Ziua europeană 112: Ce trebuie să știm când apelăm numărul unic de urgență

Holistic

11 februarie este Ziua europeană a numărului unic de apeluri de urgență 112, ocazie bună pentru Inspectoratul pentru Situații de Urgență Bistrița-Năsăud să reamintească oamenilor care apelează acest număr de ce este important să furnizeze informații complete dispecerului cu care stau de vorbă.

#HumansOf112Incendiu, accident rutier, afecțiune medicală gravă, inundație, alunecare de teren. Sunt situații limită,…

Publiée par ISU Bistrița – Năsăud sur Dimanche 10 février 2019

”Incendiu, accident rutier, afecțiune medicală gravă, inundație, alunecare de teren. Sunt situații limită cu care timpul nu are răbdare. Fiecare secundă contează. Instinctul ne determină să scoatem telefonul și să formăm combinația de taste 1 – 1 – 2. La capătul celălalt, ne răspunde o voce aparent rece, poate chiar seacă și parcă deconectată de la gravitatea situației prin care trecem în acele momente critice. Și vin întrebările. Și nu sunt puține. De la operatorul 112 suntem direcționați la agenția specializată (pompieri, poliție, ambulanță, jandarmerie) și, da ați ghicit, din nou întrebări. Nu sunt aceleași, dar sunt tot întrebări și chiar simțim că nu e momentul să purtăm discuții interminabile. Pulsul crește și răbdarea începe să dispară. Și lucrurile încep să se precipite. De la strigăte de ajutor, ajungem foarte ușor la reproșuri și vorbe grele, condimentate cu cele mai ”dulci” apelative, pentru că limba română este bogată și imaginația noastră excelează, mai ales când vine vorba de înjurături.

În dispeceratul integrat ISU – SAJ Bistrița-Năsăud: Sună stația, urmează să primim o misiune, iar de cele mai multe ori intrăm ”în ascultare”, încă din prima parte a apelului telefonic, imediat după ce operatorul Biroului 112 a făcut prima încadrare a situației din punct de vedere a competenței unităților solicitate. Dacă informațiile sunt clare și avem reperele minime necesare – situație de urgență, locație, număr de victime și alte informații primare – echipajele de intervenție sunt direcționate instant către locul solicitării.

Nu puține sunt situațiile când informațiile sunt foarte neclare sau aruncate fără răbdare. Dintre patru pereți, uneori de la zeci de kilometri distanță, dispecerilor le este practic imposibil să aibă o imagine de ansamblu, despre orice situație de urgență, oricât de mult și-ar dori să ajungă să facă asta fără acele întrebări, care par fără rost în momentele respective. Momente de panică accentuată. În mod firesc, panica se instalează în astfel de situații, indiferent de calitatea apelantului – victimă, aparținător sau, pur și simplu, martor al unei situații limită. Din nou, unele apeluri la numărul unic de urgență sunt imposbil de reprodus, dar de fiecare dată, cu răbdare, empatie și diferite tehnici de abordare, dispecerii, percepuți drept acele voci seci și distante, reușesc să smulgă infomațiile necesare pentru a putea direcționa la locurile solicitărilor exact acele echipaje de care este nevoie.

Sunt două percepții diferite, una aparține apelantului, aflat sub presiunea timpului și sub acțiunea panicii, iar a doua, privită dinspre acei oameni care sunt într-o încăpere, iar singurul mod prin care pot ajuta eficient este să afle rapid o serie de informații primare, absolut necesare gestionării profesioniste a unei situații de urgență.

Nu puține sunt situațiile când apelanții au reușit să treacă cumva peste toată agitația momentului și au reușit să furnizeze informațiile primare necesare. În unele cazuri, au oferit prin telefon îndrumare, coordonare sau sfaturi pentru aplicarea măsurilor salvatoare de viață. Priceperea și prezența de spirit a dispecerilor s-au dovedit indispensabile în situații în care apelantul a fost îndrumat să aplice manevre de resucitare, Heimlich, dezobstrucţia căii aeriene și multe altele. Acestea sunt tipurile de situații de urgență gestionate de colegii noștri, Ovidiu Toma și Valer Voica, iar dacă au avut parte de disponibilitate și sprijin din partea apelanților, rezultatele au fost cele scontate. La fel ca ei, sunt și ceilalți colegi care activează în dispeceratul integrat ISU – SAJ Bistrița-Năsăud.

Exact ca în demersurile noastre preventive, procedura de preluare a urgențelor prin numărul unic de urgență 112 are cel mai bun randament atunci când partenerul nostru numărul 1, CETĂȚEANUL, întelege rolul și scopul nostru și lucrează alături de echipajele de intervenție, prin a furniza rapid toate informațiile primare necesare”, scrie ISU pe Facebook.

Foto: ISU Bistrița-Năsăud

Ziua Europeană a numărului unic de urgență 112, marcată alături de elevii Școlii ”Lucian Blaga” din Bistrița

Reprezentanți ai Inspectoratului de Poliție, Inspectoratului pentru Situații de Urgență, Inspectoratului de Jandarmi și Serviciului de Ambulanță s-au întâlnit cu peste 600 de elevi ai claselor primare și gimnaziale.

”Spre bucuria copiilor, reprezentanții instituțiilor menționate au organizat o expoziție a autospecialelor folosite pentru intervenția la evenimentele sesizate prin apelul unic de urgență 112. Cu ocazia acestei întâlniri, s-a discutat în detaliu despre ce este, când și în ce situații se apelează numărul unic de urgență 112, care sunt întrebările principale la care sunt necesare răspunsuri clare pentru a ușura intervenția imediată a polițiștilor, pompierilor, jandarmilor sau ambulanței, după caz. În cadrul discuțiilor interactive, elevilor li s-a explicat prin exemple concrete situațiile care reprezintă o urgență și care sunt pașii pe care trebuie să-i urmeze în momentul în care se confruntă cu o urgență de orice fel. Totodată, elevilor li s-au adus la cunoștință consecințele apelării abuzive a numărului unic de urgență 112, precum și a alertării false. De asemenea, polițiștii au purtat discuții libere cu elevii, privind rolul poliției în societate, modul de comportare al elevilor atât în școală, cât și în afara ei, iar celor mai mari li s-a atras atenția asupra consecințelor grave pe care le are comiterea de fapte antisociale”, se arată într-un comunicat.

Google Ads-sub articol

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Toate comentariile vor fi moderate (aprobate manual).

Vă rugăm să respectați următoarele reguli:

  • 1. Să vă referiți doar la articolul la care postați comentariul.
  • 2. Folosiți un limbaj civilizat, fără injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
  • 3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, dacă acestea nu au legatură cu textul.
  • 4. Autorul articolului poate fi criticat pentru eventuale greșeli, incoerență, lipsă de documentare etc.
  • 5. Numele folosit să nu fie nume de personalități ale vieții publice sau parodieri ale acestora.
Nerespectarea regulilor menționate mai sus va duce la ștergerea comentariilor, fără avertisment și fără explicații.