Actualitate

Florin Bojor: Parcările pot salva viaţa centrului istoric?

”Românii sunt mari iubitori de maşini, iar bistriţenii nu fac excepţie de la această „regulă”! Succesul supermarketurilor de la noi din oraş se datorează şi faptului că au oferit locuri de parcare. Deja în limbajul colocvial al bistriţenilor găsim pentru un punct de întâlnire expresia: „în parcare la Lidl, Kaufland, Billa, etc.” Inclusiv închiderea supermarketului Carrefour s-a datorat lipsei spaţiilor de parcare. Dacă soluţiile sunt pentru oameni şi nu oamenii sunt pentru soluţii, înseamnă că reclamaţiile înregistrate de micii comercianţi din zona centrală de deschidere a pietonalului din Bistriţa trebuie analizate şi ele.

Deşi, la Referendumul din 2013 acelor bistriţeni li s-a închis uşa în nas de către Primăria Bistriţa. Aceasta a decis sec, prin interpretarea votului popular să nu găsească şi pentru ei soluţii, ci să le închidă gura… Dar dacă vrem bine comun şi viitor la Bistriţa nu trebuie să intrăm în dualismul: învingători şi învinşi, ci în soluţii pentru majoritate şi soluţii pentru minoritate. Posibile soluţii pentru regenerarea vieţii comunităţii bistriţene în centrul oraşului:


Problema 1. Sens unic pe str. Şincai şi str. Dornei. Soluţia: circulaţie în ambele sensuri.

Dacă ai de ajuns la Primăria Bistriţa sau la vreo altă instituţie din centru, înseamnă că trebuie să ocoleşti jumătate din oraş şi apoi o altă jumătate din oraş ca să ieşi. Transformarea străzilor Şincai şi Dornei în străzi cu circulaţie pe ambele sensuri este o maximă necesitate într-un oraş care se sufocă. Odată deschisă această circulaţie pe ambele părţi ale carosabilului se pot parca maşinile paralel cu strada, fără ca trotuarul să fie invadat de ele. Astfel, se crează spaţiu de plimbare şi lumea poate vedea vitrinele magazinelor. Odată făcută parcarea paralelă cu strada se pierd locuri de parcare faţă de formula actuală (sistem spic), însă ele se vor compensa prin rezolvarea următoarei probleme.

Problema 2. Maşinile angajaţilor din instituţii (Primărie), a patronilor de afaceri şi a angajaţilor privaţi. Soluţia: 2 parcări pe str. Lupeni. Nu poţi spune oamenilor ca de mâine să nu mai vină cu maşina la lucru, căci comoditatea, moda sau necesitatea ar demonstra contrariul, însă le poţi cere să nu parcheze maşina în uşa instituţiei sau a propriului magazin, ci în cele 2 parcări de pe strada Lupeni. Una deja există, însă nu este foarte accesibilă, deci e nevoie de 2 căi de acces noi din Bulevardul Republicii prin extinderea sensului giratoriu existent: intrare (terenul de lângă Liceul de Servicii) şi ieşire (pasaj fostul Cinema 23 August). Însă lipsa de interes a Primăriei Bistriţa pentru accesul la spaţiile de parcare a făcut ca terenul de lângă Liceul de Servicii să nu fie cumpărat pentru comunitate şi de curând s-a turnat fundaţia unei clinici stomatologice. Ca atare, măcar pasajul de la fostul cinematograf ar putea deservi accesul la parcarea de pe str. Lupeni. Mai mult, grădinile învecinate ar putea fi cumpărate spre a mări şi mai mult parcarea existentă. Cealaltă parcare se poate deschide tot pe strada Lupeni în spate la Biserica Romano-Catolică (cumpărare sau închiriere).

Problema 3. Pietonalul. Decizia Referendumului din 2013 spune clar: nu se deschide circulaţiei auto. Soluţia: o nouă parcare pe terenul liber de la intersecţia str. Zorilor cu str. Vasile Alecsandri şi reabilitarea pasajului IX pentru a se ajunge imediat pe pietonalul străzii Liviu Rebreanu.

Problema 4. Piaţa Centrală. Se pare că mulţi bistriţeni doresc reabilitarea Pieţii Centrale, acum rămâne de văzut formula aleasă. Însă indiferent de proiect, parcarea în acea zonă şi teatrul (cortul) de vară vor dispărea. De asemenea, fluxul de circulaţie pe str. N. Titulescu şi G. Coşbuc cu intersectare în Piaţa Centrală trebuie să continue. Soluţia: O nouă parcare în curtea Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al Primăriei Bistriţa de pe str. C. Dobrogeanu Gherea şi schimbarea sensului de circulaţie pe str. Ciprian Porumbescu. La care se poate adăuga inclusiv terenul liber din intersecţia celor două străzi, unde deja mulţi cetăţeni îşi parchează maşinile. În timp ce, penţru acţiunea eficientă în situaţii de urgenţă a respectivului serviciu comunitar nici nu este indicată actuala locaţie.

Astfel, vorbim de 4 parcări în centrul vechi al Bistriţei care împreună cu proiectul parcării de pe strada Bistricioarei ar putea aduce viaţa din nou în centrul Bistriţei”

Prof. Florin I. Bojor

6 comentarii

  • Din seria „Ce face domnul Bojor I. Florin cand se plictiseste?” – „Mai da un comunicat de presa.”
    Oare Obama si Merkel iau vreo decizie majora fara a-l intreba pe domnul Bojor I. Florin?

  • Total de acord D-le profesor BOJOR cu cele expuse. Insa nu cred ca multi bistriteni doresc distrugerea PIETEI CENTRALE din punct de vedere peisagistic. Sa nu uitam ca la dezbaterea publica D-l primar ne-a tras pe sfoara si a prezentat doar un singur proiect dupa vointa lui. Adica acel proiect care desfinteaza iarba, copacii si florile, adica cheleste piata. Dupa aceea se va dala. mineraliza, betona intregul perimetru, pt. ca in viziunea primarului numai asa va semana BISTRITA cu Viena sau Sibiu. Eu cred ca BISTRITA trebuie sa semene cu ea , fara sa inlaturam cu pretul modernizarii, niste repere lasate de la inaintasi. Dupa betonarea locului, vara va creste temperatura la nivelul solului cu 4-7 grade. Astfel bistritenii vor sta si vor socializa cu capul in soare s-au in corturile aduse de CRUCEA ROSIE cu apa si tensiometre. Da cinismul vine de la faptul ca primarul nu a invatat nimic de la conferinta mondiala de la PARIS unde s-au discutat probleme de mediu si INCALZIREA GLOBALA. Cica a stat la doi pasi de LEONARDO di CAPRIO. Oare nu i-a aratat si lui proiectul de defrisare si distrugere a ultimelor spatii verzi amenajate din Bistrita ? A se tine cont si de parcul EMINESCU si de parculetul de la CAPELA din oras, acolo unde se doreste tot desfintarea lui, si construirea unei biserici. Toate acestea se vor face cu incalcarea LEGILOR de MEDIU. Concluzia. PRIMARIA B_ta este MAI PRESUS de LEGE !!!

  • Nu stiu ce profesie are dl. Bojor, dar dupa cum pune problema nu cred ca este arhitect sau urbanist. Este mai degraba un participant la traficul auto care nu poate sa plece cu 5 minute mai repede de acasa sau sa-si dea fundul jos din masina pentru a ajunge din locurile de parcare acolo unde doreste. Exista acest tip de oameni, care daca s-ar putea da jos din masina la scara blocului, institutiei, ar fi ideal. Din punctul meu de vedere, ceea ce spune domnul Bojor este de neacceptat. Crestera traficului auto cu circularea pe 2 sensuri pe strazile amintite de dl. B. nu duce decat la cresterea poluarii intr-o zona care va intra in circuitul turistic. Nici cu taierea arborilor nu sunt de acord.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS