Sărbătoarea Sf. Pahomie de la Gledin: Slujbă oficiată de IPS Andrei, lansare de carte

(FOTO) Sf. Ierarh Pahomie, de la a cărui canonizare se împlinesc zece ani, a fost prăznuit în satul în care s-a născut, Gledin. Și anul acesta, IPS Andrei Andreicuț, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului şi Clujului şi Mitropolitul Clujului, Maramureşului şi Sălajului, a oficiat Sfânta Liturghie la Gledin, alături de un sobor de preoți.

Deoarece anul acesta ziua de 14 aprilie a căzut în Vinerea Mare când este zi aliturgică, pomenirea sfântului s-a facut în data de 19 aprilie. Protopopul Bistriței, Alexandru Vidican, parohul localității, pr. Ioan Titieni, soborul numeros de preoți invitați, primarul comunei Monor, Ioan Cira, alături de mulțimea credincioșilor care au venit pregătiți de sărbătoare în costume tradiționale și cu brațele pline de flori l-au întâmpinat pe Mitropolitul Clujului la intrarea în sat.

”Avem această îndatorire sfântă de a cultiva, de a mări, de a amplifica cultul Sfântului Pahomie de la Gledin și al Sfinților Mărturisitori Năsăudeni. Omul acesta, care s-a născut în Gledin, face cinste Bisericii noastre! Lumea se secularizează, slăbește credința și dragostea față de neam, de valorile, de tradițiile lui. Și atunci, aducându-ne aminte de Sfântul Pahomie de la Gledin, dorim să și întărim în sufletele oamenilor convingerea că merită păstrate aceste sfinte tradiții, cultivate de sfinții noștri înaintași”, a spus IPS Andrei.

Răspunsurile la strană au fost date de Corul Seminarului Ortodox din Cluj, condus de pr. prof. dr. Petru Stanciu.

Preotul paroh, pr. Ioan Titieni, a mulțumit ierarhului pentru prezență și pentru purtarea de grijă față de credincioșii satului, dar și pentru implicarea în continuarea cultului Sfantului Pahomie de la Gledin. De asemenea, s-a angajat să ducă mai departe proiectele pe care le-a început.

La slujbă au asistat și președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Radu Moldovan, și prefectul Ovidiu Frenț.

”Chiar dacă vremea a fost una destul de urâtă și friguroasă pentru această perioadă, credincioșii au venit în număr mare la Sfânta Liturghie săvârșită de ÎPS Arhiepiscop și Mitropolit Andrei împreună cu un sobor de preoți. Sfântul Pahomie a fost socotit ca ,,cel mai de seamă cărturar dintre clericii moldoveni din acel timp” el fiind mai înainte de toate, un trăitor, un monah cu ,,smerită cugetare” și multă dragoste pentru Hristos. Sfântul Pahomie este născut în satul Gledin, comuna Monor și reprezintă unul dintre cei mai mari sfinți canonizați ai poporului român”, a menționat Radu Moldovan.

Cu ocazia sărbătorii de la Gledin a fost lansată cartea ”Sfântul Pahomie de la Gledin, un deceniu de la canonizare”, scrisă de Dorin Arsinte. Volumul parcurge cei zece ani scurși în parohia Gledin, prezentând numeroasele evenimente culturale, religioase și nu numai întâmplate în localitatea de pe Valea Șieului, pornind de la momentul canonizării Sf. Pahomie.

După încheierea Sfintei Liturghii, s-a desfășurat un concurs de pricesne organizat de Centrul Cultural din Gledin împreună cu Inspectoratul Școlar Județean, având înscriși peste 145 de elevi.

În 2012 a fost inaugurat aşezământul cultural-spiritual ”Sfântul Pahomie”, care include o capelă, Casa Episcopului Pahomie şi biblioteca ”Iacob Stamati Mitropolitul”.

Centrul Cultural ”Sf. Pahomie” de la Gledin are un altar de vară sub care se găseşte o capelă închinată Sfântului Pahomie ce aminteşte de peşterile din Lavra Pecerska, ”Casa Sfântului Pahomie” care găzduieşte biblioteca ”Iacob Stamati Mitropolitul”, camere de odihnă, sală de mese, 20 de locuri de cazare pentru pelerini, precum şi teren de joacă. În 2014, IPS Andrei a pus piatra de temelie la viitorul centru social Casa ”Sfânta Ana”, care va avea 12 camere unde vor fi găzduite peste 20 de persoane nevoiaşe, precum şi copii cu probleme sociale. Începând din 2012, la centrul din Gledin se organizează tabere pentru copii.

În fiecare an pe 14 aprilie în Biserica Ortodoxă este pomenit Sfântul Cuvios Ierarh Pahomie de la Gledin, canonizat în anul 2007. Sfântul Cuvios Pahomie s-a născut în anul 1674, în satul Gledin, primind la botez numele Petru. A intrat de tânăr ca frate la Mănăstirea Neamţ, apoi l-a cunoscut la Lavra Pecerska pe Sf. Dimitrie al Rostovului, căruia i-a devenit ucenic. În 1706 s-a întors la Mănăstirea Neamţ, alegând ulterior sihăstria într-o pădure din munţi. A păstorit Episcopia Romanului între anii 1707-1714. Întors la Lavra Pecerska, a murit în 14 aprilie 1724, după ce a îmbrăcat marea schimă sub numele Pimen. Moaştele sale sunt păstrate în Paraclisul ”Sfântul Ştefan” din aşezământul monahal Lavra Pecerska (Kiev, Ucraina). În 14 aprilie 2007, la slujba de canoniozare a Sfântului Pahomie au participat preşedintele României, Traian Băsescu, mitropolitul Kievului, însoţit de trei episcopi şi trei clerici din Ucraina.

Eugen Gheorghe

Eugen Gheorghe

A absolvit Facultatea de Litere, Secția Română-Engleză, a Universității București. A debutat în presă în 1996 la publicația Steaua Sport Magazin. A lucrat, de-a lungul timpului, la ziarul ProSport, postul de radio Europa FM, agenția de presă Mediafax, dar și la clubul de fotbal Gloria Bistrița, unde a fost purtător de cuvânt. Din 2011 scrie la Timp Online.
Eugen Gheorghe

Google Ads

Comentarii

  1. Victor

    Toata povestea lui Pahomie face parte din campania de intoxicare a locuitorilor judetului nostru pe care o desfasoara unitatea de propaganda a fostei securitati, in scopul falsificarii istoriei si traditiilor acestui tinut. Despre acest Pahomie, site-ul oficial al BOR „crestinortodox” mentioneza: „Documentele pe care le cunoastem pana in prezent in legatura cu Pahomie nu sunt prea numeroase, mai ales cand este vorba de cele care privesc portretul duhovnicesc al acestuia; de aceea si unele probleme vor ramane neclarificate sau in stadiul de ipoteza.” „Elemente precise despre copilaria lui Pahomie si despre felul cum a ajuns in Moldova, nu avem.” Pornind de la acest nimic, sectia de propaganda a fostei securitati care se ocupa in continuare de „identitatea nationala” a inventat acest „sfant” pentru a conferi o identitate falsa unei comunitati care timp de 250 de ani a fost exclusiv greco-catolica. In acest fel 250 de ani de glorioasa afirmare a romanilor din Transilvania sub patronajul spiritual al Bisericii Greco-catolice si Scolii Ardelene au fost pur si simplu stersi din memoria colectiva pentru a fi inlocuiti cu o falsa aspiratie populara spre Moscova si spatiul rusesc. Redam de pe acelasi site, http://www.crestinortodox.ro/sfinti/viata-sfantului-pahomie-la-gledin: „In acel inceput de secol, cand impotriva Imperiului Otoman, care era in declin, se coalizasera Austria si Rusia, romanii, dupa ce se convinsesera ca politica habsburgica le era tot atat de primejdioasa, isi indreptau, ca de altfel toti ortodocsii din Balcani, nadejdea catre Rusia. Este o perioada de intensa circulatie a clericilor si calugarilor romani, care merg in Rusia pentru diverse nevoi sau, in cazul romanilor din Transilvania, sa se planga impotriva asupririi habsburgice Aceste imprejurari au facut ca faima Sfantului Dimitrie, mitropolitul Rostovului, „al doilea Gura de Aur” care „lumina Rusia mica in acea vreme”, si care „imbla de invata pre toti cuvanta de spasenie”, sa se raspandeasca usor si in tarile romane. Era vorba de „o miscare ascetica, ce a produs o literatura noua”, importanta pentru cultura Rusiei, cu influente si in celelalte tari ortodoxe.”
    Iata ca in locul scolilor romanesti ale lui Sincai, in locul istoriei si gramaticii romanesti si a operelor literare ale lui Sincai, Micu si Maior ni se impuie acum capul cu „spasenia” Sfantului Dimitrie, mitropolitul Rostovului. Evident minciuni fara niciun fel de relevanta si acoperire.
    Intr-o epoca in care integrati sistemului administrativ habsburgic romanii din Transilvania se afirmau pe toate planurile si ajungeau intr-un timp relativ scurt la o stare sociala, economica si culturala mai buna decat a celor din Valahia si Moldova propagandistii Moscovei vor sa ne faca sa credem ca ochii romanilor erau intorsi catre Est acolo unde activau in mod izolat si singular cativa pravoslavnici ca Pahomie cu origine incerta. Citand acelasi crestinortodox: „daca majoritatea calugarilor si clericilor ortodocsi romani care au mers atunci in Rusia au facut-o pentru a capata ajutoare materiale, mobilul care l-a determinat pe Pahomie sa plece la Kiev a fost pur duhovnicesc”
    In acest fel ajungem apoi in zilele noastre la ceremonia de canonizare la care au participat „mitropolitul Kievului, însoţit de trei episcopi şi trei clerici din Ucraina”. De atunci festivitatile se tin lant nu care cumva sa „uitam” de presupusele legaturi ale greco-catolicilor din judetul nostru cu Rusia si Kievul lui Pahomie. Ce poate fi mai exemplar pentru delirul national, populist al epocii stirilor false. In timpul asta, casa lui Iuliu Hossu s-a prapadit cu totul, nici el nici Sincai care a invatat la Bistrita nu au un bust in orasul resedinta de judet, nicio biserica greco-catolica n-a fost retrocedata, iar biserici din judet care adapostesc marturii ale vietii crestine si ale legaturilor cu Occidentul de acum 700 de ani sunt lasate in mod deliberat sa se prabuseasca si furate caramida cu caramida. Din punct de vedere al razboiului cu trecutul, nici o diferenta nu este intre ocupatia ortodoxa si cea a statului islamic.

    (3)
    • garfield motanu™

      Există diferențe , însă cu toate acestea fundamentalismul ortodox nu este prea departe de cel islamic. Io unul nu voi pricepe niciodată ce are a face un popor latin cu ortodoxia, spun asta din postura de credincios și nepot al unui episcop.

      (3)
  2. Tudorel

    Ne-am saturat de toți sfinții ăștia ca nu aduc nimic bun pentru oamenii de rand.Observam ca de la an la an crește numărul de preoți plătiți din banul public.Putem sa tot sărbătorim tot ce spun acești preoți ca viata noastră e mai grea de la an la an.Noroc cu Occidentul ca au unde sa muncească romanii ca sa poată să-și țină familiile.Oameni buni bunăstarea nu vine dintr-o societate condusa de biserica, ci dintr-o societate cu reguli,în care este apreciat și plătit cel ce muncește.Parca ne place sa credem ca cine știe ce minune din cer se va intampla și o sa o aducem mai bine.Amagire oameni buni.Sa fie clar doar munca tuturora ,poate duce la progres.

    (6)
    • decebal popescu

      perfecta dreptate ai,bor-ul e unealta diavolului,toti vechii securisti si turnatori de sate sunt mari coratori acuma,oare de ce?????

      (5)
  3. Goga

    Imi pare rau de comentariile rautacioase care se fac la adresa bisericii.Biserica nu mai buna sau mai rea decat oamenii ei .Noi toti facem ca biserica sa fie intr un fel sau altul.Bunul Dumnezeu a vrut ca de sf.Pasti sa fiu in America,sa vad cum merge aici lumea la biserici care nu sant putine ,indiferent de confesiune ,si am fost foarte impresionat nu de multimea credinciosilor cat de numarul mare de copiii si de modul respectuos al acestora in biserici si afara.Asa ca multi din Tara trebuie sa si schimbe atitudinea intai fata de ei ,apoi fata de ceilalti si nu in ultimul rand fata de Dumnezeu in fata caruia vom da socoteala mai devreme sau mai tarziu.Dumnezeu sa i ierte pe toti mai putin credinciosii.

    (-1)

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Toate comentariile vor fi moderate (aprobate manual).

Vă rugăm să respectați următoarele reguli:

  • 1. Să vă referiți doar la articolul la care postați comentariul.
  • 2. Folosiți un limbaj civilizat, fără injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
  • 3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, dacă acestea nu au legatură cu textul.
  • 4. Autorul articolului poate fi criticat pentru eventuale greșeli, incoerență, lipsă de documentare etc.
  • 5. Numele folosit să nu fie nume de personalități ale vieții publice sau parodieri ale acestora.
Nerespectarea regulilor menționate mai sus va duce la ștergerea comentariilor, fără avertisment și fără explicații.