Cât a costat o Skoda fabricată acum 50 de ani care încă funcţionează. Sorin Tisa: A fost o bijuterie (FOTO)

Bistriţenii care apreciază una dintre cele mai vechi mărci de automobile din lume, Skoda, au avut ce vedea sâmbătă în centrul oraşului: un autoturism modelul MB 1000 perfect funcţional, deţinut de Sorin Tisa, dar şi alte modele mai vechi sau mai noi care au fost aduse de proprietari din Mureş la Bistriţa.

Evenimentul „Skoda Fest – 50 de ani de prezenţă în Cetatea Medievală Bistriţa” a fost organizat de Automobil Clubul Român.

 

Directorul ACR Bistriţa, Virgiliu Orza, a declarat: „Serbăm ziua Skoda cu trei evenimente: prezentarea modelul MB 1000 al domnului Sorin Tisa, fabricat în 1968, o maşină de 50 de ani care mai circulă pe străzile din Bistriţa şi, mai nou, participă şi la parade retro, o paradă a maşinilor retro Skoda din Mureş şi, în al treilea rând, dealerul Skoda din Bistriţa a adus la acest eveniment modele noi”.

Cunoscutul artizan Sorin Tisa, proprietarul maşinii, a fost cel care a captat întreaga atenţie cu maşina sa Skoda MB 1000,  perfect funcţională, cumpărată de tatăl lui la 29 iulie 1968 din Cluj-Napoca.

„Am actele originale, a costat 48.500 de lei. Tata a înmatriculat-o în 6 august 1968. Atunci a avut numărul 1 BN 512, după care, în 2006, am schimbat numerele şi are BN 68 TMR, iniţialele familiei. Am crescut cu această maşină, parcă acum îl văd pe tata venind acasă cu maşina. Era o bijuterie. Chiar am învăţat să conduc pe această maşină. A fost şi rămâne maşina sufletului meu. Întrucât familia mea are o istorie de 90 de ani legată de calea ferată, vreau să vă spun că vreo 20-25 de ani a făcut serviciu şi la calea ferată, adică tata se deplasa cu ea pe teren pe ruta Jibou- Dej. Am străbătut ţara în lung şi în lat cu părinţii în această maşină. În afară de Delta Dunării, am fost peste tot. Acum are 800.000 de km la bord. A avut motorul segmentat înainte de 90, în rest doar mici incidente am avut cu ea. Service-ul nu l-a văzut. La CFR erau mecanici auto şi făceau mici reparaţii. Acum o mai duc la doctor pentru mici reglaje. Probleme mari nu au fost în afară de acea segmentare şi am vopsit-o în 2001”, a spus Sorin Tisa.

Proprietarul spune că este mulţumit de dotările automobilului care are nişte geamuri mici, pe portierele din faţă care asigură ventilaţia: „După cum se poate vedea, aerul condiţionat există încă din 1968, aer mai bun şi mai sănătos ca acele gemuleţe reglabile din faţă nu cred să existe. Nici nu te deranjează ca şi aerul condiţionat de la maşini. Roata de rezervă are şi ea un loc special. Dacă am portbagajul plin, nu trebuie să scot nimic pentru ca să ajung la roată. Îi pică masca şi vezi roata de rezervă. E foarte bine gândită poziţia ei”.

Sorin Tisa a păstrat inclusiv factura pe care a primit-o tatăl lui când a cumpărat maşina.

Acum, nici dacă ar primi 10.000 de euro, Sorin Tisa spune că nu ar renunţa la această maşină care îi este foarte dragă. De altfel, la vremea respectivă, inginerii Skoda au construit maşinile cu motorul în spate, tehnologie la care s-a renunţat între timp.

ISTORIA SKODA

La sfârşitul lunii decembrie a anului 1895 entuziaştii ciclismului mecanicul Vaclav Laurin şi Vaclav Klement au început să producă biciclete după propriile proiecte cu denumirea patriotică „Slavia”, care se potrivea perfect spiritului cu tentă naţională de atunci.

Câţiva ani mai târziu, în anul 1899, compania Laurin & Klement Co. a început să producă motociclete, care în curând se bucură de popularitate şi obţin mai multe premii la concursuri de curse. În anul 1905 compania nu mai produce motociclete, ci lansează producţia de automobile.

Ca şi motocicletele, primul automobil produs de compania Laurin & Klement numit Voiturette A se bucură de o popularitate enormă, iar mai târziu devine arhetipul ceh incontestabil al automobilismului clasic. Succesul primului automobil i-a asigurat companiei o poziţie stabilă pe piaţa auto internaţională care se dezvolta într-un ritm accelerat, astfel compania şi-a extins capacităţile de producţie. Volumul de producţie a crescut atât de repede, încât acesta a depăşit capacitatea de întreprindere individuală şi în anul 1907 fondatorii companiei au lansat procesul de transformare a companiei într-o societate pe acţiuni.

Datorită dezvoltării economice puternice a ţării în anii 1920, necesitatea de a fuziona compania care producea pe atunci numeroase modele de automobile, camioane, autobuze, motoare de aviaţie şi maşini agricole cu un partener industrial puternic devine stringentă. In anul 1925 compania a fuzionat cu Pilsen ŠKODA Co., ceea ce a însemnat dispariţia mărcii Laurin & Klement. La începutul anilor 1930, automobilele erau produse de o societate pe acţiuni separată din cadrul grupului de companii ŠKODA Group sub denumirea Societăţii pe Acţiuni pentru Producţia Automobilelor ASAP. La sfârşitul crizei mondiale din anii 1930, compania a realizat un succes de proporţii lansând modelul său ŠKODA Popular.

Ocupaţia germană din anii 1939 – 1945 a afectat în mod negativ compania, care a fost integrată în industria Imperiului German. Producţia vehiculelor civile a fost redusă în mod dramatic, toate capacităţile companiei au fost utilizate pentru a servi Reichul. Ca urmare a procesului amplu de naţionalizare, care a început la sfârşitul războiului, în anul 1946 compania a devenit o întreprindere naţională numită AZNP. Datorită schimbărilor politice şi economice care au avut loc pe atunci, compania a obţinut monopolul asupra producţiei de autoturisme.

Bazându-se pe metode tradiţionale de producţie şi succesele din trecut, economia Cehoslovaciei a reuşit timp de câteva decenii să menţină standarde relativ înalte de calitate chiar şi în perioada socialistă, în ciuda economiei planificate impuse şi a ratelor de dezvoltare economică sporite în mod nejustificat. Aceste standarde au fost contestate abia la sfârşitul anilor 1960 ca urmare a apariţiei tehnologiilor noi în Occident. Anii 70 ai secolului XX au fost marcaţi de începutul unei perioade de stagnare a economiei cehoslovace, care au produs un impact şi asupra producătorului de automobile de la Mlada Boleslav. Volumul de producţie a început să crească doar odată cu apariţie pe piaţă a modelului ŠKODA Favorit în anul 1987.

După schimbările politice din anul 1989 în condiţiile economiei de piaţă, guvernul Cehoslovaciei şi conducerea companiei ŠKODA au început să caute un partener internaţional puternic, experienţa şi investiţiile financiare ale căruia ar putea asigura competitivitatea companiei pe termen lung. În luna decembrie, guvernul a decis să colaboreze cu grupul german de companii „Volkswagen Group”. Întreprinderea comună a firmelor ŠKODA şi Volkswagen a laut fiinţă la data de 16 aprilie anul 1991 sub denumirea ŠKODA, automobilová a.s. devenind al patrulea brand al Volkswagen Group alături de VW, AUDI şi SEAT.

Cristiana Sabău

Cristiana Sabău

A absolvit Universitatea "Babeş-Bolyai" Cluj-Napoca, Facultatea de Litere, secţia română-franceză. În 1996 a debutat în mass-media. A colaborat de-a lungul timpului cu mai multe instituţii de presă printre care Ziua, România Liberă, Europa FM, Radio 21,Radio România, Mediafax, NewsIn, Realitatea TV. În 2011, anul în care a fondat publicaţia Timp Online, a primit distincţia "Jurnalistul bunei guvernări", decernat de Asociaţia pentru o Românie Curată pentru investigaţia care a dus la demisia unui ministru din Guvernul României.
Cristiana Sabău

Google Ads

Comentarii

  1. Adrian C.

    Mă bucur de fiecare dată când văd mașini vechi. Skoda dedinainte de 1989, Volvo Amazon, Citroenul din filmele cu Louis De Funes, VW broscuță, Porsche din filmele cu Agentul 007 etc.
    Domnule Sorin Tisa, sunteți un Tezaur Cultural Viu !

    (13)

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Toate comentariile vor fi moderate (aprobate manual).

Vă rugăm să respectați următoarele reguli:

  • 1. Să vă referiți doar la articolul la care postați comentariul.
  • 2. Folosiți un limbaj civilizat, fără injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
  • 3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, dacă acestea nu au legatură cu textul.
  • 4. Autorul articolului poate fi criticat pentru eventuale greșeli, incoerență, lipsă de documentare etc.
  • 5. Numele folosit să nu fie nume de personalități ale vieții publice sau parodieri ale acestora.
Nerespectarea regulilor menționate mai sus va duce la ștergerea comentariilor, fără avertisment și fără explicații.