Autobuz electric fabricat în China, în teste la Bistriţa. Ce dotări are în plus faţă de cele clasice

Holistic

(FOTO) Un nou autobuz electric, produs în 2017 în China şi omologat la sfârşitul anului trecut la Barcelona, a fost testat la Bistriţa, oraş care îşi doreşte în viitor să introducă Linia Verde pe care să circule autobuze electrice. Ovidiu Drăguş, director operaţional la firma de transport local SC Transmixt SA Bistriţa, a făcut un tur al oraşului, împreună cu Edward Liebermann, reprezentantul furnizorului.

„Autobuzele electrice vor însemna viitorul pentru transportul public urban, în special, în sensul în care se vor elimina emisiile poluante de la autobuzele clasice diesel. Motorul acestui autobuz practic nu produce noxe. Atât interiorul, cât şi exteriorul sunt identice cu ale unui autobuz clasic din punctul de vedere al structurii, doar motorul este diferit, fiind electric. Este mult mai silenţios decât un autobuz clasic”, a spus Ovidiu Drăguş.

Autobuzul 100% electric dispune de cele mai noi tehnologii, oferind beneficii atât firmei de transport în comun, cât şi călătorilor. Pentru transportator, cel mai mare beneficiu este economia de combustibil, autobuzul model Pivot, produs de o companie chineză aflată în top 10 producători de autobuze – Golden Dragon, dovedindu-se cel mai performant de până acum, cu o autonomie impresionantă, de peste 250 de km. „Cea mai bună caracteristică a sa este că poate parcurge între 250-300 de km, înainte de a avea nevoie de o reîncărcare. Autobuzele oferă atât aer condiţionat, cât şi încălzire, supraveghere video, confort. La coborârea în pantă sau la frânare, bateriile se încarcă. E un mare avantaj, pe durata unei zile te ajută să economiseşti 10-15% din baterie”, a explicat furnizorul, Edward Liebermann.

Autobuzul electric Pivot are multe dotări, de la aer condiţionat, camere video, Wi-Fi integrat, ecran video, până la prize speciale de încărcare a telefoanelor mobile ale călătorilor.

Autobuzul adus în probe în România, unde a trecut deja pe la Aiud, Deva, Sibiu, Piteşti, Buzău, Suceava, iar de la Bistriţa va merge la Cluj şi Satu Mare. El urmează să facă parte din parcul auto al transportului public din Haifa – Israel, motiv pentru care a şi fost dotat cu un puternic sistem de climatizare, ţinându-se cont de temperaturile ridicate de acolo.

20 de astfel de autobuze au fost furnizate deja în Haifa, iar altele au fost comandate în ţări din Europa, în special în Germania. „Toate ţările din Europa tind să treacă la transportul electric, asta e tendinţa generală, iar producătorul acestor autobuze electrice este singurul care are o experienţă de aproape 10 ani în domeniu şi produce undeva la 10.000 de autobuze electrice pe an. Alţii abia acum încep să le producă, dar în număr mic”, a mai spus Edward Liebermann.

Acesta este singurul autobuz produs în China cu omologare europeană, obţinută anul trecut, la Barcelona, fiind special produs pentru Europa, cu piese de la mari producători europeni.

„Proiectul Linia Verde pentru Bistrița a stârnit numeroase controverse privind oportunitatea sa și continuă să creeze discuții sau să stârnească zâmbete în colțul gurii. Zâmbete din partea celor care nu înțeleg ce se vrea cu acest proiect. (…) Proiectul, finanțabil din fonduri europene, pentru care se vor solicita  circa 8 milioane de euro, vizează nu numai introducerea unei linii de autobuze electrice, ci înseamnă mult mai mult. Infrastructura ocupă 80-90% din proiect. Asta înseamnă reabilitarea străzilor și realizarea benzilor de rulare pe traseul Libertății – Independenței – Gh. Șincai – Dornei – Gen. Gr. Bălan – Calea Moldovei, modernizarea stațiilor de transport între Viișoara și Unirea, amenajarea unui garaj și stații de încărcare a mijloacelor de transport electrice, plus sistem e-ticketing”, spunea viceprimarul Cristian Niculae.

El a adăugat că principiul de proiectare va fi ”din perete în perete”, adică sunt vizate și zonele adiacente spațiilor carosabile. „De exemplu, în spațiile situate între DN 17 și frontul clădirilor din Viișoara, de pe Independenței și pe traseul Bistrița-Unirea vor fi cuprinse pistele de cicliști, se rearanjează și amenajează spațiile verzi, se păstrează aliniamentul de arbori. Vor fi realizate stații de încarcare pentru autovehicule electrice, iar toată infrastructura (trotuare, parcări, stații de autobuz) va fi amenajată astfel încât să poată fi utilizată de către persoanele cu dizabilități. Sistemul de management al traficului va fi integrat cu opțiuni de monitorizare a condițiilor de mediu și poluare pe traseul liniei verzi. Linia Verde presupune intervenții extrem de importante pe parte de infrastructură. Cabluri subterane pentru iluminat public. Amenajarea intersecţiilor, la nivel. Schimbarea sau înlocuirea căminelor, capacelor de la cămine şi gurilor de scurgere, grătarelor de la gurile de scurgere. Proiectul Linia Verde înseamnă foarte multe lucruri, care pot fi sintetizate în câteva cuvinte: pe bani europeni traversăm Bistrița dintr-un capăt în altul, de la Viișoara la Unirea, prin Centru istoric, cu mijloace de transport în comun cu motor electric, hibrid sau cu normă de poluare redusă. Rezolvăm, cu un singur proiect, reabilitarea si modernizarea infrastructurii rutiere, rețelele de utilități, problema aglomerației în trafic și a locurilor de parcare în zona centrală. Și facem loc în trafic și bicicletelor!”, a adăugat el.

În 2017, Primăria Bistriţa a alocat un milion de lei pentru proiectul Linie Verde de transport public. Investiţia se va ridica la circa 8 milioane de euro.

Cristiana Sabău

A absolvit Universitatea "Babeş-Bolyai" Cluj-Napoca, Facultatea de Litere, secţia română-franceză. În 1996 a debutat în mass-media. A colaborat de-a lungul timpului cu mai multe instituţii de presă printre care Ziua, România Liberă, Europa FM, Radio 21,Radio România, Mediafax, NewsIn, Realitatea TV. În 2011, anul în care a fondat publicaţia Timp Online, a primit distincţia "Jurnalistul bunei guvernări", decernat de Asociaţia pentru o Românie Curată pentru investigaţia care a dus la demisia unui ministru din Guvernul României.
Cristiana Sabău

Google Ads-sub articol

Comentarii

  1. Mircea

    Recent CL Bistrița a adoptat o hotărâre cu privire la atribuirea noului contract de concesiune a transportului public de călători din municipiu. Operatorul actual de transport face deja teste cu autovehicule „verzi”. Care sunt șansele să avem același operator și in noul contract? Să fie 99,99%? Argumente pro: prietenia dintre Mele’ și primar, vice și administratorul public al municipiului. Curtea de conturi a decis că s-a prejudiciat bugetul local prin acordarea ilegala de subvenții pentru firma d_lui Mele’. Argumente contra: nu sunt (vezi cele de la pro).

    (0)
  2. wings of tomorrow

    Pentru trasee fixe sunt mai rentabile troleibuzele: de cateva ori mai ieftine, autonomie nelimitata, nu sunt timp morti cu incarcarea si nici nu trebuie schimbati acumulatorii dupa cativa ani (care costa cat masina, fara manopera).

    (0)
  3. Vasilica

    Numai proiecte fanteziste are primarul asta! Pe cand farfurii zburatoare? Traversam orasul cu viteza luminii ……….
    Si asta se poate finanta prin fonduri europene, ca doar e Expert la “proiecte inteligente” deci, proiect realizabil 100%!

    (0)

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Toate comentariile vor fi moderate (aprobate manual).

Vă rugăm să respectați următoarele reguli:

  • 1. Să vă referiți doar la articolul la care postați comentariul.
  • 2. Folosiți un limbaj civilizat, fără injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
  • 3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, dacă acestea nu au legatură cu textul.
  • 4. Autorul articolului poate fi criticat pentru eventuale greșeli, incoerență, lipsă de documentare etc.
  • 5. Numele folosit să nu fie nume de personalități ale vieții publice sau parodieri ale acestora.
Nerespectarea regulilor menționate mai sus va duce la ștergerea comentariilor, fără avertisment și fără explicații.