Cine, de ce și unde le dăruiește comori copiilor din Bistrița (FOTO)

Holistic

”Dăruim comori” este proiectul care face părinți și copii din Bistrița să fie foarte atenți la fiecare anunț legat de locul în care se va derula în fiecare duminică.

Alexandra Mariș este unul dintre cei 20 de voluntari ai proiectului ”Dăruim comori” care se desfășoară la nivel național, fiind derulat de către Asociația Versus, scopul acestui proiect fiind acela ”de a aduce cartea mai aproape de copii, de a le cultiva iubirea pentru carte cu răbdare, cu respect față de cărți, cu credință”, precum ea însăși mărturisește.

Pe Alexandra am întâlnit-o duminică după-amiază la clubul de dans Joy din Bistrița, locul unde i-a invitat pe copii și pe părinții lor la o lectură de după-amiază, asta după ce alte două ediții ale proiectului ”Dăruim comori” s-au ținut în cafenele din oraș.

”Suntem la început de drum, proiectul a început în decembrie 2018. Pentru anul acesta se vizează altă tură de voluntari și tot așa până vom ajunge să avem foarte mulți copii care să cunoască cartea și toate poveștile și toate aventurile, până când copiii vor crește și vor putea da mai departe iubirea asta pentru cărți. Am ales locurile acestea mai neconvenționale tocmai pentru a transmite ideea că o carte are loc oriunde, în geanta noastră, în ghiozdanul nostru, are loc în parc, într-un spațiu de joacă – de ce nu? – până la urmă și cu o carte ne putem juca, la fel și într-o cafenea. Se întâmplă să mergem singuri la o cafea, de exemplu, și pentru că tot trăim în era tehnologiei în care ținem telefoanele în mână nonstop și suntem tot cu ochii în ele, consider că e mult mai palpitant să avem în mână o carte, mult mai palpitant și avem mai multe de învățat. Lucrurile acestea trebuie transmise copiilor de către noi, părinți, educatori, învățători. Educația copiilor se face din familie, iar noi suntem datori să educăm copiii într-o asemenea manieră. Ei nu au de unde să știe, ei preiau exemplul părinților și atunci e important ce mesaj și ce exemplu transmitem copiilor”, a spus Alexandra Mariș.

Ea le citește copiilor prezenți la întâlniri ”cărți valoroase, care transmit mesaje importante”. ”Sunt cărți de calitate, iar când spun calitate mă refer și la coperțile lor, la ilustrațiile din cărți, și apoi la poveștile în sine care transmit un pachet de valori sau morale către copii”.

Întrebată ce îi determină pe părinți și copii să o urmeze oriunde organizează aceste întâlniri, ea a spus că noutatea ideii pe de-o parte.

”În Bistrița nu am mai întâlnit genul acesta de activități de petrecere a timpului cu copiii și vreau să cred că este o provocare atât pentru părinți, cât și pentru copii să vină în spații neconvenționale, să asculte povestea unei cărți și să facem copiii să înțeleagă povestea unei cărți. Cred că nu e suficient doar să citim o carte, trebuie să și înțelegem ceva din ea. E o provocare și pentru părinți, și pentru copii. Plus de asta, pe lângă ce învață copiii din aceste ateliere de lectură și creație, eu vreau să cred că vor învăța și părinții ceva: să adopte o tehnică și acasă și să învețe că nu e suficient să-i dăm copilului în mână o carte și să-i spunem: Citește! În primul rând trebuie să citească ei, ca și părinți, în al doilea rând să discute despre carte ca ei să aibă ce învăța, până la urmă să aibă un mesaj la final”, a spus ea.

De ce s-a implicat Alexandra Mariș în acest proiect

”Eu iubesc cărțile dintotdeauna. Îmi amintesc de când eram copil că mergeam cu mama în librărie și aveam voie să-mi iau ce carte voiam, o puneam sub braț și o așteptam la casă să o plătească. Deci prima mea motivație e dragostea de cărți. Apoi sunt și eu mamă, am doi copilași pentru care îmi doresc o lume mai bună și suntem cu toții conștienți că avem nevoie de educație. Cu gândul la copiii mei, la țara în care trăim, m-am implicat în acest proiect pe care l-am iubit. Pentru mine nu reprezintă niciun sacrificiu, e făcut din partea mea cu tot sufletul, cu tot dragul, pentru că o fac pentru mine, pentru copiii mei, pentru comunitatea în care trăiesc”, a mai spus Alexandra Mariș care a absolvit Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării la UBB. Lucrează la o firmă de transport din Bistrița, dar acum e în concediu pentru creșterea copilului.

Pentru a fi la curent cu locul unde va fi următorul atelier de lectură, căutați pe Facebook următorul gen de anunț.

”Versus” a început proiectul “Daruim comori” ”din dorința de a crește și de a cultiva o generație de cititori în România”.

”Copiii sunt cei care pot atrage copii și părinții spre carte, cei care le vor cere părinților o carte atunci când aceasta este pe placul lor și le este citită cu drag. Ei, prin perpetuare și prin exemplul bun oferit vor impulsiona mai departe alți copii și adulți să citească.

Proiectul urmărește de asemenea conștientizarea la nivel național a importanței cititului și prezenței cărții în mediul familial încă de la cele mai fragede vârste.

