Ostermarkt – Târg de Paști, la Bistrița. ”Tradiție de 900 de ani” (FOTO-VIDEO)

Holistic

La Bistrița are loc ediția a XVII-a a Târgului de Paști – Ostermarkt. Pe platoul din fața Palatului Culturii este târgul meșteșugarilor, deschis și duminică, de unde se pot cumpăra decorațiuni de Paști, obiecte de artizanat, bijuterii, accesorii, împletituri.

La deschiderea oficială a Târgului de Paști organizat de municipalitate, Biserica Evanghelică și Forumul Democrat German cu o zi înainte de sărbătoarea Floriilor la romano-catolici, Fanfara Garnizoanei Bistrița a intonat imnul României, al Uniunii Europene și al sașilor, iar preoții și pastorii au oficiat o rugăciune ecumenică.

”Este cea de-a 900-a ediție a târgului de Paști săsesc, Ostermarkt, și când spun 900 să știți că nu exagerez deloc. Sașii au venit aici în urmă cu 900-1.000 de ani, nu se știe foarte exact dar în orice caz mai mult de 900. Iar de Florii aveau târg. Deci acest târg pe care noi îl perpetuăm are o vechime de aproximativ 900 de ani, poate ceva în plus. Ne bucurăm să menținem vie flacăra acestor tradiții care au ținut Bistrița pe harta Europei timp de sute de ani. Fanfara a intonat și imnul sașilor, pentru prima dată”, a spus, printre altele, primarul Ovidiu Crețu, prezent la eveniment alături de viceprimarul Cristian Niculae, directorul CCM Dorel Cosma, preşedintele Asociației Sașilor Bistrițeni din Germania și Austria, Hans Franchy, președintele Forumului Democrat German – Filiala BN, Cristian Roth-Gross, senatorul Ioan Simionca.

În sala mare a Palatului Culturii a fost programat apoi un spectacol susținut de ansambluri de dansuri săsești din Bistrița, Sibiu, Satu Mare, Sighișoara, Reghin și Braşov.

Anul acesta, romano-catolicii sărbătoresc Paștele în 21 aprilie, iar ortodocșii alături de celelalte culte – în 28 aprilie.

Eugen Gheorghe

A absolvit Facultatea de Litere, Secția Română-Engleză, a Universității București. A debutat în presă în 1996 la publicația Steaua Sport Magazin. A lucrat, de-a lungul timpului, la ziarul ProSport, postul de radio Europa FM, agenția de presă Mediafax, dar și la clubul de fotbal Gloria Bistrița, unde a fost purtător de cuvânt. Din 2011 scrie la Timp Online.
Eugen Gheorghe

Google Ads-sub articol

Comentarii

  1. Vasile

    Grozav ar fi fost ca la retragerea de la eveniment oficialitățile să fi parcurs câteva străzi lăturalnice să „admire” mizeria. Avem un oraș mic și „mizerabil”, oficialitățile au retribuții mari și „impunătoare”. Oare e atât de greu să se măture trotuarele? Pasajele sunt infecte, mai bine le ocolești. Curățenia de paști s-o facă sașii, probabil!

    (27)
  2. Speranta

    Cu multi ani in urma,romanii intrau in orasul Bistrita doar ca slugi,cu capul descoperit(pentru a fi recunoscuti)si insotind vreun sas ori vreun maghiar.Acu ma bucur ca sarbatoresc evenimentul,.si da,curatenia poate fi facuta de organizatori,de ce nu?. Adi daca am greseli de scris …iartama.

    (-6)
    • dottore

      din pacate asa a fost…toate ruinele numite centru istoric ,care au inghitit si o sa mai inghita multi bani ,nu prea au legatura cu istoria romanilor…aceste cladiri insalubre au fost aproape exclusiv in proprietatea altora decat romanii…nici nationalizarea si confiscarile facute de comunisti nu au fost in regula dar asta e alta poveste

      (-1)
    • Alex

      Speranta/Dottore ,alte balarii comunistoide mai aveti in cap? ” Slugile ” astea de romani in Evul Mediu, care locuiau in cadrul ” pamantului liber regesc „(Ex: regiunea Bistritei , Tara Barsei, Marginimea Sibiului, zona dintre Tarnave) aveau o stare materiala si sociala cu mult mai buna decat taranii care isi aveau „domiciliul”pe pamanturile comitale sau nobiliare. Taranii astia liberi , aveau acelasi statut cu sasii si maghiarii din satele ce intrau sub jurisdictia oraselor sasesti. Daca aveti impresia ca sasii erau numai niste oraseni ingamfati care se inchideau in spatele zidurilor si lasau prostimea pe afara atunci aveti probleme grave in ceea ce priveste cunostintele istorice. Pana in secolele 19 -20 cam 80% din sasi locuiau la sat , orasenii reprezentand un procent de 20% +/-. ” Slugile ” astea de romani de pe pamanturile sasilor aveau drept sa-si expuna marfurile la targurile orasenesti , erau judecati de autoritatile locale fara nici o implicare din partea autoritatilor comitale sau regale etc.Aveau obligatia (si sasii si maghiarii si romanii) care intrau sub jurisdictia orasului, sa ajute la lucrarile publice si la intarirea fortificatiilor fie prin mijloace materiale fie fizic , pentru ca in caz de nevoie , intreaga populatie din jur sa se poata refugia in cetate. Au existat evident si abuzuri , cand autoritatile locale foloseau taranii pentru lucrari personale sau alte chestiuni de genul , dar legislatia oraseneasca a incercat succesiv sa opreasca asemenea practici (la Cluj in vremea lui Matia si in statutele din 1537, la Sibiu in statutele din 1631). Ba mai mult daca vreti un exemplu de relationare autentica intre sasi si ” slugile ” de romani puteti verifica doar registrele de socoteli ale Sibiului pentru santierul din 1501 unde se poate vedea foarte clar ca ” orasul cumpara tigle si caramizi de la un sat al romanilor ” si de asemenea ” lemn de la romani „.Also daca aveti impresia ca romanii nu au avut orase in Transilvania din cauza sasilor si a ungurilor vreau totusi exemple de orase in adevaratul sens al cuvantului, exemple de o cultura urbana cu legislatie comunala , statute comunale si legi , in afara arcului carpatic in secolele 15-16. Poate in afara de orasele port Chilia si Cetatea Alba in Moldova si Campulung (care era intemeiat tot de sasi 🙂 ) in Valahia , ” orasele” erau doar niste targuri mai rasarite cu caracter predominant rural.
      Plus Dottore , comentariul tau e mai scarbos decat orice in istorie. Boala ” romanismului milenar ” care uraste tot ce nu-i romanesc bantuie cretinoizii care nu stiu ce inseamna patrimoniu si cultura istorica. Hai sa daramam atunci toate orasele transilvanene si cateva orase din Vechiul Regat pentru ca pur si simplu n-or fost construite de romani neaosi multimilenari geto-daci. Transilvania este si ca si cultura si ca mostenire arhitecturala si confesionala un spatiu ” central european ” si nu ” romanesc ” prin exclusivitate. (sau ma rog era, ca in 100 de ani de Romania , de unele popoare ardelene ne mai amintesc numai zidurile si catedralele). In rest spor la citit istorie , ca la comentat istorie suntem toti buni 🙂 .

      (10)
  3. Costică R

    Edilii nu vad neregulile, ei doar sărbătoresc, participa la evenimente, fac poze, se pupa … Etc. Sunt curios cate zile vor fi petreceri cu ocazia zilelor orașului. Atat știe primarul si vicele, chef si voie buna in rest nimic. Nu sesizează ce probleme sunt in oraș, mai nou se si contrazic in declarații. Vicele are tot felul de proiecte SF in cap, noroc cu primarul care neagă tot pe motiv ca nu poate fi realizat. Vai de ea primărie si de ei șefi ! Rușine sa va fie, cu voi am ajuns de rasul întregii tari cu pârtia Cocos, strutii din oraș si alte rahaturi. Va mulțumim si abia așteptam sa părăsiți primăria !

    (23)
  4. Replica

    Pe vicele Niculae nu l-a invatat nimeni ca la ocazii festive trebuie sa poarte cravata? Sau nu I-au ajuns banii de una fistenta?

    (15)
  5. Adrian Florin Chereji

    Ostermarkt este la Bistrita mai mult al comunitatii evanghelice; odata cu reforma lui Martin Luther sasii bistriteni au trecut la religia evanghelica.

    (10)
  6. sam

    Festivalul mediteranian, mizerii aduse la Bistrita sa pape si provincia prost si scump, nevandute la vremea lor in locatile corespunzatoare.

