Ionuț Simionca, proiect de lege: Impozite mai mici pe vehicule, în funcţie de capacitatea cilindrică

Deputatul PMP Ionuț Simionca a depus în Parlament o inițiativă legislativă care prevede că în cazul oricăruia dintre autovehicule impozitul pe mijlocul de transport se calculează în funcţie de capacitatea cilindrică a acestuia, prin înmulţirea numărului de cmc ai mijlocului de transport cu suma corespunzătoare din tabelul următor:

Nr. crt. Mijloace de transport cu tracţiune mecanică Lei/cmc
I.Vehicule înmatriculate
1 Motociclete, tricicluri, cvadricicluri 0,02
2 Autoturisme cu capacitatea cilindrică de până la 2.000 cmc inclusiv 0,06
3 Autoturisme cu capacitatea cilindrică de peste 2.001 cmc 0,12
4 Autobuze, autocare, microbuze 0,12
5 Alte vehicule cu tracţiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de până la 12 tone, inclusiv 0,15
6 Tractoare înmatriculate 0,09
II. Vehicule înregistrate
1 Vehicule cu capacitate cilindrică
1.1 Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică de până la 4.800 cmc inclusiv 0,02
1.2 Vehicule înregistrate cu capacitate cilindrică de peste 4.800 cmc 0,03
2 Vehicule fără capacitate cilindrică evidenţiată 50-150 lei/an

”Începând cu data de 1 februarie 2017, de când a fost eliminat timbrul de mediu prin abrogarea Legii nr. 37 din 7 aprilie 2014, au fost aduse în ţară, în primele nouă luni ale anului, peste 350.000 de autoturisme rulate din străinătate, cu 70% mai mult faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, acestea adăugându-se unui parc auto care a depăşit 7 milioane de vehicule la finele lui 2016.

Peste 70 la sută din autovehiculele aduse anul acesta în țară sunt mai vechi de 10 ani, mai poluante și cu o capacitate cilindrică mai mare, deci, cu un preț mai mic. Clientul tipic pentru acestea este o persoană cu venituri reduse, care nu poate contracta un credit, care nu-și permite să cumpere o mașină nouă şi care se poate gândi cel mult la o maşină ieftină, second-hand, mai mare consumatoare de carburant, care se vinde mai greu.

După cumpărare, cetățeanul care cumpără o mașină rulată va constata că trebuie să plătească un impozit foarte mare, comparabil cu impozitul pe casă sau chiar mai mare decât acesta. La o capacitate cilindrică superioară se poate ajunge la plata unui impozit de peste 1.000 de lei, comparativ cu un salariu lunar minim pe economie (ca valoare netă). După trecerea pragului celor 2.600 de cmc, suma datorată ca impozit pe autovehicul crește brusc de la 234 de lei (2.600 cmc) la 1.008 lei (2.601 cmc).
Din punct de vedere al impozitul pe mijlocul de transport, observăm în România o tendință crescătoare a acestuia, tendință accentuată în zona autoturismelor cu capacitate cilindrică mare. Dacă în anul 2003 raportul dintre impozitul pe cmc aferent grupei maxime și impozitul pe cmc aferent grupei minime a fost de 1,24, în prezent acesta este 36,25.

Menținerea unui nivel ridicat al impozitelor pe autovehicule în România va încuraja, în continuare, căutarea unor soluții alternative de înmatriculare, în alte țări membre ale Uniunii Europene, care vor genera, ca și până acum, o diminuare a impozitelor colectate si, foarte important, probleme majore în traficul cotidian. Din perspectiva asigurărilor, procedura de recuperare a daunelor produse cu autovehicule înmatriculate în alt stat este mult mai anevoiasă decât în cazul accidentelor în care sunt implicate doar autoturisme înmatriculate în România, aceasta în cazul ideal în care utilizatorul vehiculului are încheiată o asigurare de răspundere civilă. Din perspectiva siguranței rutiere, se ridică probleme datorită faptului că nu întotdeauna posesorii unor autovehicule înmatriculate în străinătate au realizat, periodic, verificări tehnice ale autovehiculelor pe care le conduc.

În consecință, pentru a crește masa plătitorilor de impozit pe mijlocul de transport la bugetele locale este necesară o reașezare a impunerii autoturismelor, astfel încât acestea să fie la nivelul statelor vecine României și să determine conformarea voluntară a contribuabilului. Astfel, prin prezenta propunere legislativă vor crește încasările la bugetele locale în urma reducerii evaziunii în grupa autoturismelor cu capacitate cilindrică mare și se va diminua riscul de asigurare”, spune Ionuț Simionca.

El a declarat într-o conferință de presă că ”astăzi impozitarea se face gradual și creșterea la peste 2.000 cmc este exagerată, ajunge chiar la 30%. Proiectul inițiat de mine este susținut de peste 60 de parlamentari de la toate partidele și prevede că impozitarea se va face de la 0 la 2.000 cmc şi de la 2.000 cmc în sus. Va fi o cifră exactă, de la 0 la 2.000 cmc impozitarea se va face cu 0,06 lei/cmc. Adică, pentru o maşină cu 2.000 cmc impozitul anual va fi de 120 de lei. Pentru tot ce este peste 2.000 cmc, impozitarea se va face cu 0,12 lei/cmc, adică pentru o maşină de 3.000 cmc va fi undeva la 360 de lei pe an, comparativ cu 3.800 de lei cât costă astăzi. Sunt multe maşini cu o capacitate cilindrică mare, înmatriculate în Bulgaria. Aceste maşini circulă pe drumurile noastre, aglomerează străzile noastre şi statul român nu primeşte niciun fel de impozit. Dacă un cetăţean român care are maşină înmatriculată în România are un accident cu o maşină de Bulgaria, e foarte probabil să nu-şi repare maşina sau să şi-o repare din banii proprii pentru că asigurările din Bulgaria, chiar dacă suntem în UE, nu prea funcţionează. Apoi, ITP se face fictiv, sunt cetăţeni bulgari care au înmatriculate 10.000 de maşini într-un sat. Noi vrem să ne protejăm tot ce înseamnă economia locală, vrem să protejăm cetăţenii şi cred că este un proiect legislativ util, care nu poate să aducă decât beneficii. O taxare mai scăzută e un lucru benefic pentru toţi cetăţenii. Încurajăm cetățenii să-și înamtriculeze mașinile la noi. Scoaterea taxei de mediu nu a făcut altceva decât să aducă mai multe mașini în România, nu neapărat foarte bune, ci vechi, fiecare și-a cumpărat ce și-a permis. Tarifele vor fi sub ce e în România acum și mai scăzute decât în Bulgaria”.

Ionuț Simionca a menționat că ”legea aduce tarife direct proporționale cu cmc, nu e normal să plătești de 30 de ori mai mult dacă mașina depășește cu 600 cmc capacitatea de 2.000 cmc. Legea vine foarte mult în ajutorul celor cu vehicule care au peste 2.000 cmc, la noi sunt exagerat impozitate și românii sunt descurajați să și le înmatriculeze în România. Eu cred că legea vine cu o formulă corectă, nu populistă, nu ipocrită, e o lege utilă. Mașina mea are capacitate sub 2.000 cmc, nu e o lege pentru mine, precizez ca să fie clar pentru toată lumea. Prietenii mei, oamenii de lângă mine nu au mașini cu capacitate cilindrică mare, dar sunt o grămadă de oameni care au nevoie de astfel de mașini. Vrem agricultură europeană, nu se mai duce apa cu măgarul la stână, cum să ajungă în munte cu Loganul? Legea ajută și primăriile”.

Eugen Gheorghe

Eugen Gheorghe

A absolvit Facultatea de Litere, Secția Română-Engleză, a Universității București. A debutat în presă în 1996 la publicația Steaua Sport Magazin. A lucrat, de-a lungul timpului, la ziarul ProSport, postul de radio Europa FM, agenția de presă Mediafax, dar și la clubul de fotbal Gloria Bistrița, unde a fost purtător de cuvânt. Din 2011 scrie la Timp Online.
Eugen Gheorghe

Google Ads

Comentarii

  1. Balan Marius -ecologist

    Acest OM este printre putinii politicieni care merita cu BRIO fotoliul de DEPUTAT. A fost extrem de activ si prezent in campania pe care si-a sustinut-o. Deja are o gramada de amendamente depuse, discutate care cuprind probleme reale si normale ale societatii. Il admir pt. incercarile si statutul sau de roman plecat temporar la munca in AMERICA unde a invatat democratia si cultul muncii. Nu mai vorbesc de MODESTIA care il caracterizeaza si politetea aleasa. Succes d-le IONUT SIMIONCA ! Va respect mult la randul meu.

    (11)
  2. Dan patitu

    Dar de ce nu ne spune domnul deputat ce capacitate cilindrica are BMW-ul sau? Oare legea aceasta nu este cumva data cu dedicatie pentru propria persoana?

    (-2)
    • Alex

      Sunt conviins ca esti un „bugetar indopat”…care nu intelegi nimic!!! sa incepi ziua de munca cu …o pauza!…sa treaca ziua in care nu ai facut nimic! si sa vina ziua de salariu!!! Arunca incontinuare cu noroi !!…Pacat ca totul se va plati!! nu dumneata,ci copii nostri(ai tai) ….!!!

      (0)
  3. Cetățean

    Din pacate oamenii nu apreciaza bunele intenții și caută tot timpul nod in papură.
    Apreciez oamenii cu inițiative, va doresc succes!

    (3)
  4. undoitrei

    Ar fi super daca s-ar aproba, lumea nu s-ar mai feri sa isi cumpere masini cu motoare mari si sunt destui.Dincolo la un motor de 3000 platesti in jur de 300 de euro la un salariu mediu de 1500-2000 de euro, aici in Romania noastra draga platesti 600 de euro la un salariu de 400 de euro…si ne miram ca e plin de epave pe drumurile noastre.

    (0)
  5. Român

    Şi-au adus oamenii maşini vechi din străinătate pentru că la salariile de la noi (mă refer la salariile truditorilor de rând), fiind foarte mici, nu îşi permit să contracteze credite pentru maşini noi, care oricum în 7-8 ani de rulaj pe drumurile de la noi, ajung nişte rable înainte de a finaliza plata acestora la bancă.

    (1)
  6. Adrian C.

    Impozitele trebuie să fie mai mari pentru a proteja mediul inconjurător, reduce poluarea, reduce numărul maşinilor care circulă pe şosele, reduce numărul morților in accidente de circulație, reduce cheltuielile de spitalizare ale răniților in accidente si ale bolnavilor cu afecțiuni pulmonare.
    Banii incasati din impozit pot fi folositi pt. a dezvolta transportul in comun, pentru a dezvolta infrastructura rutieră şi de calea ferată, sau pentru a suplimenta bugetele Ministerului Invatamantului sau Ministerului Sănătatii.

    (2)
    • Român

      Traducere la comentariul d-lui ,,Adrian C.”: Impozitele trebuie să fie mai mari pentru ca omul de rând să nu îşi mai permită să dețină o maşină, să circule pe jos sau cu căruța şi astfel se reduce poluarea şi numărul accidentelor rutiere, mersul pe jos face picior frumos…, iar bogătanii cu maşini scumpe vor putea circula în voie, fără a mai fi stingheriți de toți…,,sărăntocii”…

      (-12)
    • Haurențiu

      A nu se confunda taxele și impozitele cu EXTORSIUNEA , vă rog io frumos. Pe lângă asta, trebuie să menționăm deasemenea că taxele și impozitele NU întotdeauna se întorc în folosul cetățeanului , în România , în multe cazuri ajung in buzunarele unor tâlhari cu gulere albe.

      (0)
    • Alan Dala

      Da, omul de rand poate sa foloseasca mijloacele de transport in comun daca nu isi permite. Eu platesc impozit mare pe masina, dar nu e pe lista mea de dorinte sa se reduca impozitul. Ma gandesc ca decat sa se reduca impozitele pentru masinile de capacitate mare, mai bine ar mari impozitele la masinile de capacitate mica, la care impozitul e doar cativa zeci de lei pe an. E obligatoriu ca toata lumea sa aiba masina? Credeti ca o sa mai incapem pe drumuri daca toti vor avea masini? Eu zic ca e mai bine sa aiba cine isi permite sa le detina. Nu suntem in comunism, in care toti trebuie sa fim egali.

      (1)
    • spihiatrie

      Impozitele ar trebui sa fie mai mari ca persoane ca Adrian C. sa beneficieze de spitalizare si tratament adecvat.

      (1)
    • Comunistu isi manifesta obsesiile

      Mai Adrian C. reducerea poluarii si a accidentelor se poate realiza prin interzicerea circulatiei masinilor. Ca pe vremea lui Ceausescu.
      Nu mai bine stai tu acasa ca sigur esti un pericol public.
      Sau mai bine intr-un sanatoriu, un spital, cu camasa alba legata la spate?!

      (1)
  7. grasu nu se mai satura

    Deci tu Alan Dala nu te consideri om de rand? Tu ii fi ceva mare dobitoc platit din banii nostrii, inbuibat pe post taietor de frunze, complexat pentru ca nu a reusit in viata decat prin pupincurism.
    Tu vrei impozit mare la toti oamenii amarati ca sa ai tu ghiul de aur si scaun de piele pe care sa besesti?

    (2)

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Toate comentariile vor fi moderate (aprobate manual).

Vă rugăm să respectați următoarele reguli:

  • 1. Să vă referiți doar la articolul la care postați comentariul.
  • 2. Folosiți un limbaj civilizat, fără injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
  • 3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, dacă acestea nu au legatură cu textul.
  • 4. Autorul articolului poate fi criticat pentru eventuale greșeli, incoerență, lipsă de documentare etc.
  • 5. Numele folosit să nu fie nume de personalități ale vieții publice sau parodieri ale acestora.
Nerespectarea regulilor menționate mai sus va duce la ștergerea comentariilor, fără avertisment și fără explicații.