Timp de gândire

Pata cea mare de pe obrazul Colegiului Naţional ”Liviu Rebreanu”

Încep înscrierile în licee şi probabil va fi din nou buluc la Colegiul Naţional „Liviu Rebreanu”, nu ştiu câţi pe un loc. Explicabil pe de-o parte întrucât are reputaţia că e cel mai bun liceu din Bistriţa-Năsăud. Inexplicabil pe de altă parte. De ce să te înghesui să înveţi într-o şcoală în care majoritatea elevilor iau meditaţii?

Nu am absolvit „Liviu Rebreanu”, dar am avut ocazia să-mi petrec în internatul liceului o parte din adolescenţă. Învăţam în altă parte, la fostul Liceu Industrial nr. 1, vechiul Mecanic, dar ai mei au considerat că ar fi mai bine pentru mine, copilul de 14 ani trimis singur la oraş, să locuiesc într-un mediu în care elevii sunt serioşi şi învaţă. Şi într-adevăr aşa a fost. În internatul de la „Liviu Rebreanu” de pe Ursului era un soi de disciplină militărească şi se învăţa pe rupte în sălile de meditaţii. Practic, era ca şi cum mai mergem încă o dată la şcoală după-amiaza.


Dintre foştii mei colegi de cameră sau de generaţie împreună cu care am stat în internatul de la „Liviu” cred că toţi sau aproape toţi au absolvit cel puţin o facultate la stat, la zi şi la vremea potrivită. În timpul liceului, mă uitam la ei cu respect şi nu ezitam să le cer ajutorul de fiecare dată când mă împiedicam în probleme, fie ele de matematică, fizică sau chimie, discipline la care nu am excelat niciodată. Şi mă luminau aşa încât pot spune că anii petrecuţi în internatul celui mai bun liceu din Bistriţa au fost cât se poate de folositori pentru mine. Am înţeles de la colegii de cameră ce nu reuşeam să pricep de la profesorii care predau la şcoala mea. „Liviu Rebreanu” fiind liceu teoretic, ei aveau mai multe ore, profesorii erau foarte buni, elevii inteligenţi, se crea un soi de dezbatere la ore. La noi, la Mecanic, nu era aşa. Nici măcar nu are sens să fac vreo comparaţie între cele două şcoli. Am ştiut mereu că ştacheta de la „Liviu” era cumva mai sus faţă de restul şcolilor. Un 10 luat la orice alt liceu era foarte departe de acelaşi 10 primit la ei.

Nu ştiu cum de s-a ajuns în situaţia în care „Liviu Rebreanu” să devină în zilele noastre centrul industriei meditaţiilor din Bistriţa. Am aflat că există părinţi care le dau meditaţii copiilor încă din ciclul primar, lucru care mi se pare de-a dreptul revoltător, aberant, strigător la cer. În gimnaziu nici nu se mai pune problema ca elevul să nu ia meditaţii la română şi matematică din moment ce are Evaluarea Naţională, iar în liceu începe cu adevărat distracţia. Toată floarea cea vestită a inteligenţei judeţului, care dă iama zilele acestea să ocupe locurile de la bilingv, ştiinţele naturii sau mate-info, începe să ia meditaţii la tot soiul de materii, de la română, la matematică, fizică sau chimie până la limbi străine, o situaţie pe care aş caracteriza-o drept bizară fiindcă nu văd motivul pentru care să ai nevoie de explicaţii suplimentare din moment ce profesorul, la clasă, îşi ţine lecţiile şi are datoria să răspundă întrebărilor oricărui elev până acesta înţelege. Pot să fiu de acord că ai nevoie de meditaţii dacă te pregăteşti pentru olimpiade sau admitere şi vrei să parcurgi materia la alt nivel decât cel de la clasă, dar să dai bani grei pe ore ca să obţii diploma de Bacalaureat mi se pare penibil de-a dreptul, o pată mare pe obrazul celei mai prestigioase şcoli din Bistriţa-Năsăud.

Spun lucrul acesta fiindcă am avut ocazia să predau şi eu la liceu, inclusiv la clase terminale. Principala mea grijă ca profesoară a fost să parcurg toată materia din programă, să fiu sigură că toată lumea ştie operele, că am făcut toate genurile literare, că le-am explicat în detaliu până a înţeles şi cel mai greu de cap din clasă. Veneau diverşi elevi să-mi ceară să îi primesc la meditaţii însă le răspundeam tuturor că nu ştiu ce aş putea să le spun în plus faţă de ce predasem deja. Înainte de examene, aveam consultaţii după-amiaza la care elevii nu veneau, de regulă, aşa că am dedus că nimeni nu avea nelămuriri. Până la urmă, ce nelămuriri să aibă mai ales la română? Dacă citeşti, dacă eşti atent la ore, dacă mai răsfoieşti şi tu o carte în plus, nu există nicio şansă să ratezi vreun examen. Uitându-mă la subiectele care s-au dat anul acesta la Evaluare Naţională şi Bacalaureat, pur şi simplu mi s-au părut puerile şi extrem de ofertante din moment ce puteai alege despre ce să scrii. Ar fi ştiut şi cei ameninţaţi de corigenţă, cu atât mai mult elevii care au învăţat şi au fost serioşi. De unde până unde atât de multe ore plătite suplimentar?

Am aflat că o explicaţie ar fi aceea că la celebrul Colegiu Naţional „Liviu Rebreanu” unii profesori nu îşi ţin orele, iar alţii pur şi simplu nu le dau note bune decât celor pe care îi meditează. Cum media din liceu contează la unele examene de admitere, probabil că a devenit o miză să ai zece pe linie sau, mă rog, măcar 9. Numai că aceste note de 9 şi 10 nu mai sunt acelea din alte vremuri. Au devenit nişte trofee plătite scump de cei care au bani şi fac parte din mecanism. Nu mi-e foarte clar ce se întâmplă cu ceilalţi, copii inteligenţi care învaţă pur şi simplu şi care nu iau ore fie pentru că nu vor, fie pentru că nu îşi permit. Mi s-ar face silă să aud că sunt nedreptăţiţi de industriaşii în ale meditaţiilor. Măcar atât sper că a rămas din vechiul „Liviu Rebreanu”: respectul pentru inteligenţa umană şi muncă. Despre celelalalte valori nu am cunoştinţă să se fi păstrat.

Spun asta fiindcă mi s-a întâmplat să-l aştept o dată pe profesorul Constantin Gălăţan pe un hol din clădirea mare exact în momentul în care se ieşea de la ore. Cred că eram cel mai prost îmbrăcaţi doi oameni din şcoală. Noi şi femeia de serviciu care dădea cu mopul. Desigur aveam cele mai demodate telefoane şi probabil circulam cu cele mai stupide maşini. Nu de alta, dar elevii din anii terminali, în caz că nu ştiaţi, vin la şcoală cu maşina de fiţe, au ultimele modele de telefoane mobile, nu poartă decât haine de firmă, iar elevele nu folosesc decât cele mai în vogă produse cosmetice.

Apropo de asta, am văzut la festivitatea de absolvire a promoţiei 2015 nişte fete de 18 ani cu fizionomie de femei trecute de 45 de ani, zugrăvite din cap până în picioare, cu gene false, păr fals, tocuri de 20 de centimetri, ca să nu mai spun de albumele „de adio”, adevărate cataloage cu exponate care ar putea intra uşor în atenţia traficanţilor de carne vie. Pot să înţeleg că părinţii sunt total depăşiţi de situaţie, că se simt obligaţi să ţină pasul cu utimele aberaţii din şcoală al căror ton îl dau bogătaşii, dar chiar nu pot pricepe ce s-a întâmplat cu profesorii de la „Liviu”.

Nu înţeleg unde au dispărut oamenii în faţa cărora te ridicai în picioare în momentul în care se apropiau şi nu rosteai o vorbă dacă nu îţi dădeau voie, nişte monumente de inteligenţă şi cultură care impuneau respect prin simpla lor prezenţă. Când veneau prin internat cei din vremea mea – profesorii erau de serviciu pe şcoală şi aveau şi această obligaţie – nici nu respiram când deschideau uşa sălii de meditaţii. Azi le văd fotografiile în albume de absolvire deocheate şi penibile, girând nişte aberaţii comportamentale ale elevilor pe care îi meditează după-amiaza pe bani grei, nedeclaraţi. Ei sunt principalii vinovaţi că s-a ajuns aici fiindcă mult li s-a dat – şi anume ştiinţa şi ocazia de a-i învăţa pe alţii în cea mai bună şcoală din judeţ – şi mult li se cere. Sunt principalii responsabili de cei pe care îi formează ca adulţi, indiferent ce alţi vinovaţi de serviciu ar găsi.

56 comentarii

    • Mircea Călușeru și Cindrea… preferații mei (primul mi-a fost diriginte în liceu iar după deces dl. Spaler)

    • Perfect corect !!!!!!…… Am fost ultima generatie de care s-a ocupat HEINRICH SPALLER…. (cu lutere mari, ca merita)….. alta lume, alti oameni…. Dumnezeu sa-i ierte!!!!!….. Cindrea, Spaller, Cazacu….. multi altii

  • prin meditatii la majoritatea materiilor din liceu sau gimnaziala (platite nefiscalizat) si care asigura note de 10 si 9 nu se face altceva decat sa se pastreze un trend practicat in mediul universitar. Ar fi echivalentul achizitionarii diplomei de licenta. Pana la urma, cred ca ar trebui sa ii multumesc mamei mele care s-a incapatanat sa nu imi dea meditatii aiurea, doar la matematica in clasa a12a (pentru admitere la politehnica). involuntar m-a scos din turma.

  • Nu zău?Dar Candale, Țucu, dr. Fulga, Florin Avram, Eugenia Zăgrean, Ivănescu, Răchitan sunt nulități? Ia mai up datează-te inainte de a scrie comentariul!

    • Corect, d-le Ion Rus! Presă locală, ce să-i faci! Se dorește discreditarea liceului ”Liviu Rebreanu” în detrimentul unui alt liceu ce a fost condus de o tovarășă roșie (acuma insp. șc. general la ISJ), deoarece ziarista de la Mecanic îi ”culege scamele” tovarășei general!

    • O, da, Exact acesta este mesajul ascuns al acestui text. Fac propagandă pentru colegiul rival. Ca şi cum ar conta. Mă faceţi să râd inclusiv pentru că aveţi impresia că mă jigniţi când scrieţi că sunt „ziarista de la Mecanic”. Dacă nu voiam să se se ştie, nu scriam, dar nu am niciun motiv să-mi fie ruşine cu şcoala în care am învăţat. Nu era „Liviu”, dar avea profesori buni şi pasionaţi. Mi-am luat examenul de bacalaureat fără meditaţii şi am intrat la facultatate din prima, tot fără să merg la ore. Cred că asta spune ceva despre liceul în care am învăţat şi despre profesori. Ultimii mi-au dat încrederea că pot.

    • ce discreditare???? Se discrediteaza singur 😛
      Tovarasa, netovarasa, a fost in stare sa renoveze colegiul rival (rivalitate prosteasca, ca singeorzanca actualmente bistriteanca cu copii elevi fosti-rebrenisti mi se face pur si simplu greata cand aud de „rivalitatea” Liviu/Andrei).
      Rus ce-a facut?! De atatia ani intra ca director intr-o cladire …..nu are rost sa scriu, cine trece pe bulevard poate trage singur concluzii…nu a fost in stare sa renoveze!…stiu, nu e cladire proprie, bla, bla…
      Eu ca si parinte nu-mi doresc o scoala „cu renume”, vreau profesori buni, sa faca scoala la clasa, ca aia le e meseria! Bravo Cristianei si profesorilor ei. Asa profesori vreau si eu pentru copiii mei.

    • Imi pare rau sa va dezamagesc, dar am avut si eu „onoarea” sa am la clasa unii profesori pe care tocmai i-ati enumerat si nu pot sa afirm ca au fost profesori excelenti, ba din contra unii nu predau absolut nimic, doar ne ascultau in fata clasei si radeau de noi. Am facut doi ani o materie cu unul din acesti profesori si nu a pus mana pe creta niciodata. Este inadmisibila aceasta lipsa de interes pentru a-si face treaba impecabil. Domnul Galatan se vede ca isi iubeste meseria, jos palaria pentru dansul!

  • S-a creat din pacate un cerc vicios. Avem copiii care cresc prin a cunoaste valoarea banului mai presus de orice. Pe de alta parte avem dascalii din noua generatie, care la randul lor incearca sa experimenteze (chiar li se cere sa experimenteze) tot felul de noi metode, occidentale, de a preda, metode care, din nefericire, trebuie sa transmita aceeasi programa invechita si stufoasa. Cineva trebuia sa ia o hotarare: ori ducem adaptarea stilului occidenta pana la capat (cu tot ceea ce presupune: programa, metode de predare, laboratoare de practica si salarii motivante pentru dascali), ori revenim la vechile metode, care cer un efort considerabil (nu de neatins) din partea elevilor si care recompenseaza doar pe cei cu adevarat merituosi. Daca asta nu se va intampla, o sa continuam cu aceeasi varza educationala, care genereaza nulitati intelectuale.

  • Foarte bun articolul, surprinde o realitate dureroasa, va felicit doamna Cristiana Sabau pentru acest articol. Aici incepe defapt esecul societatii noastre, in scoala romaneasca. Din pacate este foarte multa IPOCRIZIE chiar si acolo, in scoala, unde se formeaza si se pregatesc tinerii, cei care vor forma societatea romaneasca de maine. Din start ei se formeaza intr-un mediu IPOCRIT, MINCINOS si SUPERFICIAL… In legatura cu dezinvoltura, in sens peiorativ si promiscuitatea morala a tinerelor nu ma pronunt, tine mai mult de educatia primita in familie si mai putin de posibilitatea profesorilor de a face ceva. Si oricum e greu sa tragi o linie, la modul general, unde se termina dorinta de a arata bine, lucru absolut normal, si unde incepe dorinta de a fi superior celuilalt doar pe forma, ca sa fiu elegant in exprimare… N-as fi asa de categoric in ai face pe profesori cei mai vinovati nici pentru ce se intampla in scoala la modul general, desi evident ca poarta o mare responsabilitate. Educatia copilului, mai ales in sistemul actual romanesc, se face, in principal, in familie. Dau numai un exemplu: profesorul intra in contact cu copilul in medie cam 2-3 ore pe saptamana maxim 7-8 ore la disciplina de baza si asta la liceu, iar in familie petrece intre 12-15 ore pe zi, deci din start nu se poate pune pe umerii profesorului principala responsabilitate in ceea ce inseamna educatia copilului, repet in actualul sistem de invatamant… Dar profesorul care da meditatii si face din asta un mecanism total imoral in functie de care elevii obtin note intr-un mod preferential si deci un avantaj, fata de cei care nu merg la meditatii, care ulterior se cuantifica chiar si material, acela este un profesor ticalos iar fapta sa tine chiar de competenta institutiilor specializate, de controlul judiciar…

    • Pentru copilul meu am ales ”Andreiul” tocmai pentru scoala serioasa ce se facea in SCOALA (nu in bucataria profesorului, pe bani grei pentru buzunarul meu !!). Nu regret nimic! A fost meditat numai in clasa a XII- a , pentru aprofundarea materiei (matematica) pentru bacalaureat. Felicitari ”Andreiului”! Fiecare unitate de invatamant are si bune si rele…………

  • cristiana, lasa vrajeala cu internatul ,n-au murit chiar toti cei care isi mai aduc aminte de confesiunile tale la unele personaje care dupa deranjul din ’89 au putut fi numite oficial sinistre,cu art. te apropii, dar pana la esenta mai este , iti propun o tema de art: de ce varful de lance de la liviu ( mate info ) incepe sa apuna ?

  • Multumesc Cristiana! Sunt ani buni de când asteptam „articolul” tãu! Felicitãri! Pe vremea când eram colegi (predam Limba Româna- anii’98-’99… la acelasi liceu din Bistrita ), in pauzele noastre vorbeam deja, de aceste lucruri! Medicina le-ar numi „patologice”! Oare de ce s-a asteptat atât de mult timp pânã când ele sa devinã o „boalã” pentru a fi luate în considerare in mod serios ! Oare oamenii de astazi -pãrinti si copii- au uitat prioritãtile, au uitat cã partea moralã (sufleteascã) este cu mult superioara celei materiale; sau poate scoala pe care au frecventat-o chiar nu i-a învatat asta (mãcar la meditatiile „particulare” daca la ore/cursuri nu mai era/este timp)! Eu insã sunt optimist si voi continua sa cred ca totul poate reintra in normal, cã neamul acesta românesc nu poate trai mereu in situatii limitã, sau la limita bunei cuviinte. E nevoie însa , din partea tuturor, de (mult) bun simt!

  • Domnul director al acestui liceu,Rus Constantin, a mentionat in cadrul discursului dumnealui la festivitatea de absolvire sa fim tupeisti si incisivi in viata pentru ca doar asa vom reusi. E mult mai usor sa ne dea un asftel de sfat decat sa se preocupe de lipsurile pe care aceasta scoala le detine…

