Plan de mobilitate urbană: metrou de suprafață, linie verde, promenadă

Holistic

Consiliul Local Bistrița va dezbate în martie proiecte privind probarea Planului de mobilitate urbană durabilă și stabilirea modalităţii de gestiune a serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate.

Principalele axe urbane propuse pentru dezvoltare, în Planul de mobilitate urbană, sunt: 1. Calea ferată, cu implementarea sistemului de metrou la suprafaţă şi completarea legăturilor lipsă între anumite străzi pe axa E-V, în vecinătatea traseului căii ferate. 2. Linia verde de transport public (propusă ca o alternativă paralelă a traseului central corespunzător DN17, pe tronsonul corespunzător centrului istoric). 3. Culoarul râului Bistriţa, prin amenajarea unei promenade cu puternic caracter pietonal, precum şi completarea unor legături lipsă pe axa E-V, de-a lungul traseului râului. 4. Un sistem de piste de biciclete care conectează zone din oraş atât pe direcţia longitudinală de dezvoltare urbană, cât şi pe cea transversală, printr-o implementare în sistem circuit.

Click pentru Plan de mobilitate urbana 2016

Planul de mobilitate urbană a avut ca temă analiza şi propuneri de optimizare a transportului public local de călători și a fost elaborat de SC Planwerk SRL Cluj împreună cu Universitatea Tehnică Cluj. Printre propuneri: realizarea unei benzi de circulaţie unice pentru transportul urban şi intrajudeţean de călători prin curse regulate pe următoa­rele tronsoane de drum: Sens Giratoriu (Intersecţia B-dul Decebal, Str. Crinilor, Str. Andrei Mureşanu, Ioan Slavici) – Sens Giratoriu (In­tersecţia Str. 1 Decembrie, Str. Avram Iancu, Calea Moldovei, Str. Năsăudului) şi respectiv Sens Giratoriu (Intersecţia B-dul. Indepen­denţei – Str. Teilor – Str. Gării) – Str. Gării – Intersecţia Str. Gării cu Str. Rodnei; realizarea unei staţii de transfer intermodal de călători în zona Bulevardului Decebal respectiv Hala Agroalimentară; la solicitarea călătorilor, realizarea unei staţii atât pe sensul de intrare, cât şi pe cel de ieşire din Bistriţa, în zona Clinicii (Spitalului) Sanovil, Cartierul Viişoara; modificarea sistemului actual de ticketing, eventual prin do­tarea statiilor cu automate de bilete; dotarea autovehiculelor cu aer conditionat; dotarea autovehiculelor cu sisteme de informare a călătorilor; îmbunătăţirea respectării graficelor de circulaţie.

Printre proiectele propuse: ”Propunerea unor noi poduri auto peste râul Bistriţa care să crească accesibilitatea zonei de dezvoltare la sud de râu: legătura între str. Petru Maior şi str. Zăvoaie, str. Cascadelor şi str. Valea Ghinzii. Propunerea unor pasaje peste calea ferată: legătură între str. Gării şi str. Tărpiului, str. Arţarilor şi str. Romană. Propunerea unor străzi de legătură: Colibiţei, Arţarilor, Industriilor (Viişoara). Realizarea de drumuri colectoare de-a lungul DN17, care să poată prelua traficul local în localităţile Unirea şi Viişoara, inclusiv amenajarea de sensuri giratorii la intersecţia cu DN17 (zona intrare Livezile, intersecţie spre Sărata). Modelarea profilelor stradale în zonele cu densitate ridicată în vederea obţinerii unei mai bune accesibilităţi rutiere şi pietonale. Conturarea unei reţele pietonale cu amenajări specifice destinată persoanelor care prezintă dizabilităţi. Integrarea la nivelul municipiului a unui sistem de parcări speciale, destinate conducătorilor auto cu mobilitate redusă. Reconfigurarea profilelor stradale în avantajul pietonilor, bicicliştilor şi transportului în comun. Proiecte de amenajare specifică a carosabilului în scopul
reducerii vitezei traficului. Investiţii generale destinate îmbunătăţirii transportului public urban. Linie verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric, hibrid sau normă de poluare redusă, proiect în corelare cu reabilitarea străzilor de pe traseul: str. Gării – b-dul Decebal – str. Andrei Mureşanu – str. Năsăudului. Realizarea unei linii de transport „metrou la suprafaţă” Sărăţel – Livezile – Prundu Bârgăului, utilizând infrastructura căii ferate. Reducerea numărului de licenţe acordate transportului privat de tip taxi şi menţinerea interzicerii transportului privat de tip maxi-taxi. Încurajarea centrelor şi soluţiilor de partajare a unui automobil de tip „Car pooling” sau „Car sharing”, în vederea deplasărilor mai eficiente pe acelaşi traseu. Dezvoltarea unui sistem de transport public în comun dedicat şcolarilor. Extinderea numărului de parcaje ecologice şi realizarea de parcări şi staţii pentru închiriat biciclete, asociate punctelor de interes turistic. Sistem de parcări cu plată diferenţiată în funcţie de momentul zilei şi zonă. Modernizarea Pieței Centrale”.

”Principalele linii de transport, cu grad de încărcare ridicat, datorită lungimii traseelor şi rutelor de transport, sunt liniile 1, 2, 3. Cele 155 de staţii asigură necesarul călătorilor. Dinamica cererii de transport pe principalele linii, în speci­al cele care asigură accesul elevilor spre unităţile de învăţământ din zona centrală (B-ul Republicii), spre colegiile situate pe Calea Moldo­vei, respectiv zona Gării CFR are un caracter sezonier. Pe dura şcolii în intervalele orare 07-08, respectiv 14-16, înregistrându-se o creştere a cererii de transport. În timp ce pe perioada vancanţelor şcolare principala categorie de călători care utilizează transportul urban de de călători se înscriu în categoria de vârstă de peste 60 de ani (pensio­nari). Zone potenţiale cu deficit în numărul de autovehicule de transport călători prin curse regulate: Zona industrială respectiv zona Centurii ocolitoare (Drumul Cetăţii de la capătul liniei 5 – Staţia 90 până la intersecţia cu intersecţia cu strada Lucian Blaga, staţia 154) unde s-a sesizat că nu circulă decât autobuze pentru întreprinderile situate în această zonă; Zona Sigmir; Viişoara zona Spitalului Sano­vil şi Zona Blocurilor sociale (Heidenfeld); De asemenea pentru zona Spitalului Sanovil Viişoara a mai fost menţionat în mod repetat lipsa unei staţii pe ambele sensuri de deplasare (între şi dinspre munici­piu); Zona Ștefan cel Mare – Unirea; Introducerea unei linii de trans­port spre Schullerward (la sfârşit de săptămână, pe durata verii). Analiza traseelor liniilor de transport urban de călători prin curse regulate, programul de sosire/plecare a autovehiculelor de transport persoane din staţii, corelate cu datele de trafic arată o den­sitate ridicată a mijloacelor de transport urban călători pe 2 segmen­te de drum în intervalele orare cu o densitate ridicată a traficului. Aceasta duce la scăderea vitezei medii de deplasare, respectiv gene­rează întârzieri a acestora faţă de programul afişat în staţii. Analiza graficelor de transport (orarul plecărilor/sosirilor) şi rutele de transport a autovehiculelor operatorilor de transport călători care asigură transportul intrajudeţean prin curse regulate s-a observat că pe principalele artere de trafic din municiul Bistriţa (care asigură legătura între intrările/ieşirile din municipiu cu Augara Bistriţa, situată în zona Gării CFR – Str. Rodnei) – Str.Libertării, B-dul Independenţei, Str. Gării, B-dul Decebal, Str. Andrei Mureşanu, Str. Năsăudului respectiv Calea Moldovei, în intervalele orare cu fluxuri de trafic ridicate (06-08, respectiv 14-18) la autovehiculele de trans­port public urban se adaugă şi un număr ridicat de autovehicule de transport călători intrajudeţean. Aceasta are efect negativ asupra flu­enţei fluxurilor de trafic, realizându-se şiruri de aştepare de lungime considerabilă în special în zona sensurilor giratorii”, se arată în document.

Gestiunea serviciului de transport public local a fost delegată operatorului de transport SC Transmixt SA, pe perioada 29.05.2009 – 29.05.2016. ”Întrucât Primăria Bistriţa nu dispune de infrastructura necesară administrării acestui serviciu public prin gestiune directă, iar realizarea acestei infrastructurii ar presupune investiţii foarte mari şi imediate, propunem în continuare ca modalitate de gestiune a serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate în municipiul Bistriţa să fie gestiunea delegată”, se arată în proiect.

Transmixt asigură transportul cu 37 de autobuze şi 10 micro­buze, pe 14 trasee.

Eugen Gheorghe

A absolvit Facultatea de Litere, Secția Română-Engleză, a Universității București. A debutat în presă în 1996 la publicația Steaua Sport Magazin. A lucrat, de-a lungul timpului, la ziarul ProSport, postul de radio Europa FM, agenția de presă Mediafax, dar și la clubul de fotbal Gloria Bistrița, unde a fost purtător de cuvânt. Din 2011 scrie la Timp Online.
Eugen Gheorghe

Google Ads

Comentarii

  1. talking head

    Să ne dea în scris viitorul primar că face toate astea și îl votăm, indiferent de culoarea politică. Dar dacă nu reușește, să fie de acord să i se confiște toate bunurile mobile și imobile și să intre la temniță până se realizează ceea ce a promis.

    (0)
  2. Balan Marius- Ecologist B-ta

    Talking Head , esti simpatic. Mersi pt. publicitate. Aricii fug mancand pamantul de toti edilii in general. Da gluma-i , gluma. Priviti poza PIETEI CENTRALE facuta din avion. Ce bine arata Biserica inconjurata de verdeata copacilor. Ar trebui sa o aiba de amintire fiecare bistritean care isi iubeste orasul, nu de alta, caci domnii consilieri Pnl si Psd si drujbistul sef al orasului, au pus de un proiect distructiv care va sterge aceasta priveliste specifica acestei piete. Cica (SIC) numai asa va semana Bistrita cu SIBIUL sau VIENA; zise edilul , tatucul nostru, vostru, ca al meu nici nu poate intra in discutie.

    (0)
  3. tudor

    Imaginea prezentata cu Piata Centrala vazuta de sus, este extrem de sugestiva si rflecta actiunile fara cap si fara coada ale primarului Cretu. In spatele Bisericii Evanhelice troneaza „Cortul de Cultura” amplasat in mijlocul drumului, iar de o parte si de alta a bisericii este plin de masini parcate, iar dupa cum se vede Parcarea din spatele complexului „Sugalete” sta mai mult goala din cauza accesului dificil, a lipsei de reglementare, semnalizare si popularizare a acesteia. Dupa ce in 2014 a fost amenajata parcarea din spatele ansamblului „Sugalete”, Cretu a facut totul ca aceasta sa nu poata fi folosita, blocand strazile Lupeni si Caragiale care asigurau cat de cat accesul si iesirea din parcare. Pentru ca parcarea de pe Lupeni sa devina functionala si utila pentru centrul orasului este necesar ca in perspectiva apropiata sa fie realizata o legatura directa din Piata Centrala. Poate ca sub parcarea existenta pe strada Lupeni, ar fi necesara o amenajarea de parcare subterana cu acces din zona Cortului de Cultura pe sub complexul Sugalete, cobinata cu o parcare de suprafata cu acces direct de pe strada Lupeni.

    (0)
  4. Balan Marius- Ecologist B-ta

    Perfect zis D-le TUDOR. Dar cei din URBANISM nu au urechi. Veniti si expuneti asta la dezbaterea publica pe care o va anunta primaria luna viitoare pe aceste subiecte. Pe bune, sa o tineti doar asa afisata nu are nici un rost. Veniti si va sustin, si vom atrage atentia si vom cere si celor doi consilieri ECOLOGISTI sa pregateasca si un proiect de hotarari pe acest subiect, care sa fie pe urma supus votului. Dupa aceea vom vedea cu cine defilam mai departe.

    (0)
  5. Ovidiu

    Rezolvați problema traficului de pe centura în zona capelei! În intervalul 15.00-16.00 se blochează circulația în zona din toate direcțiile!

    (0)

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Toate comentariile vor fi moderate (aprobate manual).

Vă rugăm să respectați următoarele reguli:

  • 1. Să vă referiți doar la articolul la care postați comentariul.
  • 2. Folosiți un limbaj civilizat, fără injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
  • 3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, dacă acestea nu au legatură cu textul.
  • 4. Autorul articolului poate fi criticat pentru eventuale greșeli, incoerență, lipsă de documentare etc.
  • 5. Numele folosit să nu fie nume de personalități ale vieții publice sau parodieri ale acestora.
Nerespectarea regulilor menționate mai sus va duce la ștergerea comentariilor, fără avertisment și fără explicații.