Timp de gândire

Ce am înţeles până acum din campania electorală

Nu ştiu dumneavoastră ce aţi înţeles până acum din această campanie electorală, dar eu am rămas cu o convingere: că s-au tăiat foarte mulţi copaci şi au fost legaţi extrem de mulţi stâlpi unii de alţii. Numai de la parterul blocului am adunat o jumătate de pungă de hârtii. Bani aruncaţi degeaba ca să nu mai vorbesc de bannere de care mă simt, de-a dreptul, agasată.

În mod normal, în anul în care ne aflăm, unul în care majoritatea populaţiei o duce cum o duce, adică greu şi prost, în prag de iarnă generatoare de facturi mari, politicienii ar fi trebuit să fi luat la unison, o decizie: această campanie electorală să fie una a luptei de idei, a dezbaterilor şi nu una a abundenţei în bannere şi pliante, toate scumpe şi inutile. Am aflat că există ţări în care nici măcar nu-ţi dai seama că e campanie electorală fiindcă nu vezi portretele candidaţilor decât pe panourile special amenajate de autorităţi. La noi, una dintre cele mai sărace ţări din UE, pe aceste panouri nu găseşti decât portretele a unul-doi candidaţi, cei care, cică, nu au avut bani de bannere. Probabil că se consideră perdanţi din start cei care-şi pun portretele pe aceste panouri. Ceilalţi nu au coborât la acest nivel. Sunt numai pe stâlpi, numai pe blocuri, la înălţimi mari de unde ne privesc destul de sfidător pe noi, muritorii de rând, cei în mâna cărora stă totuşi, o dată la cinci ani, puterea de a-i aduce cu picioarele de pământ.

Am tot auzit ba candidaţi, ba partide care-i susţin pe unii candidaţi că nu au avut bani de bannere. S-a întâmplat ca, după interesanta şedinţă de Consiliu Local în care a fost schimbat viceprimarul Bistriţei, să dau o tură prin oraş şi să observ pe mai multe străzi bannere cu brăduţul ecologist. Au apărut aşa, peste noapte, după ce Alexandru Toniuc, liderul formaţiunii la nivel judeţean, a susţinut, ce-i drept cu un vot incert care a avut nevoie de clarificări verbale, alegerea noului viceprimar PSD. Am auzit-o şi pe Elena Udrea acuzând pe la televizor imensa risipă de bani pe bannere şi materiale de afişaj făcută de partidele care-i susţin pe Victor Ponta şi Klaus Iohannis pentru ca, a doua zi, să nu mai pot trece pe nicio stradă fără să nu dau de portretul ei atârnat pe stâlpi. Despre ce vorbim?


Au mai rămas două săptămâni din această campanie electorală şi-mi dau seama, la o analiză pe repede înainte, că nu am înţeles ce vor să facă aceşti candidaţi cu ţara noastră dacă vor ajunge preşedinţi. Ieri, Călin Popescu Tăriceanu ne-a povestit o oră amintiri din epoca în care era premier, o perioadă în care a risipit banii publici fără pic de discernământ în pragul unei crize mondiale majore, a pus taxă auto ca să ne cumpărăm maşini noi, cică, uitând că nu toţi avem bani de colecţionat autoturisme precum premierii României şi că unii dintre noi preferăm o maşină veche, dar care să meargă în locul uneia noi, făcută de mântuială în uzinele româneşti şi care te lasă în mijlocul drumului. Elena Udrea ne scrie pe pliante ce a făcut ea când era ministru ca şi cum ar fi făcut cu bani aduşi de acasă din moşia lui Cocoş, uitând să menţioneze cum a îngropat miliarde în proiecte fantasmagorice, precum frunza numită brand de ţară, Gala Bute sau domeniul schiabil din Parâng, început şi lăsat de izbelişte. A uitat şi cum ne-a sfidat, ani la rândul, cu hainele, pantofii şi genţile ei de firmă. Ce-i drept, nu le mai poartă acum când vrea să fie votată, dar cine poate uita cum a dus ea pantofi cu toc în sate afectate de inundaţii? Klaus Iohannis, sau candidatul zis „România lucrului bine tăcut” –  cum am aflat că i se spune –  ne tot arată, că de spus nu poate fi vorba, ce a înfăptuit ca primar al Sibiului, Victor Ponta ca premier, Monica Macovei ca ministru al Justiţiei. Numai că niciuna din înfăptuirile măreţe nu are vreo legătură cu funcţia de preşedinte al României. Unul nu ne spune clar şi răspicat ce vrea să facă mai departe cu ţara, nici cu cine şi nici de ce. Fug unii de alţii ca dracul de tămâie – strategie de campanie, desigur – aşa încât sunt aproape convinsă că nu vom vedea nicio dezbatere electorală serioasă. E păgubos pentru oricare dintre ei să fie comparat cu altul fiindcă niciunul nu este atât de bun încât să-i facă knockout pe toţi.

Din nou suntem îndemnaţi de fiecare să alegem răul cel mai mic fiindcă nu avem în faţă binele cel mai mare. Eu, una, vă rog să mă credeţi că nu am înţeles nici până azi care este răul cel mai mic. Rog partidele care sunt antrenate în marea campanie electorală să nu mai taie copaci ca să-mi lase pungi cu pliante în uşă sau pe casa scării, ci să le transmită mai bine celor pe care-i susţin că vreau să văd măcar o dezbatere serioasă cu un moderator neutru din care să-mi dau singură seama ce fel de preşedinte vreau să aleg.

Numai dintr-o confruntare directă îţi dai seama cine e mai bun, capabil să facă faţă situaţiilor limită, nivelului ridicat de stres şi provocărilor la cel mai înalt nivel. Nici dacă s-ar tăia toate pădurile din ţara asta pentru ca să fie tipărite pliante, nici dacă am vedea o sută de bannere pe fiecare stâlp, tot nu ne putem da seama care e cel mai bun dacă nu se confruntă, în ring, în luptă dreaptă.

Cristiana Sabău

17 comentarii

  • Sunt perfect de acord cu cele spuse in articol. Din pacate, pe masura ce se desfasoara campania electorala, ne adancim in incertitudini. Fiecare devoaleaza „smecheriile” celorlalti, de nu mai stii daca acesti candidati merita sa fie presedinte sau puscarias. Ajungem iarasi la vorba Cetateanului turmentat al lui Caragiale.
    Intr-adevar, ar fi trebuit sa fie vorba despre proiecte, viziuni, strategii, dar facute cu cap si coada, subiect si predicat! Doar ca aceste lucruri nu se vad la noi, in ultimii 25 de ani….

  • „O clientela pleaca, alta vine; flamanzii trec la masa, satuii la penitenta. Si asta asa mereu si pe rand din trei în trei ani, ba si mai des uneori.
    Partidele politice, in intelesul european al cuvantului, adica intemeiate pe traditiune, pe interese vechi sau noi de clasa si prin urmare pe programe de principii si idei, nu exista în Romania.” (Ion Luca Caragiale – 1907 din primavara pana’n toamna)
    Nimic mai actual, cu toate ca articolul a fost publicat in ziarul „Adevarul” in octombrie 1907.

  • in sfarsit cineva a sesizat faptul ca toti candidatii se lauda cu ce au facut in postura de primari, prim-ministrii, ministrii etc. dar unul nu zice ce ar face ca presedinte…

  • Dna Sabau, vad ca ati inteles destul de multe din aceasta campanie, care e doar la inceput! Mai avem 1 luna!
    Printre altele sunt perfect de acord cu dvs! Dar stiti care-i marea problema? O auzeam aseara pe Udrea spunand ca ea are avere si-si permite sa-si faca campanie, dar ca ar trebui verificata Monica Macovei sa se vada de unde are bani de cheltuit!!! Va spun un MARE SECRET (:-p) – NIMENI…DAR NIMENI (NICI MACAR VADIM TUDOR CARE ZICE CA SI-A VANDUT MERCEDESUL SI COLECTIILE DE AUTOGRAFE!) NU CHETUIE IN CAMPANII din banii lor! Pot sa aiba 1 miliard de euro in cont…de aia nu se ating…cersesc, santajeaza si ne fura pe noi muritorii de rand si platitorii de taxe!!!

  • Eu cred ca, din pacate, problema pleaca de la faptul ca nici macar candidatii nu stiu clar ce trebuie sa faca presedintele Romaniei, ca exista o confuzie intre functia de presedinte si cea de premier, datorata in special modului in care a actionat Basescu, asa-zisul ” sef al statului”. Daca fiecare ar citi Constitutia ar afla de fapt ce contine „fisa postului ” presedintelui. Toti au convingerea ca, odata instalati la Cotroceni, vor taia si spanzura, vor dirija economia, politica, tot ce misca in tara asta, vor avea cheile sacului cu bani si isi vor face jocurile, pentru ei si pentru partidele lor, ca „prostimea” nu conteaza.
    Asta e de fapt miza, nici vorba de Romania, de imaginea ei, de relatiile cu alte state, de rolul de mediator, de vegherea respectarii Constitutiei, de tot ceea ce ar trebui, conform Constitutiei, sa faca presedintele.
    Totul se rezuma la PUTERE, la BANI.

    Orice om care vrea sa se angajeze undeva, trece de un interviu in care trebuie sa arate ca stie ce se asteapta de la el, sa isi dovedeasca abilitatile si cunostintele in domeniu.
    Tare as vrea sa ii vad pe cei 14 candidati pusi sa dea un examen din Constitutie, sa treaca un examen psihiatric ( aici nu stiu daca ar mai ramane vreo 2-3 din cei 14 ), abia apoi sa isi poata depune candidatura !

  • mafia corupta din PSD:

    -Peste 400 de aleşi şi numiţi PSD de toate rangurile [ parlamentari, primari, sefi de consilii judetene ] sunt în dosare aflate în diverse stadii

    -100 aflaţi deja, oficial, sub acuzare!

  • Eu unul nu vad pe cine sa votez. Nimeni nu se ridica la exigentele , firesti ,pentru sec. xxI, anul 2014. Dar nici sa iesi presedinte pe o campanie Anti Basescu si fara sa ai o viziune asupra destinului acestei tari, fara sa oferi nimic tinerilor si batranilor. Suntem departe de ce ar trebui sa fie

    • corect…asta e paradoxul ca unul din cei 14 va ajunge presedinte….nici unul nu are ceva care sa ma faca sa-l votez ……atunci?… daca nu merg la vot vor sari „lingaii ” ce vor pierde presedintia a lui ponta….iohanis,….udrea…sau taricenu .. si vor spune….DE ASTA MERGE TARA ASA DE RAU CA NU A IESIT LUMEA LA VOT!!!!!….niste tampiti!!!!!… statistic….procentul lor creste impartindu-se absenteistii!!!!

  • Romanii, din pacate, nu sunt predispusi, decat intr-un numar extrem de mic, sa fie parteneri de dezbatere intr-o campanie electorala bazata pe principii, proiecte si idei aplicabile, asta pentru ca fug ca dracul de tamaie de principii si idei. Le convine de minune campania distructiva, in care unii arata cu degetul catre ceilalti, porcaindu-se. Ma uit stipefiat la mandretea aia de Gabi Firea Pandele cum loveste in d-l Iohannis din toate pozitiile, cerand sa-si justifice averea, de ce n-a facut copii sau de ce nu-i ortodox, si-mi vine sa ma duc incotro vad cu ochii. Daca electoratul n-ar priza asemenea ideotenii si l-ar linsa prin desconsiderare pe cel ce le emite, atunci ele nu ar exista, ci s-ar valoriza cu adevarat ceea ce este important de aflat din proiectele de tara ce ni le propun partidele politice prin inaltii lor reprezentanti la cea mai inalta demnitate in statul roman.
    Ne zbatem in mediocritatea politica de cea mai joasa speta, ce n-are nici o treaba cu mai binele acestei tari, ci doar cu concretul propriului buzunar, caci, altfel, cum este posibil ca sa avem cei mai bogati politicieni romani de partea stanga, plangand cu lacrimi de crocodil pe umerii sarmanilor.
    Un electorat lipsit de principii, care va sa zica, nu le are.

    • Ai dreptate, situatia electoratului needucat, asistat social, care „pune botul” la pomenele electorale de doi lei ( la propriu ), pupator de moaste, dirijat de politicieni si de popi cumparati cu multi arginti, e pe placul politicienilor de stanga ( si nu numai ), politicieni care tocmai de aceea se straduiesc din greu sa o pastreze , subfinantand educatia. Un popor educat, citit, nu le-ar accepta minciunile, fatarniciile si arogantele. Un popor educat ar cere dezbateri, proiecte, programe, idei, nu pixuri, brichete si galeti.

  • Inca o data multumim Cristiana! Observatiile tale cu privire la bannere demonstreza ca se poate face campanie electorala decenta si fara bani 🙂 Avem in tot judetul fix patru bannere puse inca din data de 11.10 prin grija domnului Balan. O fi mult, o fi putin, nu stiu. Sunt aceleasi din 2012, primite de la centru pe care le tot reciclam. Intre timp s-au mai stricat: unul distrus de un camion, unul doborat de o furtuna, doua taiate deliberat de oamenii primariei in 2012, la locale. Locurile, ce-i drept le-am ales eu (bune:-)) si tot eu am suportat costul agatatului. Total 250 de lei. Adica 50 de lei taxa de autorizare la primarie si 50 de lei de banner urcat si coborat. Manopera ar fi fost mai mult insa ne-au ajutat voluntari ecologisti cu scari nu cu masini cu nacela. La aceste uriase cheltuieli de campanie se mai adauga inca 200 de lei costurile achitate curierului care ne-a adus de la Bucuresti afisele, niste calendare, 1000 de pixuri si 500 de brichete distribuite deja in 18.10 la jupanii de pe centru. Donc bannerele au fost ridicate inainte de sedinta de consiliu din 16.10 – trebuie sa fie ceva poze cu bannerele noastre cu prilejul vizitei lui Ponta din 12. Dupa sedinta am distribuit tuturor curiosilor senzatia materialelor de campanie din anul asta: pixurile cu branza. Cheltuieli incidentale si personale 500 de lei. (Diferenta de 50 de lei de la 450 la 500 e reprezentata de lipici-tul de si pentru electorat) Speram la 5000 de voturi pe judet!

  • Mai greu de suportat decat jenantul branza, nu cred sa mai existe vreodata intre candidatii la presedintia Romaniei.
    „Traseist politic de renume, cu un nume parcă predestinat, Brânză a trecut prin toate partidele posibile, devenind un ingredient de bază al oricărui fel de plăcintă politică.”
    „deputatul William Brânză se poate mândri cu faptul că a dat o mână serioasă de ajutor la jefuirea Poştei Române.”
    „William Brånză face parte din categoria politicienilor căpuşă, care se alimentează constant din banii statului.”
    „S-a făcut de pomină când i-a mulțumit Ambasadorului Irlandei la București pentru grija pe care țara domniei sale o are pentru comunitatea românilor din orașul Brief, după ce Ambasadorul îi oferise un album pe coperta căruia scria “Ireland in Brief” (Irlanda pe scurt) : Excelenţa voastră, am vizitat deseori acest oraş BRIEF. E un oraş foarte frumos şi vrem să mulţumim prin dumneavoastră autorităţilor locale de acolo pentru atenţia pe care o acordă importantei comunităţi româneşti de acolo…”
    Rusine sa promovati asemenea ipochimen – dati jos alea 4 bannere !!!
    toniuc, say cheese !

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS