”Mitul autobuzelor electrice”, demontat. Ce soluţie îi propune un bistriţean primarului Creţu

Holistic
Soluţiile propuse de primarul Ovidiu Creţu pentru modernizarea transportului local cu o linie verde sunt analizate şi demontate de o persoană care lucrează în domeniu. Referitor la autobuzele electrice agreate de primar, cetăţeanul spune că ”nu există încă predictibilitate pentru implementarea lor”.

„La început am crezut că, într-adevăr, aveţi un proiect de impact pentru Bistriţa, anume introducerea tramvaiului. Sigur că am fost bombardaţi pe toate canalele posibile de proiectul inovativ care s-a dovedit, după cum din păcate era de aşteptat, un fâs. Costisitor. Aţi invocat ca obstacol pentru nerealizarea proiectului costul iniţial mare. Nu trebuia să daţi bani pe proiect ca să aflaţi cât costă realizarea unui kilometru de infrastructură a tramvaiului, astfel de date existând pe pagini specializate, gratuit. Desigur ştiaţi că nu e nevoie de tramvai în Bistriţa datorită fluxului de călători scăzut (se găsesc date, tot gratuit, referitoare la oportunitatea construirii unei infrastructuri de tramvai, corelată cu nr. călători/tronson)”, scrie bistriţeanul pe site-ul de sesizări pentru primari.

„Apoi aţi aruncat pe credula piaţă un sondaj dorind să aflaţi ce mijloc de transport şi-ar dori bistriţenii. Irelevant! Doar bani aruncaţi. Şi-ar dori autobuze noi în locul midibuzelor second-hand, intervale decente de succedare a vehiculelor, staţii modernizate, etc. Bănuiesc că nu a răspuns cineva: „metrou”. Ulterior aţi eliminat din discuţie şi troleibuzele, scurt pe doi, fără nici un argument.

Lucrând în domeniu, pot afirma, cu date (gratuite şi acestea, precizez din timp pentru a nu nu mai arunca banii pe un alt „proiect”), care este varianta optimă pentru oraşele medii. Nu poluează fizico-chimic şi fonic, are durată mare de viaţă, costuri mici de exploatare şi se poate introduce cu ajutorul fondurilor europene. Troleibuzul modern răspunde unor parametri esenţiali: economie, ergonomie, ecologie, predictibilitate.

Acum veniţi cu altă „bombă”: „autobuzele electrice”. La recomandarea „specialiştilor” (v-am citat. Cei de la Univerisitatea Tehnică sunt specialişti, în teorie, la funcţionarea motorului electric, însă nu sunt specializaţi în proiectarea reţelelor de transport public. Lucrez în domeniu, de aceea fac această precizare).

Să demontez mitul „autobuzelor electrice”: tehnologia autobuzelor electrice se află încă în faza incipientă, experimentală, acestea fiind deocamdată respinse de municipalităţile europene, deoarece nu există încă predictibilitate pentru implementarea lor, acestea au o durată de viaţă scăzută datorită bateriilor, autobuzele sunt zgomotoase, lente, grele, incomode (datorită dulapurilor cu baterii din interiorul vehiculului), consumul specific este mare şi există perioade de imobilizare pentru încărcarea bateriilor. Un astfel de autobuz a fost testat anul trecutîn câteva oraşe din România fără a exista intenţia achizitionării unor astfel de vehicule; finanţările cu fonduri europene sunt doar pentru transport electric pe cablu (troleibuze, tramvaie), NU şi pentru autobuze fie că acestea sunt hibride, electrice, cu hidrogen, CNG sau orice alt sistem de propulsie.

Aşadar, soluţia corectă ar fi troleibuzul, dotat cu motorul auxiliar, pentru deplasarea şi fără a fi conectat la reţeaua electrică. Dar, ca proiect de perspectivă, tramvaiul ar putea fi realizat în cadrul unui proiect de anvergură, judeţean (reabilitare şi electrificare cale ferată Bistriţa – Bistriţa Bârgăului şi extindere până la Colibita, pentruvalorificarea şi a potenţialului turistic, desigur, alături de linia Viişoară. Se pot găsi surse de finanţare şi „pachete” execuţie/exploatare cu operatorii internaţional, că de exemplu, Alstom/RATP Dev”, scrie persoana care se semnează Orosz T.

Primarul Ovidiu Creţu a declarat că peste doi ani vom şti exact ”pe ce teren jucăm” în ceea ce priveşte transportul de persoane, după realizarea studiului de mobilitate şi depunerea pe POR a proiectului ”Linie verde”: ”Mi-aş fi dorit ca această linie să fie una de tramvai. La ce am văzut în Europa, mai ales în Besancon, dar şi în Zagreb sau Strasbourg, tramvaiul a schimbat radical în bine centrele istorice. Discutăm de tramvaie silenţioase, joase, de mare viteză. Din păcate, lucrarea este extrem de scumpă, la o primă strigare cei care au făcut studiul de soluţie anunţau aproape 300 de milioane de euro, după ce am mai renunţat la unele lucruri, inclusiv la traversarea liniei ferate, costurile s-au mai redus, dar tot sunt circa 100 de milioane de euro. Atunci, am abandonat ideea tramvaiului în Bistriţa şi ne ducem pe altă variantă, recomandată de specialişti, transport cu autobuze electrice. În proiect intră şi modernizarea străzilor, în special a celor din centrul istoric, care trebui consolidate pentru a putea aduce aceste maşini mari pe lângă clădirile istorice. Ca pondere în proiect, este mai mare suma pentru străzi decât pentru achiziţia mijloacelor de transport, a autobuzelor acţionate electric. Dorim să facem noi acest lucru, deşi o firmă ar fi dorit să cumpere respectivele autobuze, dar asta ar însemna ca străzile să rămână la forma actuală sau să investim câteva milioane de euro din buzunarul propriu, plus că s-ar fi reflectat direct în costurile biletelor. Din moment ce aducem pe bani europeni şi le dăm doar în exploatare, costurile nu vor trebui suportate de cetăţeni prin bilete. Plus că am observat că atunci când se achiziţionează de către privat maşinile sunt de mai slabă calitate şi de multe ori second hand. Noi dorim să aducem pentru această linie verde echipamente de top”.

Cristiana Sabău

A absolvit Universitatea "Babeş-Bolyai" Cluj-Napoca, Facultatea de Litere, secţia română-franceză. În 1996 a debutat în mass-media. A colaborat de-a lungul timpului cu mai multe instituţii de presă printre care Ziua, România Liberă, Europa FM, Radio 21,Radio România, Mediafax, NewsIn, Realitatea TV. În 2011, anul în care a fondat publicaţia Timp Online, a primit distincţia "Jurnalistul bunei guvernări", decernat de Asociaţia pentru o Românie Curată pentru investigaţia care a dus la demisia unui ministru din Guvernul României.
Cristiana Sabău

Comentarii

  1. silviu

    Preocuparea pentru transportul în comun utilizând mijloace cu acţionare electrică sau cu un consum redus de combustibil Nevoia de utilizare a unor mijloace de transport public nepoluante pe traseul DN 17 Viişoara-Centrul istoric Bistriţa-Unirea nu este lipsita de interes. Dintre toate mijloacele de transport propuse de municipalitate, pentru îmbunătăţirea indicatorilor de mediu, prin reducerea emisiei de noxe, cel mai ieftin si eficient se poate realiza prin introducerea de linii de troleibuz care nu afecteaza cu nimic partea carosabila a strazilor din zona istorica a orasului. In plus, prin introducerea troleibuzului configuratia circulatiei pe traseul Viisoara-Unirea ar putea ramane neschimbata. Diferenta de capacitate de transport intre tramvai si troleibuz, poate fi si ea solutionata prin cresterea frecventei numarului de troleibuze la orele de varf, pe baza unui studiu de trafic.
    Intr-adevar, daca s-ar da bani europeni cu nemiluita, atunci cea mai buna solutie posibila insa destul de costisitoare ar fi construirea unei linii de MONORAIL suspendat in lungul raului Bistrita intre Sarata si Unirea, dupa modelul celui din Wuppertal (Germania).
    vezi: http://www.youtube.com/watch?v=pNIaIpeVhxI

    (0)
  2. paul

    Referitor la ”Linia verede de transport public”,in mintea lui Cretu, lucrurile de schimba dupa cum bate vantul.Dupa ce, cu un an in urma sustinea ca doar tramvaiul ar civiliza Bistrita, ulterior insusi primarul Cretu recunostea ca varianta cu tramvaiul: ”Este o investiţie atât de costisitoare încât nu ne-o vom putea permite”, lasand o raza de speranta pentru troleibuze. Acum Cretu s-a sucit din nou si merge pe altă variantă, „recomandată de specialişti”, transport cu autobuze electrice. Se pare insa ca primarul nu stie ca finantarile din fonduri UE se aloca doar pentru troleibuze si tramvaie, nu si pentru autobuze chiar si electrice. Prin urmare, solutia viabila ramane troleibuzul, pentru care e nevoie doar de o linie electrica de contact, care poate fi instalata pe stalpii de iluminat existenti, eventual cu unele completari. In rest infrastructura de transport ramane aceeasi ca pentru autobuze, fie ele si actionate electric.

    (0)
  3. Marius

    Dar daca ar fi fost sarme pt. tramvai, acelea nu ar fi impanizt orasul? Baterii in podea? De ce va dati cu parerea daca nu stiti? Sunt dulapurile cu baterii in interiorul autobuzului.

    Iata un videoclip, cu autobuzul electric testat in Romania: https://www.youtube.com/watch?v=o03LtZFQlEM

    Zgomotos si lent acel autobuz. Si costa mai mult decat un troleu (cel din imagine cca 350.000 euro).

    (0)

Lasă un răspuns la Marius Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Toate comentariile vor fi moderate (aprobate manual).

Vă rugăm să respectați următoarele reguli:

  • 1. Să vă referiți doar la articolul la care postați comentariul.
  • 2. Folosiți un limbaj civilizat, fără injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
  • 3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, dacă acestea nu au legatură cu textul.
  • 4. Autorul articolului poate fi criticat pentru eventuale greșeli, incoerență, lipsă de documentare etc.
  • 5. Numele folosit să nu fie nume de personalități ale vieții publice sau parodieri ale acestora.
Nerespectarea regulilor menționate mai sus va duce la ștergerea comentariilor, fără avertisment și fără explicații.