Aglomeraţie în târgul auto de la Livezile. Proprietarii schimbă între ei rablele, dezinteresaţi de tichete

Holistic
Târgul auto de la Livezile a fost supraaglomerat în prima duminică după Paşti. Vremea frumoasă a atras vânzători din mai multe judeţe care au vrut să scape de maşinile vechi, majoritatea aduse din străinătate. Au avut succes doar cei care au scos la vânzare autoturisme care consumă puţin. În ceea ce priveşte Programul Rabla 2014, oamenii nici nu vor să audă de el.

Maşinile la mâna a doua aduse din străinătate se bucură în continuare de succes mai mare decât maşinile noi care pot fi cumpărate prin Programul Rabla 2014. Majoritatea celor cu care am stat de vorbă ne-au spus că procedura de casare e greoaie, costă în jur la o mie de lei, iar mulţi preferă, în aceste condiţii să-şi ducă direct rablele la fier vechi, să mai pună nişte bani şi să-şi cumpere tot o maşină la mâna a doua. „Degeaba spun cei de la Dacia că poţi lua un Logan cu 5000 de euro. Da, îl poţi, însă nu are niciun fel de dotare. Ca să-ţi cumperi o maşină cu aer condiţionat, cu tot ce e nevoie trebuie să mai pui până la 8000 de euro. Nu-i chiar aşa cum se laudă ei. Cine are bani acum de maşini noi? Foarte puţini. Mai bine duci maşina la fier vechi, mai pui nişte bănuţi şi-ţi iei una la mâna a doua adusă din străinătate, care are deja dotări, şi ai rezolvat problema”, ne-a spus un bărbat din judeţul Cluj care vindea un Golf IV din 1995 cu 2600 de euro. Un eventual cumpărător trebuie să mai pună 500 de euro ca să poată înmatricula maşina.

După ce carburantul s-a scumpit, oamenii caută însă motoare de capacitate cilindrică mică pentru ca să nu-i usture la buzunar fiecare alimentare de la pompă. În lipsa cumpărătorilor, proprietarii au apelat chiar şi la schimburi echitabile între ei, ne-au mărturisit unii dintre cei prezenţi, duminică, în târgul de la Livezile.

Pentru a se înscrie în Programul Rabla, proprietarul trebuie să alcătuiască un dosar de participare pe care îl depune la producătorul validat. Acest dosar trebuie să cuprindă următoarele documente preliminare: actul de identitate al proprietarului şi, după caz, actul persoanei căreia i-a fost cedat dreptul de beneficiu asupra primei de casare, în original şi în copie certificată „conform cu originalul”; certificatul de înmatriculare al autovehiculului uzat, în original şi în copie legalizată; cartea de identitate a autovehiculului uzat, în original şi în copie legalizată;  actul doveditor eliberat de către serviciul public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor competent teritorial, în original, pentru cazul în care din certificatul de înmatriculare nu rezultă anul fabricaţiei, anul primei înmatriculări în România şi/sau categoria autovehiculului uzat;  certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, eliberat de autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa proprietarul şi este înregistrat fiscal autovehiculul uzat, în termen de valabilitate la data prezentării la producătorul validat, în original; declaraţia pe propria răspundere a proprietarului înscris prin care îşi exprimă în mod neechivoc opţiunea de a păstra beneficiul asupra primei de casare şi de a achiziţiona în nume propriu un autovehicul nou de la producătorul validat emitent al notei de înscriere sau, după caz, declaraţia pe propria răspundere a proprietarului privind cedarea dreptului de beneficiu asupra primei de casare şi declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului prin care se obligă să achiziţioneze autovehiculul nou de la producătorul validat emitent al notei de înscriere.

În prezent, mai sunt 13.558 de tichete disponibile pentru persoane fizice şi 3000 pentru persoane juridice.  Pentru persoanele fizice, condiţiile de acordare a primei de casare sunt următoarele: să aibă domiciliul sau reşedinţa în România, să nu aibă obligaţii de plată la bugetul local, să fie înscris la un producător validat în vederea achiziţionării unui autovehicul nou (obţinând nota de înscriere), să predea autovehiculul uzat unui colector autorizat şi să obţină certificatul de distrugere, să radieze vehiculul uzat din evidenţa circulaţiei şi să obţină certificatul de radiere, să prezinte producătorului validat dovada distrugerii şi a radierii şi să cumpere un autovehicul nou.

Dintre cele 20.000 de tichete disponibile, 17.000 sunt alocate persoanelor fizice, iar 3.000 vor fi rezervate pentru persoanele juridice şi instituţiile publice. Pe lângă prima de casare, se poate acorda câte un eco-bonus în valoare de 500 de lei, dar nu mai mult de două cumulate, dacă maşina nouă cumpărată respectă norma de poluare Euro 6, dacă emisiile de dioxid de carbon sunt mai mici de 100 g/km sau dacă maşina are un sistem de propulsie hibrid.

Suma alocată sesiunii de finanţare este: 140.000 mii lei, din care: 119.000 mii lei pentru persoane fizice şi 21.000 mii lei pentru persoane juridice, inclusiv instituţii publice. Cuantumul primei de casare este de 6.500 lei pentru persoane fizice.

targ auto 2 targ auto 3 targ auto 4 targ auto 5

Cristiana Sabău

A absolvit Universitatea "Babeş-Bolyai" Cluj-Napoca, Facultatea de Litere, secţia română-franceză. În 1996 a debutat în mass-media. A colaborat de-a lungul timpului cu mai multe instituţii de presă printre care Ziua, România Liberă, Europa FM, Radio 21,Radio România, Mediafax, NewsIn, Realitatea TV. În 2011, anul în care a fondat publicaţia Timp Online, a primit distincţia "Jurnalistul bunei guvernări", decernat de Asociaţia pentru o Românie Curată pentru investigaţia care a dus la demisia unui ministru din Guvernul României.
Cristiana Sabău

Google Ads-sub articol

Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Toate comentariile vor fi moderate (aprobate manual).

Vă rugăm să respectați următoarele reguli:

  • 1. Să vă referiți doar la articolul la care postați comentariul.
  • 2. Folosiți un limbaj civilizat, fără injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
  • 3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, dacă acestea nu au legatură cu textul.
  • 4. Autorul articolului poate fi criticat pentru eventuale greșeli, incoerență, lipsă de documentare etc.
  • 5. Numele folosit să nu fie nume de personalități ale vieții publice sau parodieri ale acestora.
Nerespectarea regulilor menționate mai sus va duce la ștergerea comentariilor, fără avertisment și fără explicații.