Timp de gândire

Votez pentru reorganizarea teritorială care ne-ar scăpa de două instituții inutile, CJ și Prefectură

Se vorbește, în ultima perioadă, tot mai des despre reorganizarea teritorială a României. Se pare că e o condiție impusă țării noastre pentru a primi cele 10 miliarde de euro de care România ar urma să beneficieze prin programul de Dezvoltare al Comisiei Europene, în perioada 2013-2014.

De la București se aude că democrat-liberalii vor scăderea numărului de județe de la 42 la 8.Discuțiile vor pleca de la un proiect de lucru al Guvernului care păstrează actuala împărțire pe euroregiuni, opt la număr. Acestea vor fi cele opt noi județe ce vor fi conduse de prefecturi. Ce înseamnă asta? Dispariția actualelor prefecturi, ceea ce înseamnă sute de posturi din administrație pierdute și diminuarea influenței actualilor șefi de consilii județene, scrie realitatea.net. Decizia finală ar urma să fie luată în termen de o săptămână, după discuțiile din cadrul Coaliției, când vom afla și dacă premierul va alege și acum calea asumării răspunderii pentru a promova acest proiect. 

Ce se va întâmpla cu Bistrița-Năsăud? 

În ce ne privește, dacă se va ajunge la reorganizare teritorială, Bistrița-Năsăud va fi lipită de Cluj și Maramureș cel mai probabil fiind astfel ruda mai săracă a celor două județe mult mai mari și mai importante din toate punctele de vedere, politic, administrativ, economic și chiar turistic. Aceasta ar fi partea mai puțin bună a lucrurilor. Dacă până acum nu contam decât puțin, de acum vom conta spre deloc.

E însă și o parte bună. Inutilul Consiliu Județean, condus de Liviu Rusu (PDL), cercetat mai nou de DNA, și profund lipsita de sens Prefectură, în fruntea căreia se află Cristian Florian (tot PDL, dar sub camuflaj), ar dispărea într-un fel sau altul, iar odată cu ele și multe mormane de afaceri personale pe care le păstoresc.

Consiliul Județean este o structură formală, lipsită de orice raționament, mai precis o suprastructură care nu face decât să strice lucrurile, nicidecum să le îmbunătățească. Toate responsabilitățile CJ-ului pot fi date altora fiindcă oricum sunt ale altora (la partea executivă, evident), iar în ce privește împărțirea banilor, matematic o poate face oricine chiar și un computer, nu e nevoie de comanda politică la care se ridică deodată mâinile retribuite pentru acest „efort” cu bani publici.

Să luăm cazul concret al CJ în mandatul actual. Gașca portocalie avându-l în frunte pe Liviu Rusu a votat la comandă orice și a racolat pe oricine a putut-o ajuta, într-un fel sau altul, să-și facă făcutele (vezi cazurile Vasile Marc și Vasile Negrușeri, trădători de profesie, răsplătiți cu funcții). Atunci când a fost deranjată de vreo decizie a altui partid (în speță PNL), aceeași gașcă, mânată de interese comune și nicidecum de conștiință, a acceptat compromisuri dintre cele mai jenante: ca CJ să nu se întrunească decât într-un anumit gen de ședințe (extraordinare cică!), ca trădătorii PSD să fie acceptați ca sfinți în viață în PDL, ca nicio regulă de bun simț și de respect să nu mai funcționeze. Oameni care se pretind a fi onorabili, de cultură, profesori, scriitori, ce-or mai fi, au ajuns să nu mai țină cont de nicio regulă în afara celei sintetizată în următoarea întrebare: „Mie ce-mi iese?”.

Vă întreb ce decizii importante a luat CJ? Să facă DJ 151? E un proiect pe care l-a depus fostul Consiliu, actualul doar îl pune în practică vedem și cum, adică prost. Să facă groapa de gunoi? Tot nu îi aparține. Vechiul Consiliu a depus proiectul, actuala conducere a cercetată de DNA pentru „implementarea lui”. Marea decizie a fost să facă o cruce bizar de scumpă  la hotarul dintre Transilvania și Moldova. Pentru asta e nevoie de patru consilieri personali ai președintelui, de 31 de inși care să ridice mâinile la numărătoare, de mașină 4×4, de birouri cu marmură? Clar, nu! În schimb e nevoie de DNA ca să afle pe unde s-au scurs banii publici și europeni. Să avem vreun regret dacă-i desființează? Nu. Dimpotrivă. Ne vom bucura văzând că am scăpat de niște căpușe.