  • Daca ati vrut sa atrageti cititori cu un titlurilu soc si articol de scandal, probabil ati reusit. Sustin asta fiind parintele unui copil care a absolvit la Rebreanu, Bilingv- stiintele naturii in 2013.
    O clasa de copii deosebiti, foarte destepti si cuminti. Nivelul clasei era foarte ridicat, asa au venit din scolile generale(inclusiv Rebreanu) si s-au mentinut. Din ce stiu de la copilul meu, majoritatea a luat ore numai pentru materiile din care au dat admitere la facultate si unii pentru a se pregati pt. bacalaureat. In nici un caz nu era regula sa ia meditatii pentru a lua note mari la clasa. Faptul ca parintii ii trimit la meditatii pe copii, inseamna ca le pasa , inteleg cat e de greu este sa razbesti in ziua de azi, sa termini o facultate buna care sa te ajute sa-ti gasesti o slujba buna. Copilul meu a luat meditatii la chimie si biologie pentru ca a dat la medicina, unde a si intrat impreuna cu alti 5 colegi de clasa. Au muncit copiii dar si profesorii care ii meditau si care au pus suflet in pregatirea copiilor. Daca tin bine minte, in 2013 un singur elev de la Rebreanu a picat bacul. Daca asta pateaza obrazul Colegiului Liviu Rebreanu atunci asa sa ramana, patat, doar ca sensul este exact opusul a ceea ce tendentios sustineti. Ati uitat sa dati ca exemplu pozitiv liceul privat din Feldru, unde elevii probabil nu iau meditatii dar nici nu-si iau bacul pentru ca pur si simplu nu se prezinta iar profesorii sunt de toata lauda.
    In alta ordine idei, ma intreb ce ati vrut sa spuneti cu “prost imbracati?”. Cred ca imbracat simplu sau decent nu este sinonim cu prost imbracat iar daca apari prost imbracat este numai din cauza ca nu ai minime pretentii fata de propria persoana sau pur si simplu nu-ti pasa .
    Copiii de care vorbesc eu sunt moderni dar nu sar peste cal cu nimic. Nu fite, nu masini, nu aspect de femei de 45 de ani. Sunt si exceptii, desigur, dar pentru o informare obiectiva n-ar trebui sa generalizati. Si nu cred ca lucrurile s-au schimbat atat de tare din 2013.
    Inteleg ca regretati perioda in care profesorii erau niste zbiri care erau respectati din cauza atmosferei terifianta pe care o creeau ,in fata carora elevii trebuiau sa stea cu capul plecat si ciocul mic. Imi amintesc foarte bine si sper sa nu mai fie niciodata asa.
    Nu glorific “Liviu Rebreanu” dar este nr.1 in sistemul actual de invatamant, in judet si consider tot articolul exagerat. Probabil nu–l inghiteti de directorul Rusu. Conducerea nu e vesnica, directorii vin si pleaca. Faceti diferenta ca doar sunteti inteligenta.

    • „…”Liviu Rebreanu” ….este nr.1 in sistemul actual de invatamant”-gresit! La evaluarile de anul trecut de la clasele II, IV si VI l-a taiat Andreiul. :))) Nu stiu anul acesta rezultatele dar sper la acelasi rezultat (apropo, pentru parintii speriati, rostul acelor evaluari acesta e, printre altele, sa se vada nivelul scolilor) si iar gresit! se pare ca pe directorul Constantin il cheama RUS, nu Rusu, domnule parinte si vrea sa fie director pe viata, nimic nu-l clinteste. 🙁

    • rezultatele evaluarilor la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a sunt confidentiale!!!!!! oare cum ati reusit sa faceti acest clasament?
      chiar nu realizati ca toate scolile din judet se raporteaza la CNLR cand este vorba de rezultate???

  • Este adevărată aprecierea dvs. Sunt absolvent dr,, Liviu” si m-am întâlnit dupa 3 ani cu doamna profesor Costea care mi-a relatat ca s-a pensionat dupa 2 ani dr la absolvirea promotiei mele deoarece nu a mai suportat decaderea moralitatii noilor generaţii (inclusiv a parintilor ). Da la,, Liviu” au scăzut standardele dar hai sa vedem ce se întâmplă in celelalte licee. Are rost sa le tratam pe rand? Nu cred si atunci am sa relatez un aspect doar referitor la corpul profesoral al colegiului concurent. Am fost prezent la unul dintre balurile de absolvire al acestui colegiu. Dupa aprox. 3 ore mai mulţi profesori erau deja in stare avansată de ebrietate, iar unul arunca pachetul de ţigări in capul unei profesoare ce se afla la două mese distanţă. Despre limbaj nu mai vorbesc, nu are rost. Da,, Liviu” a decăzut dar nu a decăzut intreaga naţie?

  • Stimata doamna, se vede ca nu ati invatat la „Liviu”.
    Expresia „majoritatea elevilor ia meditaţii?” s-ar scrie corect ca „majoritatea elevilor iau meditatii”. Pentru ca „elevii” „iau” ii corect. Nu scriu toata explicatia aici…
    Eu am facut parte din minoritatea celor care nu au luat deloc meditatii si m-am descurcat fara probleme.

    • Ati verificat inainte sa raspundeti? Propun sa mai citim si ne mai documentam: „Dacă substantivul majoritatea este însoţit de un atribut exprimat printr-un substantiv la plural, se va spune, de exemplu : Majoritatea elevilor au plecat (cu verbul la plural). Dacă substantivul nu are un atribut, care să facă referire la elementele pe care le presupune colectivul, dar enunţul are sens, atunci acordul se poate face la singular : Majoritatea a hotărât ce este de făcut.”
      (sursa: http://destepti.ro/cum-este-corect-majoritatea-este-sau-majoritatea-sunt-de-acord)

    • Da și nu,
      … Îmi găsisem un echilibru între școală, învățat, zdrăngănitul la chitară sau citit, învățatul pentru admiterea la facultate (n-am luat meditații niciodată, deși părinții insistau, era „la modă”) și plimbări. Mi-amintesc cum ajunsesem să fac o culegere/săptămână la analiză matematică, de care îmi era mai teamă, și cum întâlneam măturătorii de străzi în plimbarea nocturnă zi de zi (n-avea de-acum legătură cu nimic, părinți, etc, doar îmi făcea bine, mă echilibram) până la râu, în Parcul Mare. Nu era fondată teama, am luat 10 si la Bac și la Admitere la Analiză și la Geometrie. ….
      .
      (fragment din ”ACUM așa cum SUNT”, 2014, autor CN, absolvent CNLR)

  • Trist dar foarte adevarat.Am terminat la acest liceu si am copil care e acum elev .Pot face comparatie intre vremurile bune si cele de acum ale acestui liceu.Si pot afirma, cu amaraciune ca doar spoiala a ramas.Copilul meu a refuzat inscrierea la sectia struto-camila bilingva pt. motivul ca e plina de” fitosi”,desi media ar fi fost suficient de mare.Si s-a dovedit ca a avut dreptate.Spre dezamagirea mea si profesorii,majoritatea lor, au intrat in acest joc al sustinerii unor copii ai „vipurilor” locale .Profesori care in penultima zi de scoala isi amintesc ca au de dat lucrare de control ce mai cauta in invatamant ?Conducerea scolii e atentionata de parinti…dar fara rezultate concrete.Educatia se face in familie ,dar si la scoala.Cum putem schimba ceva in mentalitatea acestor copii cand oamenii de la catedra sunt exemple negative?Copii vad si judeca zi de zi anumite comportamente ale dascalilor lor.Stiu salariile sunt mici in invatamant dar daca nu ai vocatie atunci nu ai ce cauta la catedra , nu poti nenorocii generatii intregi doar pentru ca ai facut alegeri gresite si pt.ca pana la varsta de pensionare nu te poate misca nimeni din acel post caldut.Padure fara uscaturi nu exista…dar totusi cand sunt mai multe uscaturi e o problema.Si mai cred cu tarie ca „de la cap se strica pestele”…Atata timp cat conducerea liceului e surda si muta …nimic bun nu se intampla.Copilul meu acest liceu a dorit sa urmeze dar dupa un an,ca parinte imi dau seama ca fitele si poleiala nu ti loc de educatie,asa ca am semne mari de intrebare daca vom continua tot aici…

    • sunt în Cluj acum de 25 de ani.
      aici e si mai și. Începe de la Grădiniță (o tanti pe tocuri, disperată că nu pregătise ”cadoul”, ”Vaai, ați auzit că azi e ziua dnei educatoare?”)
      fițe peste tot.
      acum fiica noastră 11 ani nu știm încotro s-o apucăm în cl V…
      .
      apropos,
      http://www.ascentgroup.eu/ro/am-diploma-ma-angajati
      .
      și la urma urmei haosul generalizat în România, …

  • Nu se poate face pregatire pentru medicina cu 2 sau 3 ore pe saptamana de chimie/biologie.Programa este facuta cum se poate mai rau pentru pregatirea unui elev care doreste medicina. La bilingv nu sunt doar copiii elitelor, credeti-ma. Sunt in clasele celelalte mai muti copii de „bani gata” decat la bilingv. Fetita mea vine cu bon fiscal de la meditatii (profesor din Liviu Rebreanu). Nu generalizati, ar fi pacat.

  • Draga Cristiana
    se vede din articolul tau ca esti invidioasa ca nu ai reusit sa ramai profesoara in L.P.S ,ca pentru asta iti trebuie vocatie si sa iubesti copiii.Nu ai copii si nu sti nimic despre educatie.Nu mai comenta nici de profesori nici despre elevi ca habar nu ai ce inseamna sa cresti un copil.Mi-e mila de tine si de rautatea ta…..

    • Sunt eleva in clasa a XI-a la acest liceu. Nu am luat meditatii si nici nu intentionez .Este de datoria mea sa va spun ca decaderea liceului nu este vina profesorilor decat in masura in care au de a face cu niste elevi lenesi ,lipsiti de ambitie ,nerecunoscatori si fara vreo afinitate fata de responsabilitatile cerute de scoala (exista si exccepti).
      Un alt principal vinovat de acaesta situatie neplacuta este PARINTELE NEINFORMAT, acesta este genul de parinte care isi crede copilul model ,care crede ca notele mari sunt pentru munca iar cele mici sunt din vina profesorului ci nici intr-un caz al „puiutului sau ” (care are ultimul telefon , care chiuleste ,care e interesat de orice altceva cu exceptia scolii, pentru ca el stie ca mami si tati au grija sa nu ii lipseasca nimic mult timp.Acelasi puiut isi asuma tot meritul pentru o nota furata!) Acest parinte ar face orice sa-si apere puiutul chiar ar putea sa se intereseza putin de lucruri care nu il privesc!
      Din experienta de elev va pot afirma ca expresia „Cine vrea sa invete , invata !” este total adevarata deci intai priviti spre starea noastra a elevilor si a relatiei dintre realitate si impresia parintilor.Cnlr este locul in care am intalnit oameni minunati , aici m-am dezvoltat enorm ca si persoana si mi-am depasit limitele !
      Cat despre meditatii , consider ca este o alta problema din cauza lipsei de comunicare ,si doar cei lenesi iau meditatii .
      Atat in CNLR cat si in toate unitatile de invatamant sunt profesori care si-au gresit meseria , acestia sunt cei care ii fac pe copiii seriosi sa ia meditatii., in schimb credeti-ma pe cuvant ca Rebreanu nu duce lipsa de profesori devotati , care fac orele sa treaca neasteptat de repede , fac si din cel mai neinspirat elev un minuscul poet ,care te fac sa inveti si sa ti doresti sa fi mai bun.
      P.S. Domnul Galatan este singurul profesor din liceu care m-a facut sa regret cu lacrimi ca am copiat doar vorbind in fata clasei.

    • Domnule profesor, vorbele dumneavoastră vă descalifică. Dacă sunteți profesor la colegiul adus în discuție, cred că articolul este prea blând.

    • Eu sunt profesor si Doamna Cristiana are dreptate.Un nepot de al meu a terminat acuma si vai de liceu daca nu ar fi elevii buni

    • Iar dumneata daca esti profesor,esti un mare dezastru ,o bomba cu ceas,datorita unora de teapa dumiale,cu mentalitatea asta , ne ducem naibii

  • Consider ca acest articol nu prezinta o realitate obiectiva si creaza o imagine neadevarata despre aceasta scoala. O sa spun inca de pe acum ca am terminat anul asta la “Liviu”, nu am luat niciodata meditatii si am participat la 2 olimpiade nationale.