„Dăruim comori” este un proiect pe care îl vedem cu impact major în comunitățile locale din România, prin implicarea voluntară a mamelor, taților sau bunicilor în evenimente de lectură create de ei pentru copiii din mediul proxim (copiii de la bloc sau de pe stradă, copiii din parcul de joacă, copiii care vor sa vină la lectură într-un parc mai mare sau în pădure sau oriunde adultul decide și știe că poate să desfășoare cu bucurie activitatea) astfel făcând cunoscută nevoia de carte, plăcerea și beneficiile acestui obicei atât de important pentru a crește OAMENI MARI.

Scopul proiectului: evidențierea impactului lecturii împreună cu copiii în comunitățile locale (urbane sau rurale) din România, prin donarea unei cutii cu 30 de cărți selectate (cele mai valoroase cărți contemporane publicate la editurile românești), oricărui părinte sau bunic care dorește în mod voluntar să ofere 40 de ore din timpul său (în decursul unui an) în scopul organizării într-un spațiu public a unei sesiuni de lectură destinată copiilor.

Oferim GRATUIT 30 de cărți valoaroase (cu mesaj vizual și verbal atent selecționat, cărți care care îi atrag pe copii atunci când le sunt citite cu voce tare) ale unor importante edituri din România și din Republica Moldova; un ghid de lucru, de dialog și joacă cu copiii conceput individual pentru fiecare carte pentru a fi de ajutor. Număr total de cutii disponibile pentru prima etapă a proiectului (etapa 2018): 20 de cutii.

Ce ne dorim? Părinții și bunicii voluntari care se angajează să petreacă un total de 40 de ore împărțit în mai multe sesiuni de lectură de 3 ore și jumătate pe lună (două sau trei sesiuni).

Voluntarii vor organiza și susține ateliere de lectură gratuite cu un număr de minim 5 copii din comunitatea proximă – prieteni, vecini, familie, copii din parc, colegi de grădiniță sau școală, alegând una sau mai multe dintre cărțile primite în cutia „Dăruim comori”

Aceste ateliere vor fi validate prin fotografii și liste de participare. În momentul finalizării celor 40 de ore de voluntariat, responsabilitatea voluntarilor în cadrul proiectului se încheie și vor putea păstra cutia proiectului „Dăruim Comori” pentru a folosi cărțile în scop personal sau a citi mai departe unor grupuri de copii.

Editurile care s-au alăturat proiectului “Versus” sunt: Humanitas, Litera, Baroque Books, Nemira, Univers Enciclopedic Junior, Casa, Didactica Publishing House, Nomina, Cartier, Univers, Intaglio, Signatura, Aquila precum si autoarea Mihaela Cosescu.

Cristiana Sabău

A absolvit Universitatea "Babeş-Bolyai" Cluj-Napoca, Facultatea de Litere, secţia română-franceză. În 1996 a debutat în mass-media. A colaborat de-a lungul timpului cu mai multe instituţii de presă printre care Ziua, România Liberă, Europa FM, Radio 21,Radio România, Mediafax, NewsIn, Realitatea TV. În 2011, anul în care a fondat publicaţia Timp Online, a primit distincţia "Jurnalistul bunei guvernări", decernat de Asociaţia pentru o Românie Curată pentru investigaţia care a dus la demisia unui ministru din Guvernul României.
Cristiana Sabău

Google Ads

Comentarii

  1. gânditorul de la Hamangia

    Este un proiect generos, care este menit să-i învețe pe părinți și copii, ceea ce nu au fost și nu sunt învățați prin programa școlară din educația românească, și anume: SĂ ÎNVEȚE CUM TREBUIE SĂ ÎNVEȚE. Metoda folosită în învățământul românesc este MEMORAREA și nu ÎNȚELEGEREA. O noțiune nouă, este reținută numai dacă forma exprimată prin cuvânt spus sau scris este perceput corect de către subiectul implicat în procesul de învățare. Un alt lucru asupra căruia vreau să atrag atenția este acela, care reprezintă un risc major, tot mai des întâlnit în ultima vreme, (exemplu concret, manualele editate cu greșeli crase), ca textele cuprinse în pachetele destinate educației, să fie analizate înainte de a ajunge să fie utilizate în cadrul programelor desfășurate. Această analiză să fie efectuată de către oameni serioși și dedicați pentru astfel de acțiuni, care nu o fac pentru o recompensă, din interes material, dar au o pregătire (cum se spune astăzi tot mai des – o expertiză) în domeniul pedagogic, al gramaticii și analizei literare. Altfel, continuăm să inducem în educație tot felul de noțiuni greșite, care nu fac altceva decât perpetuarea inculturii, care se manifestă astăzi în mediul cel mai înalt (chiar în guvern) și tot mai des, chiar în media. Știu de acest proiect și mă bucur pentru asemenea activități, supărarea mea constă în faptul că, datorită vârstei, nu pot să particip efectiv la programele desfășurate. Vă urez mult succes și vă recomand o analiză după fiecare eveniment, deoarece este important ca să cunoșteți dacă nu cumva puteți aduce modificări benefice creșterii eficienței muncii desfășurate. Succese în continuarea pe un timp cât mai îndelungat și neîntrerupt!!!

    (5)

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Toate comentariile vor fi moderate (aprobate manual).

Vă rugăm să respectați următoarele reguli:

  • 1. Să vă referiți doar la articolul la care postați comentariul.
  • 2. Folosiți un limbaj civilizat, fără injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
  • 3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, dacă acestea nu au legatură cu textul.
  • 4. Autorul articolului poate fi criticat pentru eventuale greșeli, incoerență, lipsă de documentare etc.
  • 5. Numele folosit să nu fie nume de personalități ale vieții publice sau parodieri ale acestora.
Nerespectarea regulilor menționate mai sus va duce la ștergerea comentariilor, fără avertisment și fără explicații.