Pe şosea sau pe arătură e exact acelaşi lucru

Merigo

Am condus aseară pe drumul judeţean care leagă Bistriţa de Budacu de Sus cu inima cât un purice. Beznă totală, drum nemarcat, curbe peste curbe, denivelări, guri de canal neastupate, mai precis un drum de coşmar ca aproape toate din ţara asta prin care devine aproape imposibil să mai circuli în condiţii de siguranţă. Pur şi simplu, mergem pe aceleaşi drumuri pe care au umblat străbunii noştri cu căruţele pe care comuniştii au turnat asfalt. În 27 de ani de democraţie nu am fost în stare să ne alegem conducători care să ne construiască drumuri noi sau măcar să ni le repare pe cele vechi. I-am ales chiar pe cei care nu găsesc niciodată nici măcar vopsea să le marcheze, să avem măcar atât idee: suntem încă pe şosea sau am luat-o pe arătură? Diferenţa între cele două să ştiţi că nu e deloc mare.

În aceste condiţii, nu mă miră deloc faptul că o tânără cu permis luat mai puţin de un an a intrat cu maşina într-un stâlp în condiţiile pe care vi le-am descris sumar mai sus. Noi, fetele, avem o altă percepţie asupra spaţiului decât şoferii bărbaţi. Eu, una, am impresia, dacă drumul nu e marcat şi vine altcineva din faţă că nu sunt suficient de pe dreapta şi că ar putea să mă agaţe. E pur şi simplu o problemă de percepţie, nu neapărat de lipsa experienţei la volan. Marcajele ne ajută foarte mult să mergem pe banda noastră, să vedem care e marginea drumului. Pur şi simplu eu nu înţeleg cum de nu pot fi făcute niciodată la timp. Cum naiba avem bani pentru tot felul de prostii, gen intrări în Cartea Recordurilor, dar nu găsim resursele necesare să cumpărăm nişte vopsea? E absolut strigător la cer. Ca să nu mai zic de indicatoare. Lipsesc cu desăvârşire. În curba de la Sigmir, cea deosebit de periculoasă, o fată a ratat pur şi simplu virajul şi numai maxima experienţă a unui şofer care venea din sens opus a făcut să nu moară oameni. Şi acela e tot drum judeţean.

Întorcându-mă azi noapte de la Jelna, în timp ce coboram dealul, am luat cel puţin trei guri de canal aflate sub nivelul şoselei cu mult. Era miezul nopţii, nicio lumină, nu prea circul prin zonă să le ştiu, nu era nimic semnalizat. A trosnit roata din faţă de am simţit că se face bucăţi. Cât de siniştri puteţi fi voi, cei care, faceţi aceste lucrări, firme de doi lei, abonate la lucrări pe bani publici? Cât de slugi ordinare şi de neprofesionişti sunteţi cei care semnaţi recepţia lor şi acceptaţi aşa ceva? Vă plătim cu bani grei să staţi în tot felul de jilţuri pe la Consiliul Judeţean, nu să umblaţi pe teren şi să chemaţi constructorul măcar să semnalizeze denivelările cu caracter de capcană până reuşeşte – în secolul acesta sau în altul – să le facă aşa cum trebuie? Pot să înţeleg că nu sunt bani pentru realibiltarea drumurilor – de fapt nici asta nu mai pot, dar acum o las aşa – însă nu pot să înţeleg de ce în ţara asta, în judeţul ăsta nenorocit, cu drumuri bombardate, cu străzi săpate din metru în metru nu sunt semnalizate lucrările şi nu sunt marcate benzile de circulaţie. Pur şi simplu mi se pare criminal să fii autoritate publică şi să nu te preocupe aceste aspecte simple care ţin de viaţa şi de siguranţa oamenilor.