    In primul rand, afirmatia conform careia majoritatea elevilor de la Liviu Rebreanu iau meditatii ar trebui sustinuta cu niste statistici concrete. Apoi, intreg rationamentul despre meditatii porneste de la o premisa gresita, si anume: “ Dacă citeşti, dacă eşti atent la ore, dacă mai răsfoieşti şi tu o carte în plus”. Motivul principal pentru care parintii isi trimit copiii la meditatii nu este faptul ca profesorii nu isi fac treaba la scoala, ci faptul ca elevii nu sunt atenti (asta fiind o caracteristica a elevilor de la majoritatea scolilor). Trimitandu-I la meditatii, parintii devin mai interesati de situatia scolara a copiilor lor pentru ca meditatiile implica cheltuirea unei sume de bani. Daca ar fi sa ne luam dupa argumentul prezentat de dumneavoastra am putea spune ca elevii care va cereau dumneavoastra meditatii faceau acest lucru pentru ca nu va tineati orele, ceea ce cred ca nu era cazul. Faptul ca dumneavoastra nu aveati ce sa le explicati in plus fata de ce le-ati explicat la clasa si ca la orele de pregatire nu venea nimeni nu inseamna neaparat ca elevii au inteles, ci doar ca nu veneau la pregatirea facuta de dumneavoastra (si aici motivele pot fi multiple). Dupa stiinta mea elevii incep sa ia meditatii mai ales pentru examenul de bacalaureat, asta intamplandu-se in al doilea semestru al clasei a 12-a, tocmai deoarece 4 ani nu au fost atenti la orele de la clasa. In rest cei care iau ore o fac pentru admitere la facultate. La mine in clasa, toti cei care au luat ore de biologie sau de chimie au luat pentru admitere la medicina. In plus, profesorii de la clasa le raspundeau chiar in timpul orelor, sau la finalul acestora, elevilor care aveau intrebari ce cuprindea materia de admitere.

    In al doilea rand, afirmatia conform careia elevii de la “Liviu” au ultimele modele de telefoane, nu poarta decat haine de firma si vin la scoala cu masini de fite mi se pare o mare exagerare. Intradevar, exista foarte multi elevi cu fite, dar asta este o caracterisatica generala a generatiei actuale si nu cred ca la “Liviu” aceasta categorie prezinta o majoritate. In ceea ce priveste telefoanele si hainele de firma, trebuie sa intelegem ca lumea este in schimbare si tehnologia avanseaza. Probabil considerati o aberatie ca niste elevi sa aiba, spre exemplu, ultimul model de iPhone, sau sa poarte haine la care dumneavoastra nici nu visati cand erati ca ei, dar in lumea in care traim asta nu constituie neaparat un lux. Daca intrebi pe strada in America pe cineva ce telefon are mai mult ca sigur o sa iti spuna un model pe care dumneavoastra il considerati un lux. Asa cum spuneam, lumea este in schimbare si aceasta schimbare este in general SPRE BINE (recomand sa cautati pe youtube “Hans Rosling and Ola Rosling: How not to be ignorant about the world”, este un film care este foarte probabil sa va schimbe perceptia asupra lumii in care traim). Cum de altfel este bine si ca s-a renuntat la acea militarie despre care vorbeati.

    In concluzie, nu vreau sa iau apararea nici acelor parinti care isi trimit copii inca din clasele primare la meditatii, nici acelor elevi care nu sunt atenti si care etaleaza un lux exagerat si nici profesorilor care nu isi tin orele si acorda notele dupa bunul plac, dar cred ca asta este realitatea lumii la care ne raportam si nu cred ca la Colegiul National Liviu Rebreanu cei mentionati mai sus reprezinta o majoritate. Sa aveti o zi buna!

  • In calitate de absolvent al liceului L.Rebreanu (promotia 2015) pot spune ca prezentati tiparul promovat in media: dumneavoastra evidentiati lucruri minore, prezente la acelasi nivel in alte scolii ale judetului (fara sa aducem in discutie liceele din capitala pentru ca aici nu facem comparatia cu „un rau mai mare”); in acelasi timp ezitati aducerea in discutie a valorilor aduse de acest liceu in ultimii ani ( pentru o statistica verificata cautati evolutia liceului si premiile la olimpiade). Nu pot nega aberatia parintilor de a trimite copii la meditatii inutile, dar cunosc persoane care isi trimit copiii la meditatii inca din ciclul primar, un lucru de necrezut din punctul meu de vedere. Totodata consider ca persoanele ca dumneavoastra reprezinta doar o voce speriata a societatii care cauta cu disperare sa para interesanta. O recomandare din partea mea ar fi sa aduceti in discutie problemele politice ale judetului nostru, adevarata „pata”. O zi buna!

  • Eu cred ca nu e vorba numai de „eticheta” unui liceu. Am absolvit la „Andrei Muresanu” in 1996, pe vremea aceea se luau meditatii inainte de bacalaureat sau pt. a intra la facultate. Locuiesc in Italia din ’96. Fetita mea de 15 ani a terminat in iunie primul an la unul dintre cele 2 licee „tari” din oras. Profesorii nu explica, nu indeajuns, examinarile scrise contin subiecte nedezbatute la ore, fapt care determina parintii sa dea meditatii. La acest liceu as putea afirma ca 75% din elevi iau ore suplimentare, fie pt. a trece clasa fie pt a avea rezultate mai bune. Eu am ajutat-o cu ore de fizica si matematica. Meditatiile au devenit un second job pt. profesori care, incep sa cred pe undeva ca isi „paseaza elevii” intr-un mod simplu: explicand putin la ore si castigand la negru un al doliea salar din meditatii. E trist ca noi, parintii, si copiii acestei generatii fac parte dintr-un asemenea sistem. E trist ca suntem inca victime ale „modei”, mai credem inca in eticheta unei scoli care avea valoare in trecut dar azi e totul de revăzut…Pacat.