    (12)
  7. gânditorul de la Hamangia

    Ba da domnule primar, cel puțin cu 50 de ani ați exagerat! Istoria, ca și matematica sunt științe exacte, dar se pare că nu constituie ”tăria” domniei voastre. Istoria ne furnizează date destul de exacte cu privire la invitarea populației de origine germanică în Regatul Maghiar în timpul domniei Regelui Géza al II-lea între 16 februarie 1141 și 31 mai 1162. Colonizarea hospesi-lor, a avut loc în ultima perioadă a vieții și domniei acestui rege, care a invitat populațiile de origine germanică din teritoriile în care locuiau aceștia, respectiv din Luxemburg, Belgia, Olanda și chiar din Saxonia, pentru a revigora industria extractivă a metalelor nobile (aur, argint) și a sării, precum și a întăririi granițelor de est și sud-est ale Regatului Maghiar în vederea apărării împotriva atacului continuu al unor populații venite din est ca, iagizii, pecinegii și cumanii. Orașul Nöse, ”tatăl” orașului Bistrița, deci a putut lua naștere cu 857-860 de ani în urmă, și putem spune cu siguranță că nu 900 sau peste 900 de ani au trecut de când în ”oppidum” – orașul care avea dreptul de a organiza târguri, a putut să existe de cca 860 de ani, iar 900 – 1000 de ani, chiar este exagerare!!!

    (4)
  8. Walter Salzburg

    Asociația sașilor bistriteni este cea care i-a dat lui Cretu falsa invitatie de participare (conform declaratiei primarului)la un eveniment inexistent ( la Nuernberg) , pentru a-si motiva excursia la ski in Austria , făcută cu mașina primariei si pe banii contribuabililor bistriteni !
    Spuneti dl Franchy, ce pătește in Germania un primar prins cu skiurile in portbagajul mașinii de serviciu ?
    Daca tot ati venit la Bistrita , lamuriti va rog de ce asociația condusă de d-voastră a fost părtașa la acea minciuna ?

    (11)
  9. Speranta

    Alex,progresistule,anticomunistule,…careu de asi..in ale istoriei meandre,cat poti fi de european?.nimeni nu a pomenit de ura,poate tu simti asa,cu certitudine esti un …bun roman..ai uitat sa mai spui si ce neam de tradatori ,de hoti,de lenesi santem noi romani,adica oameni de nimic.Viteazule alex(cu a mic,dupa cum esti si tu progresistu lu pese.) suta la suta esti roman,mai ales ca si locuiesti in romanica,de unde poti fi orice.

    (-4)
    • Alex

      Draga ” Speranta ” , nu sunt nici progresist , nici anticomunist , nici orice alta idee v-ar trece dumneavoastra prin cap. Am insa ca orice alt om , libertatea cugetului si minte pentru a asimila informatii ca mai apoi sa le filtrez petru a-mi forma o parere. Ca orice alt om (din nou) am pasiuni , iar una din pasiunile mele principale este studiul istoriei. Din moment ce marturiile izvoarelor si documentele spun anumite lucruri , care mai apoi sunt rastalmacite si puse cu susu in jos in folosul unor ideologii politice si nationale, cred ca fiecare din noi are libertatea si posibilitatea in anul domnului 2019 sa se intereseze sa se documenteze si sa isi spuna parerea aducand ARGUMENTE pentru afirmatiile pe care le face. Ori nu vad ce este rusinos sa acceptam ca din punct de vedere al dezvoltarii cultrale , urbanistice si sociale , poporul roman a avut o oarecare intarziere. Germanii au avut o cultura urbanistica in Evul Mediu la un nivel de neimaginat pentru standardele de atunci,iar in unele zone (de exemplu si Transilvania) pentru locuitorii unui oras, zidurile acestuia erau considerate de catre cetateni chiar ” zidurile patriei „(Regulamentul de aparare de la Brasov din 1491).
      Ba mai mult cand vad comentarii de genul „toate ruinele numite centru istoric ,care au inghitit si o sa mai inghita multi bani ,nu prea au legatura cu istoria romanilor…aceste cladiri insalubre au fost aproape exclusiv in proprietatea altora decat romanii”, tampesc. Monumente de o imensa importanta culturala in Europa centrala sunt in mentalul unora , ” ruine care inghit bani degeaba ,in care oricum nu au stat romanii „.
      Nu doamna , nu suntem un popor de nimic , nu suntem ultimii la toate , dar suntem un popor novice in ceea ce priveste grija pentru tot ce ne reprezinta. Nu ma refer la Transilvania ca nefiind romaneasca dpdv geopolitic, toata lumea stie ca acest pamant face parte din Romania, nici o problema, dar nu poti sa fi ardelean si sa urli in gura mare ca Transilvania ii numa a ungurilor , sau a romanilor sau a germanilor. Transilvania este atat Erdely cat si Siebenburgen, din orice punct de vedere : cultural , etnic, confesional . Daca v-ati simtit jignita sau ati simtit rautate imi cer scuze , dar absurdismele pot provoca unora greata si lehamite .

      (5)
    • dottore

      domnule alex …te cam ingretosaza orice parere contrarie crezului propriu..in primul rand avem voie sa expunem o parere..rastalmacirea cu demolarea si cu balariile comunistoide iti apartin..eu imi pastrez dreptul de a avea o parere…oricate spume de lehamite ar provoca acest fapt…revenind la subiect poate gasesti si dovezi despre comunitatile de romani asupriti de stapanirile vremelnice ,inafara de beneficiile civilizatiei pe care indiscutabil stapanirea maghiara si germana le au adus in transilvania…eu cred ca nimeni nu detine adevarul absolut…nici ca unii au fost ingeri si ceilalti demoni.. cu acestea as vrea sa incheiem mica noastra polemica pentru ca sunt altii indreptatiti sa cenzureze ideile pe care vrem sa le expunem

      (-2)
  10. Speranta

    Ok.asa mai merge,eu sant din banat,o zona a tari in care au trait multi sfabi in armonie cu sarbii cu maghiarii cu romii si cu romanii,avem si la timisoara zona bastion,cam la fel cu ruinele de la bistrita..problema e ca progresisti de azi se dezic de trecutul romanilor,priviti in scholi: Eminescu putin ,ori deloc.Nu mai intru in detalii,trendul este sa fi orice. doar roman nu..Recunosc..iubesc si tara si poporul acesta majoritar ortodox,fara a avea probleme cu celelalte culte.Motivul pentu care avem biserici catolice in transilvania e o alta discutie.Repet nu am nici o problema cu nici un cult.Dar vorba lui Stainhard;pe unii ai iubesc si ai si simpatizez pe altii doar ai iubesc,crestineste.Nimeni nu contesta faptul ca germanii si nu numai ,sant mult inaintea noastra,ca am avut de invatat destule de la ei,dar oare am fost noi lasati in pace sa putem evolua pasnic? Ori teroarea istoriei a facut din noi un popor de supravietuitori.Sant multe de spus,au facuto altii mai inaine si mai bine decat mine..

    (0)
  11. Balan Marius - contribuabil

    Eu nu mai inteleg nimic din toata tarasenia asta. De ce nu-i lasam pe distinsii SASI atatia cat mai sunt in Bistrita sa isi organizeze ei singuri sarbatoarea lor draga. ? De ce sa vina falsul sas adica romanul ortodox OTC, si vicele si inca vreo trei politruci de la pesedeu sa tina cuvantari si sa se dea mari. Nici SASII nici MAGHIARII nu vin odata sa ne organizeze vreo sarbatoare si sa ne si laude. Sigur ca minoritatea GERMANA trebuie sprijinita sub alta forma cu mas-media, cu locatie adecvata pusa la dispozitie si fara sa le pretinzi bani. Se pot asadar organiza si singuri avand in vedere ca in TRANSILVANIA minoritatile au reprimit o gramada de imobile de pe care prin inchiriere si alte forme asociative au o caruta de bani. Sa nu mai fim chiar atata de prosti si de lingai in mod special.

    (6)

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Toate comentariile vor fi moderate (aprobate manual).

Vă rugăm să respectați următoarele reguli:

  • 1. Să vă referiți doar la articolul la care postați comentariul.
  • 2. Folosiți un limbaj civilizat, fără injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
  • 3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, dacă acestea nu au legatură cu textul.
  • 4. Autorul articolului poate fi criticat pentru eventuale greșeli, incoerență, lipsă de documentare etc.
  • 5. Numele folosit să nu fie nume de personalități ale vieții publice sau parodieri ale acestora.
Nerespectarea regulilor menționate mai sus va duce la ștergerea comentariilor, fără avertisment și fără explicații.