Actualitate

Peste o mie de elevi din judeţ riscă să părăsească şcoala. Ce fac autorităţile ca să îi oprească

Peste o mie de elevi din Bistriţa-Năsăud au rămas cu situaţia şcolară neîncheiată după primul semestru, iar 72 au fost exmatriculaţi din cauza numărului mare de absenţe. Directorii de şcoli au început să bată la uşile părinţilor care nu îşi trimit copiii la şcoală şi să-i ameninţe cu amenzi de până la o mie de lei. Mulţi dintre copii sunt însă plecaţi în străinătate şi nu mai ştie nimeni nimic despre ei.

„E prioritatea numărul unu şi pentru Ministerul Educaţiei Naţionale, şi pentru noi, şi pentru toată lumea: copiii până la clasa a X-a trebuie să fie şcolarizaţi. România, până în 2020, are ţinta şi angajamentul faţă de Uniunea Europeană să ajungă la 11,3% risc de părăsire timpurie a şcolii. Când am devenit stat european, era undeva peste 20%, la ultima măsurătoare a fost undeva la 17% şi trebuie să atingem ţinta de 11,3%”, a spus inspectorul şcolar general Camelia Tabără.


Potrivit acesteia, la finalul semestrului întâi, 72 de elevi de liceu au fost exmatriculaţi, iar alţi peste o mie au situaţia şcolară neîncheiată: „Poate fi exmatriculat un elev din ciclul superior al liceului, clasa a XI-a şi a XII-a şi de la seral. La 40 de absenţe nemotivate, sunt exmatriculaţi pentru că nu mai avem învăţământ obligatoriu. Avem în plus, 1059 de elevi cu situaţia şcolară neîncheiată. Printre aceşti copii, se regăsesc şi elevi care îşi vor încheia situaţia în primele patru săptămâni ale semestrului al doilea, conform regulamentului. Un copil care nu şi-a putut încheia situaţia din motive medicale sau din alte motive poate veni să recupereze şi să îşi încheie situaţia pe semestrul întâi. Noi, în 12 martie, vom şti exact care este numărul copiilor care nu şi-au încheiat situaţia şcolară şi îi încadrăm în această categorie de risc de părăsire timpurie a şcolii”.

Inspectoratul Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud şi-a propus să facă o statistică foarte clară a copiilor aflaţi în această situaţie, cu domiciliul pe care îl au.

„O parte sunt înscrişi la licee şi trebuie să-i depistăm în localitatea de domiciliu. Cu ajutorul Prefecturii vom transmite tuturor autorităţilor locale rugămintea să ne ajute efectiv cu situaţia fiecărui copil cu ajutorul asistenţilor sociali, ai mediatorilor sanitari, opt la nivelul judeţului, cu asistenţii comunitari în cazul comunităţilor cu probleme de acest fel. Vrem să avem anchete sociale. E o problemă destul de gravă. Mulţi dintre copii sunt plecaţi în străinătate. Figurează înscrişi în învăţământul românesc în condiţiile în care ei sunt plecaţi. Noi nu îi putem scoate din sistemul de şcolarizare decât la cererea părintelui care vine şi declară că pleacă în străinătate şi îl duce şi îl înscrie la şcoală. Dacă asta nu se întâmplă, atunci vom apela la autoritatea locală, să facă anchetă socială şi să ne spună că e plecat din localitate şi astfel îl scoatem. Nu mai plimbăm după noi acea masă de copii care, de fapt, nu există şi cumva îi tot perpetuăm de la un an la altul. La nivel naţional s-a spus că sunt 70.000 de copii, noi am găsit numai în două şcoli 70. În comunităţile unde sunt romi, ei au fost reînscrişi pentru că e învăţământ obligatoriu, dar ei, de fapt, sunt în străinătate. Şi atunci trebuie să ştim ce copii avem, iar dacă sunt în ţară de ce nu vin la şcoală, de ce sunt pe stradă şi de ce nu frecventează cursurile”, a spus Tabără.

Conform Legii 1/2011, dacă un părinte nu îşi trimite copilul la şcoală, poate fi amendat cu sume între 100 şi 1000 de lei sau cu muncă în folosul comunităţii.

„Noi ne-am întâlnit cu directori pentru proiectul de încadrare şi sunt care au început să întreprindă măsuri de acest fel. La Viişoara, căutaţi acasă şi somaţi că vor fi amendaţi, se pare că încep să mai vină. Vom vedea şi vom transmite în 12 martie situaţia. Până acum nu s-au aplicat efectiv amenzi. Acestea ar trebui aplicate de autorităţile locale. Noi suntem obligaţi să transmitem că aceşti copii nu sunt la cursuri. O să apelăm şi la Prefectură să ne ajute. Colegii se plâng că ei trimit adrese, dar nu este niciun fel de reacţie la primării. Trebuie să ne unim cu toţii forţele şi să facem eforturi pentru că avem responsabilitate pentru fiecare copil”, a spus Camelia Tabără.

6 comentarii

  • infiintati internate pentru copii a caroro copii sunt plecati si i-au abandonat in tara fara sa le pese de educatia lor.Ar trebui infiintate pe langa fiecare scoala astfel de centre in care copii aproape abandonati sa poata sa stea pana isi fac 1- clase obligatorii. Fiindca altefl nu mai avem nici o sansa ca si tara. Lipsa de educatie minima actuala este ingrozitoare!!!! ce face seful ISJ?? propune cumva ceva concret??? sau doar ne prezinta statistici???faceti programe viabile, finantate prin fonduri, construiti centre-internat pentru tinerii care nu beneficiaza de sustinerea unor parinti inconstienti si acordati-le o sansa!!!!

  • Mai e situatia in care vin la scoala pt ca nu doresc parintii sa fie amendati si stau ca un copac in banca si nu scriu, nu lucreaza nimic, peste cativa ani acesti copii vor deveni infractori daca nu se lucreaza si cu parintii sa inteleaga importanta, chiar minima, a scolii. Nu e suficient sa ii avem in clase, sa nu fie procente mari de elevi exmatriculati. Ar trebui create programe speciale pt ei, de tipul ‘after school’ pt a progresa… Altfel, doar blah-blahuri…

  • O politica deficitara a guvernelor .Nu este omul in centrul atentiei .Totul este declarativ,formal,artificial.Ii intereseaza pe toti sa ajunga la putere.Dar ce fac cu puterea ? Se vede.Coruptie,coruptie si iar coruptie!

  • Amendați.
    Auzi dle.
    Amendați.
    Atât poate naște ca soluție birocrația și pedagogia română.
    Bâta reală și cea financiară.
    Cine plătește amenda și cel care o aplică?
    Tot ăia care plătesc impozite, nu vă speriați.
    Chiar crede cineva că un copil care e întreținut de bunici țărani și care dă mai rar pe la școală din cauza unor diferite cauze ..o să meargă din nou la școală de frica unei amenzi.
    Poate, temporar.
    Pe termen lung e o discuție mai complicată.
    Exemple de situații.
    1) e singurul ajutor rămas capabil să-și ajute bunicul , bunica sau părintele rămas
    2)provine dintr-o familie complet nefuncțională din cauza faptului că părinții sunt foarte săraci, alcoolici deci un copil fără mâncare(banii sunt consumați de unii părinți iresponsabili pe alcool la crâșma din sat, pe țigări și alte dependențe..), fără îmbrăcăminte, fără o posibilitate de a avea sprijin exterior din familia apropiată..de obicei grupul social imediat e foarte sărac.
    3) Climatul școlar și școala nu sunt atractive nici incluzive.
    Nu e mai bine să gândiți cum să susțineți direct copilul(încurajându-l să meargă la școală pentru a avea o masă caldă eventual) încurajând bunicii și părinții rămași…etc

    70000 e un oraș cât de dimensiunea Bistriței.

    Statisticile ar fi live și destul de simple dacă în pașaport act de identitate, s-ar trece un cip unic Rfid pentru copii, în momentul când trec prin zona vamei se poate automatiza fluxul de ieșire s-ar înregistra automat. Ba mai mult, s-ar putea detecta live, părinți care își răpesc copiii fără consințământul consoartei. După 7 zile de absență dacă e excursie în scop de vacanță(nu retur) , în România să fie alertată evidența persoanei și lucrătorul social căruia îi este arondat domiciliul printr-o aplicație din zona de rezidență care să se intereseze de soarta acelui copil.

  • Ne-ati distrus draci politicieni!
    Ne-ati vândut pe doi bani tot ce a avut tara asta mai bun!
    Ne-ati alungat din tara noastră si am ajuns imigranții lumii!
    Dar stati liniștiții fiecare culege ce seamănă, acesti copii needucați o să vă aștepte la colt de stradă sa va ia portofelul plin cu banii primiți ptr. tot ce a-ti făcut voi ptr. ei.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS