Ce fenomen neobişnuit i-a marcat pe locuitorii unui sat din Bistriţa-Năsăud

Într-un sat din Bistriţa-Năsăud s-ar fi petrecut, în urmă cu mai bine de trei decenii, un fenomen neobişnuit care a marcat întreaga comunitate. Oamenii sunt mai mult decât convinşi că au văzut două nave extraterestre care ar fi trecut pe lângă dealul Bobeică din satul Chiraleş. Mărturiile a 20 de copii au fost consemnate în cartea „Cazuri OZN în România”.

Chiraleș, denumit mai demult Chiralești, face parte din comuna Lechința. În limba română, numele satului ar putea proveni de la „Chiraleisa”, o formulă liturgică rostită de cei care însoțesc pe preotul creștin ortodox când acesta umblă cu sfințirea caselor, de sărbătoarea Botezului Domnului. Provine din rugăciunea ortodoxă grecească „Kírie eléison” (Doamne miluieşte). 

Localnici care, la vremea aceea erau copii, au spus că, în toamna anului 1979 au văzut ceva neobişnuit şi extrem de luminos deasupra râului Şieu care se îndrepta spre dealul Bobeică.

„Semăna cu o farfurie întoarsă sau cu un capac de oală, numai că era mult mai mare, de aproximativ doi-trei metri diametru. Poate era şi mai mare, dar nu pot să zic exact, că era totuşi la distanţă. Noi eram un grup de vreo 15 copii şi ne jucam la Cripta Grofului, aflată la marginea satului. Le-am spus atunci şi celorlalţi copii că se vede ceva venind pe deasupra râului şi cu toţii am privit acel obiect devenind foarte luminos şi îndrep­tân­du-se brusc, cu viteză, către un deal de lângă sat, căruia noi îi spuneam Bo­beică. Asta se întâm­pla în toamna lui 1979. Nu ştiam noi pe atunci ce în­seamnă OZN şi ce sunt extratereştrii, pe vre­mea aceea nu aveam nici mă­car televizor. Dar ni s-a părut ceva atât de ciudat, că am luat-o cu toţii la fugă către Bobeică, unde părea că se opri­se, ca să vedem ce este”, a relatat Fla­viu Moldovan.

El a povestit că spre deal au luat-o şi localnicii care nu i-au lăsat pe copii să se apropie. Cu toţii au văzut două lu­mini roşii care au de­colat şi au zburat mai departe, către nord.

Potrivit mai multor mărturii consemnate de Formula AS, aceste întâmplări au avut loc în seara zilei de 15 noiembrie 1979. A doua zi, ar fi fost anunţate auto­rităţile din Bistriţa. SE pare însă că, din 1968, pe tot cuprinsul judeţului Bistriţa-Năsăud, fuseseră semnalate, în mod repetat, fenomene „ciudate”, de la lumini mari, ce pluteau dea­supra pădurilor (oa­menii spunând că au văzut „doi sori”), la obiecte zburătoare neidentificate. Despre aceste fenomene stranii a scris şi ziarul „Ecoul”. Una din descoperirile ziaristului Titus Zăgrean, care a scris despre subiect, a fost mărturia a cinci copii care spu­neau că au văzut două fiinţe îmbrăcate în costume strălucitoare, coborând din obiectele zbu­ră­toare ate­rizate pe dealul Bobeică, de la marginea satului lor. Mulţi sunt plecaţi în străinătate sau au murit. Nici dealul nu mai există. Comuniştii l-au demolat cu buldozerele.

În ciuda faptului că mulţi dintre mar­tori nu mai trăiesc sau sunt risipiţi prin lume, fenomenul de la Chiraleş rămâne unul de excepţie pentru cercetătorii con­tac­telor extraterestre. Şi asta se datorează nu doar numărului mare de martori – aproape 20 de copii, plus sătenii din apro­pierea dealului Bobeică, ci şi du­ra­tei fenomenului.

Călin N. Turcu, expert în pro­blema OZN-urilor, a luat declaraţii copiilor-martori şi le-a publicat în cartea „Cazuri OZN în România”. Concluzia la care ajunge C.N. Turcu, după o analiză tehnică a datelor, este că întâlnirea de la Chiraleş poate să fie consi­derată de gradul trei. Mai multe despre subiect puteţi citi AICI.

Sursa foto principal: Facebook Albert Gavrilă 

Cristiana Sabău

Cristiana Sabău

A absolvit Universitatea "Babeş-Bolyai" Cluj-Napoca, Facultatea de Litere, secţia română-franceză. În 1996 a debutat în mass-media. A colaborat de-a lungul timpului cu mai multe instituţii de presă printre care Ziua, România Liberă, Europa FM, Radio 21,Radio România, Mediafax, NewsIn, Realitatea TV. În 2011, anul în care a fondat publicaţia Timp Online, a primit distincţia "Jurnalistul bunei guvernări", decernat de Asociaţia pentru o Românie Curată pentru investigaţia care a dus la demisia unui ministru din Guvernul României.
Cristiana Sabău

Google Ads

Comentarii

  1. Am fost acolo

    Este perfect adevărat,se știe că au fost extratereștrii la Chiraleş. Dacă vreți să verificați acest lucru,puteți merge până acolo și o să constatați că în Cripta Grofului și astăzi mai există urme ale altor civilizații. Eu vă recomand să fiți atenți cum călcați și să nu intrați în adâncul criptei că s-ar putea să aduceți pe picioare și acasă „dovezi ” despre alte civilizații.

    (16)
  2. Al

    Ce aiureala de articol. Nu comentez informațiile despre farfurii zburătoare. Vezi ce spune spune despre dealul demolat cu buldozerele. As vrea să văd și eu un deal demolat cu buldozere.

    (3)
    • Rabinul

      Al, nu este o aiureală! Ceva s-a intamplat atunci pentru ca există multi martori si mai mult la vremea respectiva s-au facut investigatii!

      (0)
  3. Kyrie eleison

    Kyrie elesion, se poate auzi in biserica romano catolica in timpul sf. liturghi. In biserica ortodoxa de ce nu se rostesc aceste cuvinte in forma lor originala??? Mai elegant sunt kyrie eleison decat chiralesia… oricat de romani sau ortodocsi am fi… este mai placut sa rostesti cuvantul in forma greceasca…

    (0)
  4. Moise

    Fascinant articolul! Ca posibil viitor articol va sugerez sa va documentati si despre viata Printului din Chirales sau saritura de pe podul din Chirales a lui Apolodor.

    (1)
  5. Gânditorul de la Hamangia

    Nu ştiu câtă veridicitate se poate acorda acestei poveşti, dar un lucru este sigur. despre actuala localitate Chiraleş (aparţinând comunei Lechinţa), studiind izvoare istorice, cronici, documente de donaţie regală şi alte documente procesuale pe care un profesor de istorie din Dej , pe numele său Kádár Jozsef (Iosif), în Szolnok – Doboka vármegye monografiája (Monografia judeţului (cetate) Szolnok-Dăbâca) scrie că prima variantă a denumirii localităţii apare între 1332-1337 în latină, limba oficială a acelor vremi, de Kyrelis, apoi pe rând Kyreleys, Kereles, Kereules, Kireles, Kerles, Körlös, iar în 1863 Szász-Kerlés. căruia saşii transilvăneni îi spuneau Kirieleis, iar românii Chiraleşti sau Chiraleş. Saşii transilvăneni sunt amintiţi din anul 1490 ca locuitori, iar românii de pe la începutul secolului XIX. Până în anul 1467 a aparţinut ca feudă a Cetăţii Unguraş iar după dărâmarea acesteia a Cetăţii Gherla (Szamosújvár – Cetatea nouă de pe Someş, apoi a fost donată Episcopiei (romano-catolice) Oradea. După 1489 când sunt amintiţi ca proprietari Szász Pál, Busz János, Bauer György, ultimii doi ca reprezentanţi ai episcopului. În 1553 revine în feuda Gherlei şi are şi moară cu trei pietre. În jurul anilor 1590, Sigismund Bathory, principele Transilvaniei donează proprietatea nobilului maghiar Szabó Balázs (Blasian), ulterior trece prin proprietatea mai multor nobili, precum Peressi Máté, Kemény Boldizsár, Kendy István, Horváth Jakab, familiile Bánfy, ultimii fiind moştenitorii familiei Bethlen. Concluzia privind denumirea localităţii, conform cronicarilor Kézsai Simon (Kyrioleis) şi Bonfini (Cherhelem), profesorul consideră că numele unguresc de Kerlés n-ar reprezenta altceva decât forma pronunţată de saşii transilvăneni a cuvântului cserjés = desis de arbuşti Kyrioleis şi de români Tyirales (Tiraleş). Îmi cer scuze pentru explicaţia prea bogată, dar era necesară pentru lămurirea adevăratei „rădăcini” a denumirii localităţii Chiraleş.

    (4)
  6. david mozes

    prostii ce scrie mai de sus nu a fost nici un ozn .
    nu prostiti pe oameni credinciosi . eu am fost acasa si am fi auzit despre faptul ce se intimpla .

    (-2)

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Toate comentariile vor fi moderate (aprobate manual).

Vă rugăm să respectați următoarele reguli:

  • 1. Să vă referiți doar la articolul la care postați comentariul.
  • 2. Folosiți un limbaj civilizat, fără injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
  • 3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, dacă acestea nu au legatură cu textul.
  • 4. Autorul articolului poate fi criticat pentru eventuale greșeli, incoerență, lipsă de documentare etc.
  • 5. Numele folosit să nu fie nume de personalități ale vieții publice sau parodieri ale acestora.
Nerespectarea regulilor menționate mai sus va duce la ștergerea comentariilor, fără avertisment și fără explicații.