  • din nefericire ,asa e , liceul s-a degradat cumplit ,cine ia meditatii are note mari ,cine nu ,risca sa fie dat la o parte !sunt profesori care nu explica lectiile in mod corect ,adesea copiii nu au notiunile de baza ,copii si profesori niste infumurati cu fite ca ei sunt la liviu ,in realitate adesea o scoala rurala face mai mult bine elevilor decat liviu ,pe profesori nu i intereseaza decat banii de aceea pur si simplu terorizeaza pe unii elevi cu note si comportament agresiv ca sa i determine sa ia meditatii ,fac bani la greu pe seama parintilor si nu platesc impozite ,un liceu de cacat cu fite !

  • Nu invocati politicul si la Rebreanu directorul este PSD-ist, sistemul de invatamant este putred. Trebuie recladit de la baza, de catre cei care stiu problemele sau care vor sa le afle

  • Stimata doamna Cristiana,o dezbatere pe acest subiect este inutila atata timp cat „ipocrizia conduce Romania”.Sunt de acord cu aproape tot ce-ati scris,cu o singura obiectie : fenomenul meditatiilor nu se manifesta doar in „Liviu”. Meditatii,”in draci” ,se dau si in CNAM,INFOEL,scolile generale din oras,etc.

    • Intr-adevar, exact asta vroiam sa spun, ma confrunt cu aceeasi realitate si in Italia…

  • Nu poți educa copii cu gândire și informații de secol 21 folosind metode, informații și dascăli cu gândire din secolul trecut. Și elevii de azi sunt o generație cu o mulțime de sentimente, gânduri, hobby-uri, care nu sunt lăsați parerea mea să se exteriorizeze.Ca fost elev al acestui liceu îmi aduc cu drag aminte de câțiva profesori foarte buni pe care îi respect și acum și care de-a lungul timpului au ridicat prestigiul acestui liceu. Nu poți menține acest prestigiu cu dascăli care nu au fărâmă de vocație pentru pedagogie. Am rămas mirat să aflu ca în prezent mai preda la acest liceu un profesor de matematică în prezent pensionar, care s-a crezut un ZEU peste generații de copii. Îmi dau seamă acum când sunt matur cum acest așa zis dascăl s-a strecurat an de an predând matematică numai în clasele în care performanța elevilor la concursuri și olimpiade se datorau meditaților în particular susținute financiar de părinți și cu mult efort de elevi. Comportamentul adesea batjocoritor, ironic și răutăcios a făcut ca de-a lungul timpului zeci de elevi să se simta frustrați s-au să fie obligati sa se transfere la o altă unitate de învățământ. Nu înțeleg cum inspectoratul școlar și conducerea școlii care sunt convins au cunostinta de metehnele acestui dascal mai lăsa astfel de indivizi să distrugă prin nepăsare și ignoranță educația câtorva zeci de elevi.Copii vor să meargă cu plăcere la scoala și nu neapărat vor să aibă manuale pe tablete, telefoane de ultima generatie si masini luxoase ci mai degrabă dascali cu vocație și un sistem nou restructurat.

  • „Nu de alta, dar elevii din anii terminali, în caz că nu ştiaţi, vin la şcoală cu maşina de fiţe, au ultimele modele de telefoane mobile, nu poartă decât haine de firmă, iar elevele nu folosesc decât cele mai în vogă produse cosmetice.” Va rog sa imi spuneti de unde ati preluat aceasta informatie pe care o prezentati ca fiind adevarata, din moment ce va exprimati astfel („în caz că nu ştiaţi”). Am absolvit la Liviu in 2013, si atunci veneau cu masina doar cei care nu locuiau in oras, prea putini aveau ultimele modele de telefoane, aproape nimeni nu purta „decat” haine de firma (si nu pentru ca aveam uniforma obligatorie), iar despre produsele cosmetice mi se pare de-a dreptul penibila remarca. Produse cosmetice in voga?! Poate de buna calitate, da, dar in voga?! Generalizarea pe care o faceti in articol ar trebui sa va faca sa va simtiti rusinata fata de toti elevii care au fost sau sunt la Liviu si nu se incadreaza nici pe departe in ceea ce ati scris ( si sunt multi, sa stiti! )

  • Articolul sustine o realitate nu a Colegiului „Liviu Rebreanu”din Bistrita ci a intregului sistem de invatamant care s-a degradat treptat incat azi sa sa dea la Bacalaureat subiecte puerile in sensul ca iti da un citat si trebuie sa raspunzi cu date pe care le gasesti in text,(ma refer la istorie si geografie) la elevi de clasa a XII-a si nu de clasa a V-a.De ce?Cred ca din doua motive. Foarte multi elevi nu sunt pregatiti si cu subiecte mai pretentioase ar pica pe rupte,iar al doilea motiv este ca puzderia de facultati nu ar mai avea studenti.Si apoi nici-o scoala nu are corp profesoral numai cu elite.Este o fluctuatie mare de tineri profesori care stau un an,doi si pleaca.Nu vreau sa supar pe nimeni dar la intarea in facultate multi isi fac cinci sase dosare si daca nu intra unde vor la inceput se nimereste se intre si pe la ultimul dosar si…….ca sa fii student ramai acolo si termini o facultate pentru care nu ai nici-o chemare .Ca sa fii profesori nu trebuie doar sa predai niste notiuni,trebuie sa stii si metodica,psihologie,pedagogie si mai ales sa iubesti copiii si meseria de dascal.Am lucrat aproape 3o de ani in aceasta scoala.Am avut elevi exceptionali si mai putin exceptionali dar in general buni.Am participat alaturi de colegi si elevi la evolutia scolii romanesti si la schimbarile nenumaratilor ministri.Eu cred ca trei factori contribuie la situatia din invatamant:cei sapte ani de acasa si interesul elevului,sistemul care creaza in general dezordine cu nenumaratele schimbari la care le zice”reforma” si pregatirea profesorului.Dupa plecarea din aceasta scoala,am predat la alte cateva scoli cu pretentii mai modeste.Tot eu am fost,tot la fel am predat, dar nici vorba de vreun rezultat la olimpiada, asa cum m-am bucurat in Rebreanu.Sunt convinsa ca daca as mai preda si acum as mai gasi elevi care sa-mi aduca premii.Asta nu inseamna ca la alte licee nu exista elevi buni.Dar nu exista ceva care se gaseste in Rebreanu:competitia intre elevi si chiar si intre profesori.Cat priveste directiunea,eu cred ca fiecare scrie dupa cum l-a deranjat sau nu Costica Rusu.O fii avand si el pacatele lui pe care cei care au lucrat sau lucreaza cu el le stiu dar una cu alta este un om foarte capabil,un bun profesor care isi iubeste meseria si care a reusit sa mentina prestigiul scolii la un nivel apreciabil.

  • Fruntea sus, CNLR!
    Numai cine nu munceste nu greseste.
    Ne-am bucura, totusi, sa apareti in topul liceelor…
    Din fericire pentru elevii buni Clujul este aproape, nu ca pe acolo n-ar fi probleme…
    Salariile de mizerie din invatamant explica multe din aberatiile sistemului, iar pe viitor efectele vor fi si mai dure.
    Sa ramanem ancorati in realitate!

  • Tovarasa profa, in tara in care mutu si-a facut case cu meditatii, mai ai curaj sa vorbesti de sapun in casa spanzuratului?
    Si daca tot m-ai pornit! Copii mei vor merge la Rebreanu nu ca e cel mai bun liceu, este Rebreanu si atat.
    Dumitale ramai cu Mecanicul matale. Nici paserile nu pot zbura mai mult decat vazduhul…
    Despre meditatii, nu sunt mai mult de o simpla verificare a cunostintelor…. si poate chiar o sursa de venit….MEDITEAZA doamna editorialista sau cum i s-a spune!

    • Sunt un parinte cu un viitor elev al acestui liceu,nu stiu ce sa mai cred.Am citit articolul Cristianei,am citit si comentariile ….si sunt bulversata….fiica ma va fi la bilingv,sper sa fie bine.Daca nu va fi…vom gasi alta solutie!

    • Stimată doamnă, desigur că va fi bine dacă fiul sau fiica dvs. învaţă şi este serios/oasă. Până la urmă, reuşitele sau eşecurile ţin de fiecare dintre noi. Din fericire, mă număr printre cei care au reuşit prin multă muncă, aşa că pot vorbi în cunoştinţă de cauză. Desigur că viaţa e nedreaptă, că banii şi puterea creează în zilele noastre inechităţi sociale, însă eu cred că orice om serios reuşeşte până la urmă să izbândească în ciuda tuturor. Mult succes copilului dvs.!

  • Ha ha ha.. buna asta. Cineva spunea „Dacă m-aş opri la toţi câinii care mă latră, nu aş mai ajunge acolo unde îmi doresc.”
    CN Liviu Rebreanu e CN Liviu Rebreanu. (punct) Restul e can-can de genul „strugurii sunt acri”, din partea celor care nu au fost si nu vor fi absolventi de CN Liviu Rebrenu. :)))))

  • Pana la urma d-na Sabau si-a atins scopul. : )))) Care e numarul de vizitatori unici pe site pentru acest articol? :))

    • Sau cum influentam deizia unor parinti (elevi ) in alegerea optiunii de admitere !! Interese!! Subliniez CNLR este cel mai bun !! : ))

  • Asa este, liceul Liviu Rebreanu nu mai este cea fost candva…perioada postdecembrista a corupt tot ce s-a putut corupe, sistemul descins din FSN a distrus invatamantul.
    La fel este si cu liceul Andrei Muresanu si cu toate unitatile de invatamant.
    Asta s-a dorit de catre cei are conduc tara asta.
    Parintii, doar cei potenti financiar isi pot ajuta copiii, profesorii nu mai predau la clasa nici materia din mauale-oricum programa e distructiva, manualele alternative prostesc, nici educatie – educatia le lispseste si lor- iar elevii habar nu au pe ce lume traiesc.

  • Mare dreptate ai Cristiana.
    O spune o absolventa de la „Liviu”. Care a stat si ea in internatul liceului, in vremea cand profesorii erau interesati sa lucreze cu elevii dornici de cunostinte suplimentare, fara meditatii platite.
    Pe vremea aceea, habar n-aveam ca ar putea fi platite meditatiile.
    Cat e de deontologic ca elevii carora le predai disciplina la clasa, sa ia meditatii de la tine, profesorul lui?
    Intrebarea era retorica…
    Ma bucur ca, la fel ca si altadata, ai curajul de a vorbi despre o problema despre care se discuta doar pe la colturi…
    Si stiu ca e doar o consolare trista, insa macar atata consolare merita si copiii buni dar fara posibilitati materiale, care nu pot beneficia de meditatii platite de care probabil nici n-au nevoie, dar fara de care nu pot participa macar la o olimpiada.

  • Astazi am am aflat notele de la BAC al lui fica mea, absoventa de CNLR, unde a avut meditatii, 9.75 unde nu 7.20. Meditatiile date la profesor strain de CNLR, din proprie initiativa, dupa simulare. La CNLR este respectul pentru elev mai mare decat in alte unitati de invatamant. Daca mai si invata rezultatele exceleaza. Copii nu sunt prosti, au trecut vremurile in care proful face legea. Astia mici nu mai tolereaza abuzurile cum le-am tolerat noi. Cu seriozitate se scot rezultate bune la CNLR. Sfatuiesc lumea sa isi indrepte copii spre CNLR. Scuze pentru CNAM, poate ca e mai bine acolo, dar aici vorbesc de experienta mea cu CNLR. Sunt multumit cu rezultatul obtinut de fica mea. Despre articol, fiecare raspunde pentru intentiile avute, mi se pare un atac murdar, puteati sa va referiti la conditiile in care se desfasoara ativitatea in CNLR, unde aveati material cu carul, sali murdare, cu zugraveli cazute, parhetul de yyy ani, etc…..

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS