Cine are interes ca prin Bistriţa să circule autobuze vechi. Planuri secrete ale primarului, dezvăluite

Holistic
Bistriţa ar avea şansa să scape de autobuzele vechi ale Transmixt, vechi şi poluante dacă Primăria ar organiza la timp licitaţia pentru atribuirea serviciului public de transport local. O firmă din holdingul Atlassib, interesată să participe, spune însă că municipalitatea trage de timp în favoarea lui Melente Horoba.

Contractul pe care Primăria Bistriţa îl are cu firma Transmixt SA, condusă de Melente Horoba, pentru servicii de transport public local expiră peste trei luni, iar vestea a circulat rapid printre transportatorii interesaţi. O astfel de firmă este Societatea Transporturi Auto Suceava SA care face parte din holdingul Atlassib.

Compania condusă de directorul Laviniu Corban are însă nişte mari semne de întrebare legate de soarta acestei licitaţii întrucât, voalat, primarul Bistriţei ar fi transmis că municipalitatea vrea cu totul altceva.

„Pe noi ne interesează să participăm la licitaţia pentru transportul public local din Bistriţa şi i-am propus domnului primar Ovidiu Creţu ca, în Caietul de sarcini al licitaţiei, să prevadă ca firma câştigătoare să aibă minim 15 autobuze electrice şi 30 de autobuze Euro 6, nu mai jos, adică maşini noi, conform standardelor anului în care trăim, 2015. Din discuţia pe care am avut-o acum circa o lună cu domnul primar la dânsul în birou a lăsat să se înţeleagă faptul că nu prea agreează propunerea noastră, ci vrea ca Primăria Bistriţa să cumpere maşini noi şi apoi să le dea sub nu ştiu ce formă unui agent economic care să lucreze cu ele, ceea ce mi se pare de-a dreptul bizar şi îmi ridică mari semne de întrebare”, a spus directorul companiei, Laviniu Corban în exclusivitate pentru Timp Online.

Potrivit managerului SC Transport Auto Suceava SA, Primăria Bistriţa dă semne că va amâna până în ultimul moment elaborarea Caietului de sarcini şi organizarea licitaţiei pentru ca să poată prelungi contractul cu Melente Horoba şi firma lui invocând faptul că nu ar fi altă soluţie.

„Contractul pentru transport public local expiră în luna iunie 2015 şi mai sunt trei luni până atunci. Nu e redactat Caietul de sarcini, nu e discutat în Consiliul Local, condiţiile de participare nu sunt stabilite. Nu e făcut nimic, timpul trece şi atunci vor veni probabil şi vor prelungi puţin contractul actual. Eu nu vreau să acuz pe nimeni, pur şi simplu bănuiesc faptul că aşa va fi. Domnul primar putea să ne dea un răspuns ferm că nu e interesat de propunerea noastră, dar a dat-o cumva cotită, aşa. Eu am impresia că vor să tragă de timp. Două lucruri mă nemulţumesc foarte tare. Unul este faptul că nu ne-a chemat nimeni în şedinţa Consiliului Local Bistriţa ca să discutăm despre propunerea noastră şi al doilea lucru care mă revoltă este că nu înţeleg de ce ar vrea să cumpere Primăria Bistriţa cu banii oamenilor, să plătească 12-14 milioane de euro, şi să încredinţeze autobuzele unui agent economic. De ce să primească un agent economic aşa un cadou de la Primăria Bistriţa?”, a întrebat Laviniu Corban.

Întrebat dacă i-a spus lui personal primarul Ovidiu Creţu că are această intenţie, Laviniu Corban a declarat: „Da, mi-a spus că Primăria Bistriţa e eligibilă, că are fonduri şi asta vrea să facă. Eu nu înţeleg de ce să facă lucrul acesta, de ce să dea unui agent economic care are un parc auto învechit, din 1900 toamna, aşa un cadou generos? Nu mi se pare corect să facă lucrul acesta. Eu cred că toată treaba aceasta are iz penal”, a adăugat el.

Potrivit sursei citate, compania pe care o conduce e interesată să participe la licitaţia de la Bistriţa cu condiţia ca investiţiile care se prevăd în Caietul de sarcini să fie pe banii companiei care câştigă licitaţia, nu pe bani publici.

„În plus, noi vrem ca acea firmă care câştigă licitaţia să aibă banii în buzunar, nu să promită anumite lucruri şi apoi să nu mai facă investiţiile. Noi ştim că atunci când e încheiat un contract cu o primărie, e greu să-l dai jos. Să nu vină un transportator care are şase maşini cumpărate pentru ca să ducă muncitorii de la Leoni şi la Primăria Bistriţa arată că are aceleaşi şase maşini flendurite în altă parte. Acestea nu pot fi considerate investiţii. Pe de altă parte, vreau să vă spun că anteriorul Caiet de sarcini, de la licitaţia din 2008 organizată la Primăria Bistriţa, e o mizerie. Îl am în faţă şi vă spun că e shaise„, a spus Corban.

Omul de afaceri sucevean a mai afirmat că îşi doreşte să participe la un „joc cinstit”, nu la unul plin de interese. „Noi operăm şi în Bistriţa-Năsăud, şi la Cluj. Nu asta este problema. Problema mea este că nu vreau să girăm o minciună participând la ea. Eu nu vreau treaba asta. Nu vreau să se spună despre compania mea că am fost la licitaţie şi nu m-am putut ridica la nu ştiu ce nivel. Nu vreau să particip la o mascaradă„, a adăugat el.

Laviniu Corban spune că cea mai bună dovadă că se încearcă o „mascaradă” este aceea că, în trei luni de zile Transmixt îşi încheie contractul cu Primăria Bistriţa şi nimeni nu ştie ce e de făcut.

Întrebat dacă are în parcul auto autobuze electrice şi Euro 6, el a spus că nu, însă tocmai de aceea a depus o cerere la Primăria Bistriţa solicitând includerea în Caietul de sarcini a dotărilor menţionate.

„Ei trebuie să redacteze şi să publice Caietul de sarcini pe site-ul Primăriei Bistriţa în care să spună ce trebuie să aibă agentul economic care vrea să câştige licitaţia. Mie aşa mi se pare normal, să dai posibilitatea agenţilor economici să facă aceste investiţii pe care le ceri, trei luni, şase luni, nu se poate să i le ceri de azi pe mâine. Din moment ce nu se face absolut nimic, am bănuiala că domnul primar Ovidiu Creţu vrea să continue colaborarea cu Transmixt. Nu mă interesează ce relaţii au ei. Pe mine mă interesează că mai sunt trei luni până la expirarea contractului şi nu s-a întâmplat nimic, iar ca să poţi pregăti un asemenea contract şi un asemenea volum de bani foarte mare trebuie să ai puţin timp la dispoziţie”, a declarat exclusiv pentru Timp Online, Laviniu Corban.

Contractul cu firma Transmixt SA, condusă de Melente Horoba, datează din 2008, din primul mandat al primarului Ovidiu Creţu.

Cristiana Sabău

Cristiana Sabău

A absolvit Universitatea "Babeş-Bolyai" Cluj-Napoca, Facultatea de Litere, secţia română-franceză. În 1996 a debutat în mass-media. A colaborat de-a lungul timpului cu mai multe instituţii de presă printre care Ziua, România Liberă, Europa FM, Radio 21,Radio România, Mediafax, NewsIn, Realitatea TV. În 2011, anul în care a fondat publicaţia Timp Online, a primit distincţia "Jurnalistul bunei guvernări", decernat de Asociaţia pentru o Românie Curată pentru investigaţia care a dus la demisia unui ministru din Guvernul României.
Cristiana Sabău

Comentarii

  1. Pădurarul

    Foarte, foarte interesant. Se pare că problema caietelor de sarcini scrise cu picioarele (din incompetență sau rea voință, nu știu) e una generală, nu specifică proiectelor de informatizare și IT.

    Nu e foarte clar care e schema cu autobuzele care ar urma să fie cumpărate de Primărie. Dacă e vorba de fonduri nerambursabile (care dintr-un motiv sau altul nu pot fi folosite pentru alte proiecte) și astfel fie se pot menține mult mai ieftine biletele și abonamentele, sau o parte consistetă din profitul liniilor de transport în comun se întoarce la bugetul local, atunci ar putea să nu fie o idee așa proastă. Dacă e vorba doar de înnoirea parcului auto a unei firme private pe bani publici, atunci chiar că pute. Să sperăm că vom primi clarificări de la autorități și reprezentanții Transmixt.

    (0)
  2. Racia Wegier

    Sa vedem ce ne-a dat firma care opereaza pana acum:

    – Autobuze la mana a doua
    – Fara aer conditionat, fara geamuri care sa se deschida, vara sauna pe gratis
    – Scaune putie
    – De multe ori in autobuze miroase ca la ghena de gunoi, mai ales pe linia 2
    – Galeata cu apa murdara, poate fii „admirat” pe multe vehicule
    – Zilnic se sare peste cate un traseu, asa ca daca esti „norocos” stai si 25 minute in statie si dupa aceea, ai ocazia sa te simti ca un peste in conserva
    – Pe linia 2 cine vrea plateste bilet, cine nu, nu(mai ales locuitorii, stramutati din oras la Viisoara), ei se urca fara jena in spate cu carucioare, plase etc. si fara nici o problema gratis calatoresc bine mersi
    – Pe linia 2 se introduc de multe ori niste microbuze (rablamente, in care in loc de geam ii pus un plastic) care nici cititor de card nu au, aceste „vechicule” de obicei circula numai pe relatia UNIREA (Trifan)-str. Libertăţii (Moişan)

    (0)
  3. Taietorul de frunze

    Daca moldoveanul nu are autobuzele lasat-il sa mearga de unde a venit ! Vine cu figuri cistiga licitatia si o sa inchirieze masini de la trasmixt ,exact cum a procedat si vestita ,,VITALIA VICTOR PONTA ” A inchiriat masini de la Urbana ! Colecteza gunoiul la jumatate de pret si dupa cinci luni deja majoreza pretul cu 15% , Dar de la 3,50 la 4,19 lei de persoana , socotiti cit la suta este ?Avem gunoieri de la Ciorogirla sau dracu stie !! Vine transpotator local din Moldova , Dorin Cocos nea facut un drum ca o curea !!!! Pentru urmatorului serviciu care expira sa cautam un operator depe la Craiova sau in zona Galatiului mai sint din astia cu palate fara electricitate !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    (0)
    • Pădurarul

      Nimeni nu cumpără zeci de autobuze ca să le țină într-o parcare în speranța că la Bistrița sau în cine știe ce alt oraș se va face o licitație pe bune. Fiecare oraș, în funcție de mărime, trafic, numărul de linii necesare, are nevoile proprii în ceea ce privește transportul în comun. Tocmai de aceea e foarte important să existe un studiu de trafic și o strategie de dezvolare coerentă. În baza acestora se poate scrie un caiet de sarcini care să corespundă nevoilor locale și din care să reiasă, măcar aproximativ, numărul și tipul de autobuze necesare (mărimea și implicit prețul acestora poate varia extrem de mult). Nu cred că am călătorit niciodată cu Atlassib și în general nu sunt fanulor marilor companii, dar cred că sunt șanse mai mari ca aceștia (sau alte firme asemănătoare) să aibă rezervele financiare și experiența necesară unor astfel de achiziții față de Transmixt sau alții care nu fac față angajamentelor. Probabil cu toții am prefera să existe o firmă locală care să se poată ocupa de transportul în comun și în general de proiectele și serviciile de amploare dar se pare că nu e întotdeauna posibil. Nu e corect ca toți locuitorii să fie afectați (direct sau indirect) de incompetența sau dezinteresul unor manageri sau patroni și de lipsa de transparență din administrația publică, cum e în cazul salubrității, că tot ați adus aminte de Vitalia.
      Până una alta e important ca Primăria să clarifice situația și acordarea serviciilor de utilitate publică să se facă transparent, în baza unor caiete de sarcini complete și a unor contracte favorabile comunității. De exemplu contractul cu Vitalia trebuia reziliat de câteva luni, cu penalizări pentru compania respectivă, pentru că nu au oferit servicii corespunzătoare. Dar contractele sunt făcute să fie, să servească unor interese personale, nu omului de rând, așa că astfel de clauze lipsesc cu desăvârșire.

      (0)
  4. raul adrian

    Nu este pe subiect dar trebuie sa va anunt : Tarifele ptr. unele destinatii de vis sunt tot cam pe la 20 – 25% fata de tarifele normale si nu pot decat sa remarc ca bravo – Bangkok este din nou la 573 euro ! Incet, incet, o sa avem promotii si pe Bangkok la vreo 500 euro si poate sub , nu numai pe China si Singapore la 536 euro e un super pret. Trebuie insa sa subliniez ca nu trebuie sa ratezi Capetown la 535 euro si multe altele . rar am vazut un astfel de tarif. Iar Capetown e un super-oras ! este ceva . cine vrea si poate ………acum este momentul. ce face scaderea asta a petrolului……!! si atentie ca aceasta corectie nu este vesnica. asa ca…..!!!nu spun compania ca sa nu supar . succes !

    (0)
  5. Cunosc problema

    Nu dorim sa se intample si cu transportul din Bistrita cum s-a intamplat cu transportul pe care il efectueaza acesta firma din Suceva la unele fabrici respectiv Fujikura Dej si Leoni Bistrita unde au licitat cu masini noi iar dupa doua saptamani au aparut pe trasee autobuze foarte vechi cu care nu reusim doua zile cansecutiv sa ajungem la timp la serviciu datorita multor defectiuni care apar la aceste autobuze foarte vechi ” nu da pasarea din mana pentru cea de pe gard ” . Sa nu se intample la Bistrita cu transportul cum s-a intamplat si cu gunoiul .

    (0)
    • Pădurarul

      Problemele astea apar în momentl în care contractele sunt făcute cu picioarele și firmele profită cu nesimțire. Dacă ar fi obligați contractual să folosească un anumit tip de mașini, cu penalizări și încetarea colaborării în caz de încălcare a prevederilor, prestatorii nu și-ar mai bate așa joc, pentru că ar face-o pe banii lor.
      Ce vreau să spun e că nu e așa de important de unde sunt firmele care presetează servicii de utilitate publică ci mai degrabă cum negociază autoritățile contractele cu aceștia. Din păcate de cele ma multe ori se stabilesc întâi șpăgile; despre serviciile propriu-zise, condițiile de reziliere etc. se discută la final, dacă rămâne timp.

      (0)
  6. Transparentium

    Transparenta avem dar asa de bine sunt facute caietele de sarcini incat toate asa zisele matrapaslacuri sunt perfect legale si nu ai efectiv nici o cale de atac. Caietul de sarcini poate sa fie foarte complex si cerinte de ultima generatie in materie de utilaje atata timp cat dupa castigarea licitatiei nimeni nu mai verifica absolut nimic din ce se intampla. Asa ca sa vina altii sa ne devoreze banul public ca doar noi suntem de buna credinta si punem botul la povestile strainilor iar pe localnici ii facem mincinosi. Halal admninistratie, halal gandire, super spaga!

    (0)
  7. mercedes

    Legatura de rudenie (nas – fin) dintre Horoba si Cretiu de la DADP oare nu a contat la licitatie !? Autorizatia pentru „autogara” de pe Rodnei vizavi de gara CFR cum a obtinuto ca la orele amiezi blocheaza toata strada ?!!!!

    (0)
  8. Tic

    Mai ca l-as crede pe domnul de la Suceava, daca nu as sti ca domnia sa are un interes direct in modificarea caietului de sarcini, astfel inca doar domnia sa să se incadreze la conditii. Si atunci ce se intampla cu sustinerea intreprinzatorului local? Ce se intampla cu oamenii pe care Horoba ii va da afara, cand nu va mai putea participa la licitiatie? Ce se va intampla cu familiile lor? Si mai e un aspect, credeti ca cei de la Suceava, care vin cu autobuze noi, vor lasa pretul biletului la 2 lei? Nu prea cred.

    (0)
  9. Ionela

    Transmixt-ul nu are cele mai bune servicii, iar Primaria Bistritaa trebui sa se impuna de fiecare data cand a gresit. Cetatenii sunt vesnic nemultumiti de cum se lucreaza, dar nu sunt luati in seama.Sa se faca o licitatie si cel mai bun sa castige. Si sa raspunda de eventuale nereguli. Asa e in capitalism.

    (0)
  10. gabriel

    Sa va fereasca cel de sus sa aveti accident cu masina dv personala cu o masina ,autobuz ,de la tmx ,ca sunteti dv scos vinovat ,in orice situatie va ti afla,eu am avut o asemenea experienta soferul de pe un autobuz tmx 31 tmx ,beat ma lovit ,a fugit de la locul accidentului,a parcat autobuzul in curtea unitatii,si a plecat acasa(era obosit) am sunat la 112 a venit un echipaj si tot pe mine m au luat mai tare,m au pus sa suflu in fiola si dupa ce au vazut ca era 00 , putin au mai revenit cu picioarele pe pamant si la insistentele mele au dispus dl h sa l cheme la fata locului si au binbevoit sa l testeze alcoletest si pe el ,avea o,13 ,la o discutie cu domnii politisti am fost atentionat .daca circul pe drumurile publice si intalnesc un autobuz tmx ,ar fi mai bine sa ,, o iau pe araturi,, sa las drumurile pentru autobuze tmx,mentionez ca dl h era inconjurat la discutia noastra de foste cadre din mai scoase la pensie si angajate la domnia sa ca bodyguarzi.

    (0)

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Toate comentariile vor fi moderate (aprobate manual).

Vă rugăm să respectați următoarele reguli:

  • 1. Să vă referiți doar la articolul la care postați comentariul.
  • 2. Folosiți un limbaj civilizat, fără injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
  • 3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, dacă acestea nu au legatură cu textul.
  • 4. Autorul articolului poate fi criticat pentru eventuale greșeli, incoerență, lipsă de documentare etc.
  • 5. Numele folosit să nu fie nume de personalități ale vieții publice sau parodieri ale acestora.
Nerespectarea regulilor menționate mai sus va duce la ștergerea comentariilor, fără avertisment și fără explicații.