Actualitate Economie

”Trenul galben fără cai” se pregăteşte să vină la Bistriţa. Primăria a dat undă verde liniei de tramvai

Primăria Bistriţa a comandat, la sfârşitul anului trecut, un studiu de oportunitate pentru realizarea investiţiei “Linia verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric”. Pentru acest document, municipalitatea e dispusă să plătească minim 25.000 de lei ofertantului care va veni cu cel mai scăzut preţ. Deschiderea ofertelor e programată pentru data de 20 ianuarie a.c..


De ce e nevoie de tramvai la Bistriţa? Din lipsa unui număr suficient de locuri de parcare în zona centrală, din cauzaă că e nevoie îmbunătăţirea indicatorilor de mediu, prin reducerea emisiei de noxe, creşterea mobilităţtii populaţiei între localităţile componente (Unirea şi Viişoara) şi centrul istoric al Bistriţei, din nevoia de dezvoltare a turismului local prin punerea la dispoziţia vizitatorilor a unei căi de acces directe către obiectivele turistice din localităţile componete Unirea şi Viişoara, dar şi pentru consolidarea obiectivului propus de municipiul Bistriţa, acela de a fi “oraş verde”.

Pe unde va trece tramvaiul? El va uni localităţile componente Unirea şi Viişoara, traversând centrul istoric prin Gheorghe Şincai, Piaţa Centrală, Dornei, Piaţa Unirii, Liviu Rebreanu. Deoarece pe aceste străzi prospectul existent este destul de redus, se va studia şi posibilitatea ca linia de tramvai să aibă un singur fir de şine, circulaţia tramvaielor fiind dirijată în ambele sensuri cu semafoare electrice. Lungimea liniei verzi de transport este de aproximativ 15 km.

Din ce bani va fi făcută investiţia? Sursele de finanţare a investiţiilor se constituie în conformitate cu legislaţia în vigoare şi constau din fonduri proprii, credite bancare, fonduri de la bugetul de stat/ bugetul local, credite externe garantate sau contractate de stat, fonduri externe nerambursabile şi alte surse legal constituite.

Sursa foto: stopco2.ro

26 comentarii

  • teoretic ar fi frumos, imi si imaginez cum va arata ,foarte frumos. dar (nu sint eu daca nu spun ceva ) , daca s-ar incerca cit de cit restrictionarea traficului pe traseul acestui tranvai si inca ceva , s-au bagat o groaza de bani i asfaltare iar acum……..le spargem ca sa bagam sine ??? si ar trebui 2 rinduri de sine ,altfel…….facem ceva doar ca sa avem si noi, si nu ptr. utilitate. O zi buna va doresc!!!

  • bine ca i-a trecut primarului aia cu metroul. ca ,,gaurea,, Bistrita si la propiu si la figurat. am scapat doar cutramvaiul. uf….uf….uf….

  • In cantecul Angelei Similea, pe versurile lui George Ţărnea, puse pe muzica lui Marcel Dragomir, se spune ca (citez):
    „Trenul galben, fără cai
    Nu-I nici birje, nici tramvai”
    Si totusi, Cretu a trecut de la fantasmagorica idee cu metroul de suprafata pe traseul căii ferate, la una si mai nastrusnica, de tramvai prin centrul istoric. Asta mai lipseste, sa introduci linii de tramvai pe strazile inguste precum Gh. Sincai sau Dornei ca sa blochezi total circulatia auto in centrul orasului. Ca sa nu mai vorbim cum ar arata ansamblul arhitectonic „Sugalete” cu cladiri de secolul XVI, langa care s-ar afla linii de tramvai. Intr-adevar e nevoie de mijloace nepoluante, de îmbunătăţirea indicatorilor de mediu, prin reducerea emisiei de noxe, dar lucrul acesta se poate realiza mult mai eficient prin introducerea de linii de troleibuz care nu afecteaza cu nimic partea carosabila a strazilor din zona istorica a orasului.

  • E bun tramvaiul, ca legatura Unirea- Viisoara ,dar nu prin Centrul Vechi. Casele monument vor avea de suferit . Va aduce si un dute-vino al chiriasilor dinainte de 1989. Parca in urma cu ceva timp se pleda pentru pietonal in zona Sugalete !! Daca se insista pentru traseul prezentat, faceti o statie in fata Primariei si un chiar la treptele de la Prefectura , ca sa fie o legatura mai stansa cu populatia!!!!!

  • … asta-i din ciclul: din ce în ce mai bine pentru dumneavoastră!
    Tot şed şi cuget. Oare nu există oameni cu ţâră de viziune în primăria Bistriţa? Au nimeni nu poate să-i refuze primarului proiectele cei vin în minte pe bandă rulantă? E mare obedienţa, nu-s oameni verticali acolo, care să poată glăsui precum bătrânul Brătianu în faţa regelui Carol I : apăi aiasta nu se poate Majestate ?

  • Primarule, ai f**ut un an de zile strada Dornei, acum vrei sa mai f*tzi un an de zile 2 strazi. Ma du-te si te culca ca deja esti cu pluta rau. Crezi ca orasul asta e a lui ma-ta si faci ce vrei in el ?

  • curios, la brasov, s`au scos toate liniile de tramvai, acum orsul este mai aerisit, bulevarde mari, il strabati foarte usor dintr`o parte in cealalta!
    cand toata europa se lupta pt. implementarea de proiecte care sa sprijine transporul pe biciclete, sau pe joi, noi gandim cu 50 de ani in urma! *a se vedea proiectul de dezvoltare al orasului hamburg pentru urmatorii 6 ani!(

  • tot ce se construieste in tara se face doar cu scopul de a se mai fura niste bani pentru a fi platite datoriile din campania electorala.

  • poate ca la vara vom sta la cafenea pe pietonal si pe langa noi v-a fii la indemana si statia de tramvai….Atentie!!!am ajuns in statia Casa Doamnelor…peronul pe partea stanga….sau pe dreapta la intoarcere….

  • spune cineva cat costa si cati ani va dura costructia, timp in care aceste strazi, pe rand, vor fi absolut inaccesibile? apune cineva ca la dimensiunile strazii Dornei pe acolo circulatia autoturismelor va disparea? Intr-un oras in care ai doar trei artere ce strabat orasul, pui tramvai? Ce urbanisti lucreaza aici? Sa ne spuna Domnul Primar unde a vazut in lumea asta un tramvai care trece pe o strada cu latimea strazii Dornei?

  • De acord, in parte, cu primarul. De acord ca este necesar transport „verde” la Bistrita, dar nu asa. Pledez pentru troleibuz, astfel nu va fi necesara interventia la carosabil, nici banda dedicata. pe banda de troleibuz pot circula si celelalte masini, doar ca nu pot stationa in locuri unde nu pot fi depasite de troleibuz. In privinta traseului, sub nici o forma n-ar trebui sa fie cel indicat de primar. Consider ca el ar trebui sa urmeze traseul DN 17, adica: Viisoara – pasarela – Libertatii – Independentei – Garii – Republicii – 1Decembrie – Moldovei – Unirea. Prin pasajele si strazile adiacente, accesul la Centrul istoric, respectiv B-dul Decebal – A. Muresanu este scurt si facil.
    Sper sa nu fie considerat de domeniu SF, dar s-ar putea incuraja „taxi-ul electric” prin impozit zero in primul an de la achizitia automobilului respectiv, 10% din impozitul pe un taxi normal in anul urmator, etc, cu pastrarea tarifului la client.

  • si ne spune primaria si cat costa intretinerea unei asemenea linii? Ca deocamdata primaria nu are costuri cu transportul in comun. Daca primaria nu gaseste solutii pentru o parcare adevarata, care sa incurajeze mersul pe jos, s-ar baga in proiecte megalomanice sa ne omoare cu totul. Ganditi-va ca niste asfalt scuipat pe o pasarela si niste felinare au costat 3 milioane de Euro. Cat o sa coste vre-o 14km de linie de tramvai? Bataie de joc, megalomania asta!

  • De acord, in parte, cu primarul. De acord ca este necesar transport „verde” la Bistrita, dar nu asa. Pledez pentru troleibuz, astfel nu va fi necesara interventia la carosabil, nici banda dedicata. pe banda de troleibuz pot circula si celelalte masini, doar ca nu pot stationa in locuri unde nu pot fi depasite de troleibuz. In privinta traseului, sub nici o forma n-ar trebui sa fie cel indicat de primar. Consider ca el ar trebui sa urmeze traseul DN 17, adica: Viisoara – pasarela – Libertatii – Independentei – Garii – Republicii – 1Decembrie – Moldovei – Unirea. Prin pasajele si strazile adiacente, accesul la Centrul istoric, respectiv B-dul Decebal – A. Muresanu este scurt si facil.
    Sper sa nu fie considerat de domeniu SF, dar s-ar putea incuraja „taxi-ul electric” prin impozit zero in primul an de la achizitia automobilului respectiv, 10% din impozitul pe un taxi normal in anul urmator, etc, cu pastrarea tarifului la client.
    Viitorul transportului urban cred ca e al autobuzelor electrice. N-au nevoie de o autonomie mare, la capatul traseului se pot amenaja statii de incarcare, fara disconfortul, inclusiv estetic, al retelelor de contact.

  • Nu aș fi vrut să comentez, dar văzând titlul articolului și reactiile cititorilor doresc să fac o precizare: propunerea pe bugetul anului 2013 „Linia verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric” îmi aparține și am dorit ca specialiștii în transportul în comun să ne spune ce trebuie sa facem. De aceea am propus să comandăm un studiu de oportunitate în acest sens. Consider că este impropiu să ne antepronunțăm că la Bistrița se va face o linie de tramvai. Poate se va considera că la Bistrița este oportună realizarea unei linii de transport în comun care să utilizeze autobuze electrice sau hibride, compatibile cu mediul. Sper ca studiul să fie realizat în curând și să avem o variantă optima, fezabilă și avizată.

    • Binevenit comentariul dumneavoastra. Dupa surprizele cu care suntem obligati sa ne confruntam, gen centura pe un traseu absolut impropriu si Wonderland, bani arucati pe stalpi de iluminat din inox, cetatenii si-ar dori studii serioase de oportunitate si fezabilitate si sa nu maii fie pusi in fata unor decizii nedigerabile in conditiile in care in Bistrita peste 60% dintre locuitori au ca venit salarii minime pe economie, sunt zeci de strazi neasfaltate, suprafete enorme neingrijite, nu exista nici o parcare moderna, statie de epurare care sa nu umple orasul de miesme, statie de soratre a a gunoiului, in timp ce umplem sensuri giratorii de floricici, montam gardulete si jardiniere pe ele si avem noroc ca nu ninge sa ne ingroape zapada in afara centrului orasului.

    • Stimată doamnă, propuneri au fost multe. De exemplu: canalizație pentru cablurile de telecomunicații, incubator de afaceri, centru de cercetare/inovare, plata on-line impozite si taxe. Din păcate unele n-au întrunit numărul de voturi ca să fie prinse pe buget sau să se transforme în proiecte care să conducă la dezvoltarea orașului și la oferirea de servicii pentru cetățenii lui. Dar eu sunt perseverent și sper ca mai devreme sau mai târziu propunerile mele sa devină realitate.

    • Personal, eu tot sper ca dumneavoastră, domnule Peteleu, din calitatea pe care o deţineţi, să fiţi acela ce să poată spună, cum era sugerat mai devreme într-un comentariu, apoi domn primar aiasta nu se prea poate. Sunteţi liberal şi, din câte vă cunosc, chiar gândiţi liberal, adică responsabil faţă de banul public şi de cheltuirea lui. Puţină lume ştie că orice fantasmagorie pusă în undă de domn primar costă bani… şi nu puţini. Eu tot mă întreb cum de nu-şi face nimeni curaj să întrebe câţi bani s-au cheltuit degeaba pe tot felu de studii şi parastudii de fezabilitate, oportunitate sau mai ştiu eu de care? Oare, cocoţat pe aripi populare, pe un vot aproape nereprezentativ, orice personaj ce devine primar devine şi atotputernic? Cu ce îs mai valide doar ideile lui ? De ce, pentru proiecte majore ce angajează comunitatea, nu există mai multe variante în discuţie, de ce numai cu ce spune primarul trebuie să defilăm?

    • 1. Tot timpul mi-am exprimat liber ideile și atunci când am avut ceva de spus am spus și am susținut cu argumente. 2.Banii nu se cheltuie altfel decat sunt prinși în buget. Oricine poate consulta HCL-urile cu bugetul și execuția lui.

    • ….tu invata sa parchezi masina primariei in locurile special amenajate….nu cum fac „cei cu lant la gat si burta” pe prima banda si punand avariile si dupa aceea sa vorbesti despre „studii de oportunitate” a circulatiei in bistrita!….. (cel ce te-a claxonant pe independentei)

    • Cel care m-a claxonat pe Independenței are un nume? Modul dvs de ardesare stimate domnule face parte din limbajul celor la care faceți referire în comentariu. Dar, data viitoare, promit să vă las liberă și prima bandă ca să nu mai claxonați și nici să trageți de volan să vă încadrați în banda a doua, adică să aveți tot bulevardul la dispoziție. 🙂

  • Sugestia si traseul propus este oricum mult mai usor realizabila si fezabila decat traseul descris in articol. Ce stim insa precis, este ca Primaria Bistrita este obsedata doar de centrul acestui oras, celelalte zone fiind pentru administratie invizibile, cu exceptia unor mere aruncate din loc in loc.

  • Felicitari pt. demararea acestui studiu. Este importanta preocuparea pt. dezvoltarea transportului electric si sustin implementarea unui sistem de tramvai, dar externalizat, operat de societate de transport specializata (de ce nu RATP DEv, ca tot e ilustrat articolul cu un tramvai din Paris). Fondurile europene nerambursabile pot fi obtinute pt. tramvaie si troleibuze NU si pt. autobuze (fie si hibrid, cu hidrogen, electrice -atentie!!!! autobuzele electrice sunt la faza de testare, pana acum rezultatele fiind nesatisfacatoare).

    A propos, de ce nu v-ati gandit la troleibuz? La troleibuzele moderne, evident, ce sa circule si prin centrul istoric, precum in Salzburg…

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS