Varianta ocolitoare a Bistriţei, DN 17 C şi DN 17 D, admise în Master Planul de Transport

Holistic
Varianta ocolitoare a Bistriţei şi modernizarea DN 17 C şi DN 17 D au fost incluse în lista proiectelor considerate admise pentru Master Planului General de Transport, care cuprinde în acest moment 530 de proiecte. Documentul a fost lansat în dezbatere publică, procedură la finalul căreia se va cunoaşte exact care sunt proiectele prioritare care pot fi finanţate din fonduri europene.

În lista proiectelor admise pentru testare în cadrul Master Planului General de Transport al României au fost incluse modernizarea DN 17 C (Bistriţa-Năsăud, km 0+000 – 20+092 şi Salva-Moisei, km 20+093 – 81+293), DN 17 D (Beclean-Cârlibaba, km 0+000 – 103+637), dar şi varianta ocolitoare a municipiului Bistriţa.

Anul trecut, la vizita conducerii CNADNR la Bistriţa, suma avansată pentru modernizarea celor două drumuri naţionale a fost de aproximativ 80 de milioane de euro, din care 49,5 milioane de euro doar pentru DN 17 D. În cadrul referendumului organizat de municipalitate în 29 septembrie 2013, 58,02% dintre alegători au spus că sunt de acord cu construcţia în Bistriţa, din fonduri europene (174 de milioane de euro), a variantei ocolitoare Bistriţa Sud pe traseul: DN 17 – Parc Industrial Bistriţa Sud – Dealul Cighir – Dealul Codrişor – Complex Wonderland – DN 17. Varianta ocolitoare Bistriţa Sud are o lungime de 14,58 km. În proiect sunt prevăzute lucrări de consolidare a Dealului Codrişor în valoare de 69 de milioane de euro, iar de-a lungul arterei vor fi montate panouri fonoabsorbante şi parapete de siguranţă metalice.

Ministerul Transporturilor a comunicat că au fost finalizate următoarele documente din Master Plan: „Identificarea problemelor din sectorul transport” (109 pagini), „Elaborarea modelul naţional de transport şi testarea cu ajutorul acestuia a proiectelor de infrastructură pe toate modurile de transport” (249 pagini), „Ghidul Naţional de analiză cost-beneficiu” (119 pagini) precum şi „ghidul de modelare a proiectelor” (193 pagini), alături de lista preliminară a proiectelor admise pentru testare. Acestea vor fi supuse dezbaterii până la 15 mai.

Definitivarea celui de-al doilea draft al Master Planului şi propunerea pentru aprobare în Guvern are ca termen data de 30 iunie 2014.

Numărul de proiecte de infrastructură de transport care au fost analizate în această perioadă pentru a fi propuse pentru testare în Master Planul de Transport este de 530, din care 264 sunt proiecte care pot fi modelate cu ajutorul modelului naţional de transport.

Proiectele admise pentru testare urmează să fie împărţite în două categorii: modelabile şi nemodelabile. Proiectele care au fost declarate modelabile vor fi testate ulterior după două criterii: performanţa economică şi analiza multicriterială. În urma testării proiectelor cu ajutorul modelului naţional de transport, acestea urmează să fie declarate sustenabile sau nesustenabile. Proiectele care sunt sustenabile vor sta la baza aprobării Master-Planului General de Transport. Dintre proiectele de infrastructură de transport, un procent de 43% îl reprezintă cele de transport rutier în timp ce 36% dintre acestea sunt propuse pentru cel feroviar.

Eugen Gheorghe

A absolvit Facultatea de Litere, Secția Română-Engleză, a Universității București. A debutat în presă în 1996 la publicația Steaua Sport Magazin. A lucrat, de-a lungul timpului, la ziarul ProSport, postul de radio Europa FM, agenția de presă Mediafax, dar și la clubul de fotbal Gloria Bistrița, unde a fost purtător de cuvânt. Din 2011 scrie la Timp Online.
Eugen Gheorghe

Google Ads-sub articol

Comentarii

  1. savin

    Se pare ca prostia nu are limite. Dupa ce in urma cu putin timp a fost data publicitatii o harta din Master Planul General de Transport care includea si traseul viitoarei autostrazi Satu Mare – Dej – Bistriţa – Târgu Mureş, ar fi fost de asteptat ca mult controversata centura 2Sud, prin padurea Codrisor sa ramana o utopica amintire, la care trebuie renuntat definitiv si deblocate proiectele de dezvoltare a orasului situate pe partea de pe malul stang a raului Bistrita. Si asta, cu atat mai mult cu cat traseul viitoarei autostrazi, ocolea perfect orasul Bistrita, venind dinspre Dej, prin Sintereag- Baljeni-Livezile, dupa care urma sa se se indrepte spre Tg.Mures prin sudul orasului Bistrita, adica prin Jelna si Budacul de jos. Asadar, viitoarea autostrada indeplinea si functia de centura ocolitoare a Bistritei si inca una pe 4 benzi si de mare viteza. Cu alte cuvinte tampenia cu un drum pe 2 benzi prin oras si Padurea Codrisor devenea inutila. Dar, cum nu stie stanga ce face dreapta, iata ca acum se anunta includerea in asa-zisul Master Plan de transport si a controversatei centuri. Si asta cu toate ca in urma unei recente hotarari judecatoresti prin sentinţa dată de Curtea de Apel Cluj care le dă dreptate contestatarilor centurii de sud. Astfel, PUG-ul ce includea si centura 2Sud aprobat in consiliul local, a ramas fara autorizatia de mediu. Continua un nesfarsit razboi al surzilor, pe banii contribuabilului bistritean (vezi referendum-ul din septembrie 2013).

    (0)

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Toate comentariile vor fi moderate (aprobate manual).

Vă rugăm să respectați următoarele reguli:

  • 1. Să vă referiți doar la articolul la care postați comentariul.
  • 2. Folosiți un limbaj civilizat, fără injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
  • 3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, dacă acestea nu au legatură cu textul.
  • 4. Autorul articolului poate fi criticat pentru eventuale greșeli, incoerență, lipsă de documentare etc.
  • 5. Numele folosit să nu fie nume de personalități ale vieții publice sau parodieri ale acestora.
Nerespectarea regulilor menționate mai sus va duce la ștergerea comentariilor, fără avertisment și fără explicații.