Lăsaţi naibii tropăielile, putem trăi şi fără ele, ocupaţi-vă de lucruri serioase! Mor oameni zi de zi pe drumurile administrate de voi, alţii se nenorocesc şi nu neapărat din vina lor. Ştiu că veţi ţipa mulţi că fata de 21 de ani „avea viteză”. Normal că avea, nu s-a inventat maşina care să ruleze fără viteză. Nici să vrei nu poţi merge pe nenorocitul de drum judeţean de care leagă Bistriţa de Jelna şi Budac cu mai mult de 80 de km la oră. Şi asta ziua. Noaptea trebuie să mergi în pas de melc şi cu faza lungă. Dacă şi alţii fac la fel, te paşte orbirea, gurile de canal, stâlpii de la marginea drumului, dai peste căruţe, biciclişti care umblă aiurea. Pur şi simplu e criminal să conduci noaptea prin acest judeţ sinistru.

Chiar mă gândeam că avem numeroase microhidrocentrale, am distrus toate râurile de munte ca să facă bani nişte băieţi deştepţi şi noi nu avem nicio dâră de lumină pe drumuri. E o beznă să o tai cu cuţitul. Vă mai miraţi că pleacă tinerii din ţara asta? Eu nu mă mir absolut deloc. Îi felicit că pleacă. Dacă în 27 de ani, noi nu am reuşit nici măcar atât ca la jumătatea unui an să tragem nişte linii pe o şosea ca să nu ne dăm noaptea unii de alţii, atunci ce aşteptări să mai avem?

Cristiana Sabău

Cristiana Sabău

A absolvit Universitatea "Babeş-Bolyai" Cluj-Napoca, Facultatea de Litere, secţia română-franceză. În 1996 a debutat în mass-media. A colaborat de-a lungul timpului cu mai multe instituţii de presă printre care Ziua, România Liberă, Europa FM, Radio 21,Radio România, Mediafax, NewsIn, Realitatea TV. În 2011, anul în care a fondat publicaţia Timp Online, a primit distincţia "Jurnalistul bunei guvernări", decernat de Asociaţia pentru o Românie Curată pentru investigaţia care a dus la demisia unui ministru din Guvernul României.
Cristiana Sabău
Jidvei

Google Ads

Comentarii

  1. BenLaden

    Si acum … asteptam comunicatul saptamanal standard de la cei ce plimba radaru’ …

    „Polițiștii rutieri au acționat pe raza întregului județ, pentru combaterea cauzelor generatoare de accidente rutiere, reducerea riscului rutier, precum şi sancţionarea celor care nu respectă regulile de circulaţie, punând în pericol siguranţa circulaţiei pe drumurile publice.”
    ………
    „În 24 mai, polițiștii rutieri au continuat să acționeze pe raza întregului județ, pentru combaterea cauzelor generatoare de accidente rutiere, reducerea riscului rutier, precum şi sancţionarea celor care nu respectă regulile de circulaţie, punând în pericol siguranţa circulaţiei pe drumurile publice.”

    (23)
    • Da, cu menţiunea că radarul a stat pe acele trei fâşii cu asfalt drept, gen: centura Bistriţei, Beclean, Tiha Bârgăului şi tronsonul Salva-Năsăud.

      (26)
  2. Johann D. Krauss

    Foarte bine scris! Felicitari, Doamna Sabau! Cand am sesizat in toamna trecuta lipsa marcajelor intre Prundu Bargaului si Tihuta mi s-a spus ca nu se poate marca toamna tarziu respectiv iarna. Am inteles. Dar acum suntem in prag de iunie. Nici acum nu se pot marca drumurile? Pentru ce platim atata amar de bani pentru intretinerea drumurilor? Fara dificultate mai marii judetului pot intra in Cartea Recordurilor la indolenta, nepasare si cinism. Felicitari!

    (38)
  3. BenLaden

    Pe politistii rutieri nu-i intereseaza nimic altceva decat „depasirea vitezei legale”.

    Polei pe drum, de ieseau masinile in decor pe drum drept asta iarna intre Sintereag si Beclean, gropi, marcaje inexistente, marcaje aiurea, indicatoare lipsa …

    Ei trec zilnic curadarul pe langa astea, nu le vad? Sau nu-i intereseaza? Sau au plan de amenzi si nu au timp de „prostii”?

    E mai usor sa stai in masina si sa astepti … Prevenirea inseamna sa gandesti … si asta probabi; doare …

    (29)
  4. raul adrian

    Noi ,,fetele,, ……(si ce ati spus acolo)….e putin corect. Dar cind se ia permis nu te intreaba daca esti baiat sau fata. Sau s-a schimbat ???

    (2)
  5. Johann D. Krauss

    Ce ar fi, daca radarul ar sta sambata si duminica in zona Dornei, Piata Centrala si Gheorghe Sincai, sa observe „raliurile” unor soferi si motociclisti teribilisti care conesc cu motoarele ambalate la maxim si cu viteza infernala? Si asta in fiecare sfarsit de saptamana!

    (16)
    • mosu

      …ce ar fi daca radarul ar sta zilnic pe str. Mihai Viteazu (peste podul Budacului) in zona de actiune a indicatorului de viteza maxima 30km/h? Acolo se merge muuuult peste 100km/h. Doar o minune a facut ca pana acum sa nu se intample o nenorocire in acea zona. Si…sunt convins ca asemenea zone in care se circula cu viteza foarte mare sunt multe in oras.

      (7)
    • Ovidiu

      sau pe strada Industriei care de cand a fost reabilitata si mai ales dupa orele 16.00 si in week-end se fac raliuri, liniute sau pur si simplu se circula cu viteze foarte mari!

      (6)
  6. aurel

    Inainte de revolutie, drumul Bistrita – Budacul de Sus (25 km) era cel mai bine intretinut . De altfel, prin anii ’60 acesta a fost si cel dintai drum asfaltat, din zona orasului Bistrita, urmat la scurt timp de drumul de la Bistrita la Nasaud. Explicatia e simpla. Este vorba de renumita cabana de vanatoare „Aluneasa” de la Budacul de Sus, unde venea protipendada comunista cu oaspeti de peste hotare inca de pe vremea lui Gheorghiu- Dej. Acestia soseau la Bistrita cu trenul si plecau cu masinile spre Budacul de Sus. Unul dintre oaspetii lui Gheorghiu-Dej la Budacul de Sus, era liderul sovietic Nichita Hrușciov, care venea destul de frecvent la vanatoare de ursi. Ceausescu a fost si el de cateva ori la vanatoare la Budacul de Sus. Ulterior, prin anii ’80, Ceausescu si-a construit o cabana noua de vanatoare la Dealul Negru (Cusma), unde au fost amenajate trei piste pe care pot ateriza elicoptere . Din pacate, acum drumul este lasat de izbeliste, iar cabana Aluneasa a ars in intregime la inceputul anului 2016.

    (9)
    • cc

      Off-topic.

      Vorbind cu un bătrân hăitaș de la vânătorile protipendandei comuniste, cică retragerea trupelor sovietice s-a realizat în urma unei beții fraternale între Hrușciov și Dej undeva pe coastele munților, în nordul țării.

      Goana după trofee și senzații. Fără risc prea mare pentru vânător 😉
      Aceiași rețetă a preluat-o dl Țiriac cu faimoasa vânătoare anuale , primul-vânător al țării, dl Năstase în perioada gloriei PSD .
      Dar și regizorii americani în celebra serie Hunger Games.

      (3)
  7. George

    Aceleasi drumuri proaste sunt si in orasul numit Bistrita. Guri de canal si gropi carpite la tot pasul. Si cu iluminatul e la fel. Zone intregi fara un bec. Asta sunt maretele realizari ale conducatorilor de doi bani.

    (23)
  8. Prof. Florin I. Bojor

    Primim ceea ce meritam, pentru ca egoismul, deraderea si indiferenta multora dintre noi a facut ca toti oamenii onesti care s-au zbatut sa creeze societate civila sa fie luati de nebuni. Acum se vad rezultatele… Faza e ca acei oameni nu mai doresc sa se implice activ in politica, adica sa candideze…

    (13)
  9. rigovasi

    Halal autoritati !
    Chiar:suntem in prag de iunie , si marcajele pe DN 17 lipsesc!!!!
    Cel putin pe Valea Bargaului.
    Chiar nu intereseaza pe nimeni acest lucru?????

    (14)
    • veveritza

      macar trecerile de pietoni daca le-ar marca, ca le-au astupat asta-toamna cu stratul ala de asfalt de uzura.
      drumul asa cum e acuma e pericol mortal pentru pietoni, indicatoarele sunt amplasate prea jos iar asta coroborata cu lipsa marcajelor….

      (13)
    • bond

      Ce marcaje sa faca ca deja ” stratul de uzura” s-a dus naibii de anul trecut de cand s-a asfaltat. Sunt gropi, arata mai bine inainte de a se pune porcaria ai peste covorul asfaltic existent. Cand o sa inceapa cu adevarat concediile si se va aglomera DN17 , vor incepe si carpelile.

      (8)
  10. Marius Nicolae Pop

    In Bistrita, strada Oituzului si inca trei strazi apropiate , asteapta de peste 2(doua) luni sa fie asfaltate, in urma unor reparatii!!! Nu este jenant? Ce fel de firme de constructii castiga licitatiile? Domnilor consilieri, putina promtitudine si …atitudine… Cu respect,MNPop

    (12)
    • alin

      Licitatii trucate la care castiga „cine trebuie”. Cat despre consilieri, acestia sunt in majoritate „coziile de topor” ale primarului. In cel mai bun caz e vorba de indolenta sau indiferenta, daca nu cumva si mai rau, de coruptie.

      (7)
  11. bond

    Si sa nu mai vorbim de calitatea indicatoarelor si vopselei. Indicatoarele in oras nu sunt reflectorizante – cu cateva exceptii ( uitati-va cand este luat curentul noaptea s-au in zonele mai slab luminate) iar vopseaua care nici ea nu este reflectorizanta, este ori aplicata in start foarte subtire ori este de slaba calitate astfel ca se sterge foarte repede.

    (13)
  12. Radu

    Nici macar o amarata de varianta ocolitoare noua pentru Bistrita nu sunt in stare sa faca.
    Ma intreb ei pe unde circula, nu i-am vazut sa circule cu elicopterul prin oras, dar ce stiu eu?

    (7)
  13. Bogdan

    Este mult mai sigur sa ciruli cu avionul de la aerodromul din Unirea decat pe drumurile din oras si judet.

    (4)
  14. cc

    Un gânditor occidental a remarcat stoic că Moartea ca şi fenomen, e cel mai puternic egalizator a claselor sociale. Un Haiduc perfect.

    S-a referit la marile epidemii de holeră care au răvăşit Europa, distrugând elite şi prostime la un loc, averi acumulate prin generaţii şi redistribuite într-o singură generaţie comunităţii.

    În România toţi îmbuibaţii zilei care s-au îmbogăţit de pe seama bugetelor şi şpăgilor n-au realizat încă că subfinanţarea acestui domeniu de infrastructură, care conduc la accidente repetate , mortale,drame …joacă cinic rolul holerei din Evul Mediu.

    E o epidemie de accidente care omoară tinerii distrug familii.

    Nu văd că e o epidemie de accidente care îi afectează egal pe toţi. Şi că în loc să fie preocupaţi să fure mai mult prin ciupeală de la buget, să ia o şpagă mică, un comision o atenţie, mai bine ar investi nu în maşini mai scumpe ca să-şi protejeze odraslele ci în indicatoare, semnalizări corespunzătoare şi în educaţia corespunzătoare a lor.
    Şi ce s-a investit , s-a investit fără cap.

    În drumuri de viteză amplasate în mijlocul localităţilor, care împart ca şi zidul Berlinului localităţile în două enclave în loc să se prefere variante ocolitoare. Iar unde au fost variante ocolitoare, s-au dat tunuri imobiliare, cei la curent cu proiectele au cumpărat la preţuri de nimic terenurile de la proprietari şi şi-au revândut la preţuri exorbitante, cu semnătura pe acte ale Statului pe care îl administrau.

    Vezi Mitrea.

    Sunt aceşti demnitari mai fericiţi astăzi?

    (7)
  15. Nicoleta

    Pentru sigurata tuturor, in oras trebuie segregat traficul intre sofei respectiv bicilisti si respectiv pietoni. Amenajarea pistelor de bicilete este strict necesara pe rutele cu circulatie auto intensa.

    (9)
  16. Bart Simpson

    Pe langa toate gropile, denivelarile sau marcajele care lipsesc ai incercat macar o data sa mergi cu bicicleta prin oras sau pana in comunele apropiate gen Livezile, Jelna, Crainimat, etc.? Te asigur ca este o adevarata aventura!

    (6)
  17. Capacele de canal si denivelarile in asfalt

    Daca autoritatile noastre nu stiu sa faca lucruri de calitate pot copia de la altii care s-au gandit cum trebuie sa faca un lucru bun. La noi capacele de canal sunt si la 10-15 cm fata de nivelul asfaltului. Pe strada Ursului de ex. au facut un lucru de mantuiala, au astupat groapa si la revedere….. cata indiferenta si cate incompetenta din partea primariei…. https://www.youtube.com/watch?v=gF2ML0RWeZw

    (5)
    • radu

      cel mai mult ne plac asfaltarile peste gurile de canal, si pe urma decuparea roata si carpirea pe langa ele. In fata la Casa Somesana catre tarpiun se lucreaza de zor dupa ce a fost tras un strat de asfalt cata de cat frumos. Acum este spart din nou!!!!!!va fi ca si inainte, adica, carpit!!!!

      (2)
  18. Mihaela

    La fel si pe strada unde locuiesc eu,Compozitorilor.Din 2008 am domiciliul acolo sunt peste 100 case,strada are 1km jumatate,nu avem iluminat stradal.A fost asfaltata de vreo 3 ani, deja e spart asfaltul si carpit in cateva locuri din cauza ca multi nu si-au tras utilitatile inainte de asfaltare.O strada proaspat asfaltata deja carpita.Indolenta maxima a autoritatilor.A fost depusa o cerere la serviciul aferent de la Primarie pentru instalarea de limitatoare de viteza.,iar raspunsul lor e zero barat.Desi indicatorul e de 30km/h se circula cu 80 uneori chiar 100 k/h.Ca si pe str .Viteazu doar norocul chior a facut sa nu se intample vreun accident, fiindca la acea viteza,fara iluminat stradal poti lovi oricand pietoni care se intorc de la munca si nu pot circula pe trotuare fiindca sunt pline de masini parcate.Scarba maxima!!

    (0)

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Toate comentariile vor fi moderate (aprobate manual).

Vă rugăm să respectați următoarele reguli:

  • 1. Să vă referiți doar la articolul la care postați comentariul.
  • 2. Folosiți un limbaj civilizat, fără injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
  • 3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, dacă acestea nu au legatură cu textul.
  • 4. Autorul articolului poate fi criticat pentru eventuale greșeli, incoerență, lipsă de documentare etc.
  • 5. Numele folosit să nu fie nume de personalități ale vieții publice sau parodieri ale acestora.
Nerespectarea regulilor menționate mai sus va duce la ștergerea comentariilor, fără avertisment și fără explicații.