Au reapărut „gâlmele” pe mai multe străzi din Bistriţa. De ce s-a apelat la soluţia neeuropeană

Holistic

După ce în urmă cu zece ani când a devenit primar al Bistriţei, actualul edil Ovidiu Creţu a desfiinţat toate limitoarele de viteză pe motiv că aceasta nu ar fi o „soluţie europeană”, spre sfârşitul celui de-al treilea mandat al său acestea reapar. Pot fi văzute deja pe strada Împăratul Traian, dar şi pe Valea Ghinzii sau Petru Maior. Viceprimarul Cristian Niculae a considerat că se impun.

„Pe mai multe străzi din Bistriţa am făcut treceri de pietoni denivelate. Unii le spun gâlme sau dâlme. Acelea sunt nişte limitatoare de viteză făcute din asfalt pentru că eu am constatat că cele din materiale compozite nu rezistă. Era foarte important să le facem. Eu locuiesc pe strada Valea Ghinzii şi trec pe drumul Ghinzii – două străzi diferite – şi vă spun că, în acest an, într-o curte, într-o curbă, au intrat de patru ori maşini care rulau cu viteză mare. Deci au fost patru accidente în acelaşi loc. Pe străzile drepte, de regulă se circulă cu viteză foarte mare. Conducătorii auto nu înţeleg că locuim într-un oraş, că prin oraş trebuie să circuli cu viteză redusă, aşa că, la cererea cetăţenilor am amplasat aceste limitatoare de viteză. În multe zone în care constatăm că nu se respectă limita de viteză prevăzută de lege trebuie să punem acele limitatoare. Am pus deja pe strada Petru Maior, pe Valea Ghinzii, în cartierul Unirea pe strada Bisericii, acolo am pus chiar trei. Au venit oamenii şi s-au plâns Primăriei Bistriţa că le e frică să iasă în stradă. Sunt tineri, sunt tot felul de şoferi teribilişti care nu înţeleg că locuiesc într-un oraş în care sunt femei cu copii, copii care vin de la şcoală, pietoni. Nu vom pune limitatoare de viteză pe marile bulevarde să mai încetinim viteza fiindcă acolo oricum e o viteză mai mică de deplasare din cauza traficului aglomerat, dar pe străzile în pantă, cele drepte, pe strada care vine de la Kaufland- Petru Maior – Bărnuţiu, unde se circulă cu viteză sunt necesare acele limitatoare”, a spus Cristian Niculae.

Întrebat cum l-a convins pe primarul Creţu să accepte limitatoarele, el a răspuns: „Nici eu nu sunt un fan al limitatoarelor de viteză, dar suntem nevoiţi să le punem. Oamenii au animale de curte, au câini, pisici, şi le găsesc moarte pentru că se circulă cu mare viteză. Câinele scapă în şosea şi îl găseşti mort. Şi nu doar asta, pietonii, oamenii sunt importanţi. Totuşi eu cred că, într-un oraş civilizat, trebuie să circulăm cu viteza permisă de lege. De aceea e legea făcută. Dar pe marile bulevarde nu voi accepta să fie amplasate aceste limitatoare de viteză. Vorbim de Decebal, Republicii, Independenţei”.

În urmă cu 10 ani, când a câştigat primul mandat de primar al Bistriţei, Ovidiu Creţu se declara adversarul limitatoarele de viteză.

„Consider că, deși limitează viteza în unele zone din Bistrița, aceasta nu este o soluție europeană de a rezolva problema. Poate e potrivită prin Turcia, dar nu în Bistrița. Există soluții moderne, cum ar fi camerele de filmat sau radare care să fie amplasate în aceste zone, iar șoferii care circulă cu viteză să fie amendați. Este o soluție pe care vreau să o implementăm”, spunea atunci primarul. În cele două mandate şi jumătate ale sale, limitatoarele de viteză au dispărut în totalitate din Bistriţa.

În luna februarie a acestui an, Ovidiu Creţu a spus că va dispune montarea de „gâlme” pe o arteră din oraş pe care se circulă cu viteză.

Consilierul municipal PER Mircea Archiudean a fost cel care i-a semnalat situaţia ce pune în pericol pietonii: „Strada Petru Maior este una dreaptă, cu două treceri de pietoni. Asigură accesul pietonal al elevilor de la Şcoala Gimnazială Lucian Blaga. Din păcate, pe această stradă, automobilele circulă cu viteze mult peste limita legală. Vorbim de viteze de peste 80 de km la oră, ca să nu mai vorbim de faptul că nu se acordă prioritate pietonilor pe cele două treceri, de la puntea suspendată şi din dreptul administraţiei naţionale a Drumurilor şi Podurilor. Trotuarul de pe partea blocurilor este foarte îngust, iar persoanele care circulă putând fi uşor agăţate de maşinile care circulă cu viteză. La un moment dat, au existat obstacole pentru reducerea vitezei, chiar la trecerea de pietoni cu strada Pescarilor, dar s-a renunţat la ele. Eu propun monitorizarea traficului în zonă, montarea obstacolelor pentru reducerea vitezei şi montarea de parapeţi de-a lungul trotuarului de la intersecţia cu strada Pescarilor până la intersecţia cu strada Sergent Major Octavian Popa”.

Cristiana Sabău

Cristiana Sabău

A absolvit Universitatea "Babeş-Bolyai" Cluj-Napoca, Facultatea de Litere, secţia română-franceză. În 1996 a debutat în mass-media. A colaborat de-a lungul timpului cu mai multe instituţii de presă printre care Ziua, România Liberă, Europa FM, Radio 21,Radio România, Mediafax, NewsIn, Realitatea TV. În 2011, anul în care a fondat publicaţia Timp Online, a primit distincţia "Jurnalistul bunei guvernări", decernat de Asociaţia pentru o Românie Curată pentru investigaţia care a dus la demisia unui ministru din Guvernul României.
Cristiana Sabău

Google Ads

Comentarii

  1. Cosmin

    Într-adevăr intr-o gradina de pe str. Ghinzii au intrat 4 masini dar doar iarna din cauza poleiului. Sa zicem ca trebuia limitator. Oare nu trebuia pus inainte de curba (cum cobori)? Degeaba a fost pus dupa curba, caci cine nu cunoaste drumul la fel o sa parcheze in acea gradina. Deci, denivelarea, a fost făcută in locul greșit si sunt nici nu se vede.

    (17)
    • VASILE

      Daca rulezi cu 100 km/ora ai sanse mari si vara dupa ploaie sa sari in gradina si sa lovesti stalpul de beton de langa casa,este foarte bine amplasata.

      (-4)
    • Cosmin

      Apoi tu esti cu vaca rau. E bine amplasata dupa curba? Cand aia care au intrat in gradina au coborât pe str. Ghinzii. Tot asa o sa intre in gard si de acum, cei care nu stiu de denivelare sau uita de ea, pentru ca dupa ce intra in curba si are viteza e cam greu sa mai franaze in siguranta. Dacă frânează brusc pateste la fel.

      (3)
    • GRIGORE

      Cosmin chiar nu intelegi cum functioneaza lucrurile,normal trebuia amplasata in fata casei doctorului NIcolai(unde a mai fost in anii trecuti o galma mai mica),si se vedea la coborire .

      (1)
    • Un om pe drum...

      Cand intri in curba periculoasa, cum ziceti, incetinesti inainte, nu pui frana in curba. Ghici unde te arunca daca faci asta, cu galma sau nu!! Cine vine de pe Ghinzii, pe unde a ajuns acolo?!…. Teleportat, peste deal sau vine de la partia de schi!? Cel mai probabil atrecut odata peste ele si atunci sunt dupa curba…ci inainte…… Sau poate voiati la intrare in curba si de pe parte cealalta…. Atentie la volan. Asta trebuie mereu.

      (-1)
    • Cosmin

      Arata-mi si mie unde este curba periculoasa sau cel putin unde este un idicator care sa indice o curba periculoasa?
      Si da poate sa vina oricine dinspre partia de schii daca nu stiai, de la aerodrom.

      (1)
    • Mitrut

      Da sunt inconstienti, iar treaba cea mai grea e mereu lasata pe mana primariei… si cand incearca sa multumeasca tot cetateanu` tot nu e bine. Mereu gasim critici!

      (-8)
  2. cristi

    nu aveau un efect mai bun ptr toata lumea daca aveau un colorit mai diferit fata de culoarea asfaltului?????

    (10)
  3. Dan

    Totusi, domnule viceprimar, spuneti un motiv pentru care pe strada Bisericii ati amplasat trei denivelari foarte brutale…… (amplasarea lor sfideaza orice logica)! Apropo, trebuie marcate din nou cu ceva de calitate, sunt un pericol pentru circulatia rutiera!

    (10)
  4. Drăgus

    Întrebare pentru Poliția BN :
    După câte am auzit, semnalizarea rutieră se face prin indicatoare și marcaje standardizate, a căror formă, dimensiune și semnificație sunt prevăzute în Norme legale.
    Este legală (”regulamentară”) ridicarea a unor astfel de „gâlme” x ”dâlme” cu rol de treceri de pietoni, indiferent care ar fi rațiunea ori justificarea lor ?
    Dacă ceva este nelegal, chiar dac-ar fi util, nu poate fi impus nici chiar prin voința unui viceprimar !

    (15)
    • Rabinul

      Da Baiazid doar ca la Tg-Mures sunt facute cu cap si sunt semnalizate corespunzator! Gâlma aia de pe Imparatul Traian este de toata jena! Are pe partea cu stația de autobuz un șănțuleț care singurul rol il are de a te impiedica seara!

      (5)
  5. Geo

    Mi se par de bun simt limitatoarele , daca nu stiu circula oamenii..Mai bine sa previi un accident decat sa tragi apoi dupa el, f bine ca s au instalat..

    (5)
  6. Maribela

    Poate ca sunt deranjante, pentru unii soferi, aceste limitatoare de viteza, insa eu , una, le consider necesare, deoarece astfel te obliga sa incetinesti la trecerile de pietoni, evitand totodata posibilele accidentele. Stim bine ca se intampla multe accidente de acest fel si sunt multi soferi, mai ales tineri care nu tin cont de faptul ca e absolut obligatoriu sa incetinesti la trecerile de pietoni, (conducere preventiva).Prin urmare apreciez aceasta actiune ca fiind una benefica in orasul nostru. Mai ales pe arterele principale, consider ca e necesara amplasarea lor.

    (-3)
  7. VASILE

    Sunt foarte bine puse pe str. Ghinzii,dar avem o rugaminte la domnul viceprimar sa mai puna una in zona bisericii ,unde se circula si cu 100 km/ora desi este limitare de viteza de 30 km/ora.

    (8)
    • Cosmin

      E foarte bine ca au fost facute dar cea de langa cimitirul evreiesc nu e facuta in locul potrivit, trebuia inainte de curba (in coborare). O sa vedeti cate o sa se intample la iarna din cauza asta.

      (1)
  8. Mihăiţă

    Au fost amplasate asa-zise limitatoare de viteza si pe DJ 173C, adica iesirea din mun.Bistrita spre Dealul Budacului. Patru! Una la intersectia cu str.Umbroasa, cate una la intersectia cu str.Lempes si str. Insorita (sper sa nu gresesc) si una la intersectia cu str.Cartier Raal, pe o distanta de cca.1 km.
    Problematica, zic eu, este „gâlma” de la intersecţia cu str. Cartier Raal, intrucat este o panta destul de inclinata si acolo, vreu nu vrei, trebuie sa reduci viteza.
    Cei care au luat decizia amplasarii in acel loc nu au analizat ce se intampla cu masina de peste 3,5 tone care urca si taman acolo trebuie sa opreasca pentru a putea trece peste „Gâlmă”?
    Sau ce va fi la iarna? Asta iarna incercau oamenii sa ia un pic de demaraj sa poata urca Dealul…acum…mai greu!
    Locuitorii din zona au şi ei dreptatea lor, dar ei, niciunului dintre ei, nu trebuie sa urce tot Dealul Budacului, nu trec si peste limitatorul de la intersectia cu str.Cartier Raal.
    Consider ca este prost amplasat, va putea cauza accidente si blocare a traficului in special iarna. Mai ales ca, dintre toate cele patru limitatoare, este cel mai mare si mai abrupt.
    In rest…sa auzim de bine, sa fim sanatosi si (cât putem) de toleranţi!

    (5)
  9. Cetățean

    Non europene din privința domnului primar Crețu. Nu știu pe unde merge dansul în străinătate. Poate soluție europeana ar fi semafoare cu radar. Gen Franța. Nu stilul de radar care îți dă amendă ci cel care dacă ai depășit viteza la următorul semafor ai roșu cam 2 min. Asa că nu prea ai chef să mergi tare prin localitate.

    (5)
  10. Cris

    Și pe str Compozitorilor vrem…..circula bmw BN 80 LUI cu 120 km la ora….strada are 1.4 km linie dreapta…..

    (9)
  11. Natantica

    Știm cu toții că săptămânal mor vieți mai mult sau mai puțin vinovate care se aruncă inconștient pe trecerea de pietoni. In multe cazuri șoferii nici macar nu apuca să își imagineze că nenea sau tanti are de gând să îi Sara în față. Cu ajutorul acestor „gâlme” vor fi obligați să încetinească, iar viteza de reacție va fi mult mai mare.

    Doamne ajuta sa fie de folos și să salveze vieți

    (2)
  12. baiazid

    trebuie puse cateva si pe strada ce duce la , lac de pe langa armata si prin parcarea de la capat ar fi necesare cateva.

    (0)
  13. Alexia

    Am văzut și în alte orașe marcaje de acest gen. Foarte bine ca avem, astfel, șoferii grăbiți (mai ales noaptea!) o sa fie mai prudenti. Personal, consider ca nu e loc de viteza in orase…sunt pietoni si alti soferi care isi vad de treaba si asa se intampla ca tot ei cad victima neatentiei si grabei!

    (0)
  14. Alina

    Probabil aceste delimitari deranjeaza pe multi din soferii bistriteni , insa e cea mai sigura metoda de delimitare in acele zone sensibile! Eu o consider eficienta si nu vad de ce atat de multa lume s.a suparat pe acest aspect

    (-1)
  15. Introdu numele tău aici

    Singura problemă ar fi că aceste gâlme încetinesc foarte mult și mașinile de salvare, pompieri, politie, când se află în misiune. Gândește-te că ești în salvare cu mai multe fracturi, la orice mișcare te doare de îți sar ochii din cap, și colac peste pupăză din când în cand salvarea franează puternic și te hurducă pe limitatoarele astea.

    (6)
  16. cetatean

    ba niculae de ce nu ai sapat niste gropi au acelas efect ca si galmele basca mai economiseai material ce ai nu te duce capu

    (4)
  17. cetatean

    As vrea sa vad serviciile de interventie ISU, SMURD cu o sa se descurce cu ele daca pe Cretu nu il duce capu asta nu inseamna ca trebuie sa actionam dupa vointa lui cerd ca ar fi fost un primar bun pentru Vermes

    (4)
  18. Anonim

    Da și pe strada taberei nu ați putut asfalta de atâția ani și bine că la primărie ați trecut-o ca asfaltată.
    Rușine sa va fie că ați pus oamenii să plătească că sa asfaltați strada.(strada nu e asfaltată)

    (1)
  19. Niste DOBITOCI

    Nu stiu ce idiot a prevazut acele galme dar sunt total gresit pozitionate si au o inaltime prea mare. Nu sunt nici semnalizate corespunzator!
    Ma boilor din administratie, ma prostalaule de Niculae, cu astfaltul din galme mai bine astupati niste gropi din strazile Bistritei!

    (1)

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Toate comentariile vor fi moderate (aprobate manual).

Vă rugăm să respectați următoarele reguli:

  • 1. Să vă referiți doar la articolul la care postați comentariul.
  • 2. Folosiți un limbaj civilizat, fără injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
  • 3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, dacă acestea nu au legatură cu textul.
  • 4. Autorul articolului poate fi criticat pentru eventuale greșeli, incoerență, lipsă de documentare etc.
  • 5. Numele folosit să nu fie nume de personalități ale vieții publice sau parodieri ale acestora.
Nerespectarea regulilor menționate mai sus va duce la ștergerea comentariilor, fără avertisment și fără explicații.