Cu un etaj mai jos, Prefectura e o altă instituție specializată în tăiat frunze la câini. Să-mi spună și mie cineva ce face Prefectura, cu ce se ocupă? Dă avize de legalitate pe hotărârile luate de primării. Așa, și? Dacă o hotărâre nu e bună tot în instanță ajunge. La ce ne trebuie avizele date pe simpatii politice dacă instanța rezolvă în final orice problemă de acest gen?

Prefectura mai face Colegii prefecturale, niște ședințe plictisitoare în care toți șefii de instituții se uită la ceas din minut în minut fiindcă au alte treburi mult mai serioase decât să se audă vorbind unii pe alții despre nimic. Mai sunt și ședințele de Dialog Social. Dacă nu ați fost la niciuna vă spun eu că sunt niște motive de întâlnire a unora care nu au altă treabă. Vin niște moși, se plâng că nu au pensii suficient de mari, iar subprefectul (că doar n-o să vină însuși prefectul din cafenea de la Fuji să-i asculte) le spune ca un robot stricat: „Vom informa Guvernul!”. Prefectura mai depune coroane, mai face aceleași proiecte cu CJ (de informatizare) și e o pepinieră în mare creștere de pisi cu fuste scurte. Să ne supărăm dacă o desființează? Eu, una, nu.

Ce dacă vom aparține de cei din Cluj? Oricum în prezent, drumurile nu sunt reparate decât pe traseele ce duc fie la casa vreunui potentat al vremii (vezi cazul Ragla), fie la Colibița unde toți politrucii au cabane. Că se decide de la Cluj că „vom continua lucrările la Colibița”, pe mine, una, nu mă interesează.

M-ar interesa mai mult să nu mai văd bariere în fața „Palatului Administrativ”(de ce i-o fi zicând așa oribilului edificiu comunist, nu înțeleg nici azi) în parcarea veșnic goală, m-ar interesa ca cei cocoțați precum maimuțele în niște copaci ca să li se vadă cât mai bine fundul să ia o trântă de acolo unde s-au urcat cu mult elan. Nu aș rata pentru nimic în lume zgomotul plăcut al căderii „din funcții”. Atunci l-aș chema pe Botiș cu preaminunatele lui predici, să le spună cum să muncească ei ca să fie prosperi în țara în care el a fost ministru.

Votez pentru reorganizare teritorială, în caz că interesează pe cineva.

 Cristiana Sabău

6 comentarii

  • Subscriu.Si inca ceva, pentru ce atatea primarii? Pt. ce mai merge azi X, din –-oaia la primarie? Am scapa de atatia primari , viceprimari, secretare , consilieri, soferi…

  • Noua organizare teritoriala a Romaniei este in sine un act binevenit. Ea ar fi trebuit facuta imediat dupa 1990. Probabil judetele vor redeveni raioane (1968), BN si SJ fiind cele mai slab dezvoltate din Regiunea (Voievodatul) de Nord-Vest. Multe institutii paralele, servicii si birouri fara obiectul concret al muncii, cu oamenii lor ar trebui sa dispara, dar in mare parte se vor “transforma” pentru ca noi romanii nu prea acceptam schimbarea radicala si eficienta. Vor dispare multe afaceri personale si de grup finantate cu banul public; probabil va creste si transparenta cheltuielilor publice si responsabilitatea civica in alegerea programelor de dezvoltare trainica. Va fi “harmalaie”, mare de tot, cu aceasta reforma administrativa, care trebuie explicata corect oamenilor de rand de politicieni si media. In rest, in ceea ce priveste semnatarul articolului, ca intotdeauna, o interventie de presa rapida, excelenta, curajoasa si la obiect. Din nou, stima si felicitarile mele!

    • Domnule Alexa, personal m-am convins de cum stau lucrurile acum. Mi se pare ca stau prost, ca e multa taiere de frunze la caini, multi bani luati degeaba, ca omul e purtat de la Primarie la Prefectura si de acolo la CJ (unde nu gaseste niciodata pe nimeni). Eu m-am saturat si vreau sa vad si cum ar putea fi lucrurile si fara acesti oameni cu aere de mari conducatori. Cred ca la fel.
      Ni s-a spus ca sunt impreios necesari doi subprefecti. Apoi ne-am convins ca lucrurile merg foarte bine si cu unul singur, iar daca ma intrebati pe mine ar merge excelent si fara el. Va dau si un exemplu. Duminica a fost un concurs al pompierilor voluntari, chemati la 8 pe baza sportiva de la Liviu Rebreanu ca sa alerge pe racoare. Credeti ca a putut incepe concurs pe racoare? Nici vorba, ca n-a venit maria sa subprefectul sa primeasca onorul de la bietii oameni treziti pe la 5 sa ajunga la 8 la Bistrita. Asa ca obositi, oamenii au alergat apoi printr-o caldura ucigatoare ca ma mir ca nu au facut infarct din cauza unei formalitati si a unui individ pe care l-a durut fix in cot ca trebuie sa fie acolo la 8.
      Atat de multa nesimtire pe care o constat zi de zi din lucruri marunte ma face sa-mi doresc sa nu-i mai vad pe toti neavenitii in toate aceste functii. Cred ca unii au senzatia ca sunt acolo sa taie panglici, sa participe la mese si sa faca plecaciuni la monumente. Eu am senzatia ca ar trebui sa se duca si sa-si faca meseriile pentru care s-au pregatit, in caz ca au. Multi nu au nicio meserie, si-au facut facultatile la 40 de ani la Spiru Haret, ce sa faca in viata in afara de taiat panglici?

    • Regionalizarea este necesara, dar acest proces trebuie explicat/lamurit de specialist in domeniu nu de politicieni sau Doamne iarta-ma de ziaristi. Va fi foarte greu, centrul nu va fi de acord sa piarda privilegii si ce este important, resurse. Studiati va rog toti cei interesati procesul de regionalizare din Italia. Diferenta intre noi si ei este parcursul istoric, si veti vedea similitudini intre noi si cei din sudul Italiei. Reorganizarea teritoriului nu inseamna delimitarea unor teritorii numindu-le regiuni, ci eficentizarea vietii socio-ecnomice a Tarii.

    • Regionalizarea este necesara, dar acest proces trebuie explicat/lamurit de specialisti in domeniu nu de politicieni sau Doamne iarta-ma de ziaristi. Va fi foarte greu, centrul nu va fi de acord sa piarda privilegii si ce este important, resurse. Studiati va rog toti cei interesati procesul de regionalizare din Italia. Diferenta intre noi si ei este parcursul istoric, si veti vedea similitudini intre noi si cei din sudul Italiei. Reorganizarea teritoriului nu inseamna delimitarea unor teritorii numindu-le regiuni, ci eficentizarea vietii socio-ecnomice a Tarii.

  • Impartirea administrativa in judete este de traditie in Romania( primul judet a fost atestat intr-un hrisov al domnitorului Dan in anul 1385 -Judetul Jales ) …..iar in regiuni ( care in vechime se numeau ” tari” ) este de import …sovietic.
    Pe de alta parte gospodarirea banilor publici este mult mai eficienta in forma actuala si mai usor de controlat.
    Certificatele de Urbanism , Autorizatiile de Construire in cadrul judetului sunt eliberate de CJ-B-N, exceptie fac orasele… daca se va reface Regiunea Cluj mergem la Cluj pentru …. o hartie ?
    Nu mai vorbesc de alte institutii care la ora actuala reprezinta judetul B-N, ca : Directia Finantelor Publice, Tribunalul Judetean, ….etc…
    Hai la Cluj ….pentru aprobari !

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS